| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 380 |
| تعداد مقالات | 3,726 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,868,422 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,348,006 |
رابطه بین اخلاق، ارزشهای شخصی و رضایت زناشویی در بین زوجین در شهر مغان | ||
| مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
| مقاله 6، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، خرداد 1394، صفحه 116-130 اصل مقاله (414.14 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهش اصیل | ||
| نویسندگان | ||
| سید جواد سیفی قوزلو* 1؛ امید حمیدی2؛ گشاو شریفی1؛ شیوا خلیلی3 | ||
| 1کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه تهران،تهران،ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری مشاوره خانواده دانشگاه شهید چمران اهواز،اهاواز،ایران | ||
| 3استادیار روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین اخلاق، ارزشهای شخصی زوجین و رضایت زناشویی آنها در شهرمغان بود. روش: در این پژوهش 125 زوج (که یکی از همسران به عنوان معلم در مدارس شهر مغان اشتغال داشتند) به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ، پرسشنامه بنیانهای اخلاقی هایت و گراهام (MFQ30) و زمینه یاب ارزشی شوارتز (SVS) پاسخ دادند. اطلاعات به وسیله روشهای آماری (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و رگرسیون گام به گام) تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین اخلاق و ارزش های شخصی (به جز خوشی/ لذت گرایی) وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که در ابعاد اخلاقی (انصاف و مراقبت/ آسیب)، بین زنان و مردان تفاوت معناداری وجود داشت. همچنین تفاوت معناداری بین مردان و زنان در رضایت زناشویی مشاهده شد. تمام ابعاد اخلاقی رابطه مثبتی با تمام ارزش های شخصی به جز ارزش های خوشی/ لذت گرایی داشتند. زنان و مردان در ریختهای ارزشی همنوایی، جهان شمولنگری و امنیت تفاوت معناداری نشان دادند. نتیجه گیری: در بافت سنتی مذهبی در منطقه مغان ایران برای طبقه متوسط زوجین معلم، به نظر میرسدکه زنان و مردان در اولویت اخلاقی و ارزشهای خود متفاوت هستند.این مقاله در مورد روابط بین این متغیرهای در مردان و زنان و نقش این متغیرها در رضایت زناشویی آنها با توجه به این زمینه فرهنگی خاص بحث میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اخلاق؛ ارزشهای شخصی؛ رضایت زناشویی؛ معلمان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,892 |
||