
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,542 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,362 |
ارزیابی و مقایسه دو سیاست پیادهراهسازی و پیادهمداری در مراکز شهری (نمونه مطالعه: بافت مرکزی شهر همدان) | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 13، بهمن 1393، صفحه 17-32 اصل مقاله (1.75 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا حقی* 1؛ محمدسعید ایزدی2؛ ابراهیم مولوی3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، همدان، ایران | ||
2استادیار گروه معماری، دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
3استادیار گروه شهرسازی، دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
چکیده | ||
از جمله جنبشهای نوین در حوزه حملونقل شهری که با هدف ارتقای جایگاه عابران پیاده در سطح شهر و کاهش تسلط اتومبیل مطرح شده است، سیاستهای پیادهمداری و پیادهراهسازی هستند. در این میان نوع طراحیهای اتومبیلمحور در دهههای گذشته، منجر به وابستگی شدید مردم به وسایل نقلیه شخصی شده است که تغییر این سبک جابجایی به الگوهای پیادهمحور را با دشواری مواجه ساخته است. از همین رو، در پژوهش حاضر با هدف گزینش سیاست مناسب برای کاهش تسلط اتومبیل در بافت مرکزی شهر همدان سعی شده است تا با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی به مقایسه دو سیاست پیادهمداری (تقلیل تردد خودروهای شخصی) و پیادهراهسازی (حذف کامل خودروهای شخصی) در داخل رینگ مرکزی شهر همدان پرداخته شود. معیارها و شاخصهای ارزیابی این دو سیاست از منابع داخلی و خارجی استخراج شده و با توجه به شرایط وضع موجود محدوده با روش دلفی (30 کارشناس) مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد تأثیرگذارترین معیارها در سنجش ظرفیت پیادهگستری یک محدوده به ترتیب شامل «ساختار شبکه حملونقل»، «وضعیت ترافیک»، «شرایط اجتماعی»، «کاربری و فعالیت»، «ساختار کالبدی»، «شرایط طبیعی»، «ملاحظات اقتصادی» و «سیما و منظر» است که بررسی این معیارها در نمونه مطالعه، بیانگر برتری سیاست پیادهمداری نسبت به سیاست پیادهراهسازی است. در حقیقت این پژوهش نشان میدهد به سبب تأثیر منفی عواملی همچون شرایط طبیعی، ملاحظات اقتصادی، ساختار کالبدی و ... بر پیادهروی عابران در مرکز شهر همدان، نمیتوان اقدام به حذف کامل خودروهای سواری از داخل بافت مرکزی شهر نمود. از همین رو، تلاش برای تقویت پیادهمداری در بافت مرکزی شهر از طریق کاهش وابستگی مردم به استفاده از وسایل نقلیه شخصی و نیز انتقال ترافیک عبوری از داخل بافت به رینگ پیرامونی، میتواند به نحو مؤثری میان تردد سواره و پیاده تعادل ایجاد کند و به رضایت عمومی بینجامد. بنابراین پیشنهاد میشود ضمن حفظ امکان دسترسی خودروهای شخصی تا مرکز بافت (میدان امام)، صرفاً با تبدیل میدان امام به یک فضای پیاده ارتباط خیابانهای شعاعی داخل رینگ مرکزی قطع شده تا از این طریق سهم قابل توجهی از ترافیک غیرضروری (عبوری) داخل محدوده به رینگ پیرامونی منتقل شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پیاده راه؛ پیاده مداری؛ حمل و نقل شهری؛ مرکز شهر؛ بافت تاریخی | ||
مراجع | ||
- Al-Haghla, K. (2009). Evaluating new urbanism’s walkability performance: A comprehensive approach to assessment in Saifi Village, Beirut, Lebanon, URBAN DESIGN International, Vol. 14, pp. 139–151 - Brambilla, R & Longo, G. (2003). Pedestrian zones: a design guide ,Edit by Watson et al,Time-Saver Standards for Urban Design, The McGraw-Hill Companies, USA - Carmona, M., Heath, T., Oc, T., Tiesdell, S. (2003). Public Places – Urban Spaces, Architectural Press, Composition by Scribe Design, Gillingham, Kent, UK. - CDM (Commission of Downtown Memphis) (2008). Pedestrian & Transit Malls Study, from website: http://www.indydt.com/Pedestrian_and_Transit_Malls_Study.pdf - Cerin, E. Macfarlane, D. J. Ko, H. Chan, K. A. (2007). Measuring perceived neighbourhood walkability in Hong Kon”, Cities, Vol. 24, No. 3, pp. 209–217 - Ergen, B. (2013). Investigation of Streets and Pedestrian Malls as Public Spaces, Istanbul Ticaret Universitesi Fen Bilimleri Dergisi, Vol. 23, pp. 1-12 - Ewing, R. Handy, S. Brownson, R. Clemente, O. Winston, E. (2006). Identifying and Measuring Urban Design Qualities Related to Walkability, Journal of Physical Activity and Health, Vol. 3, pp. 223-240 - Fruin, J. (2003). Planning and design for pedestrian ,Edit by Watson et al,Time-Saver Standards for Urban Design, The McGraw-Hill Companies, USA - Gallimore, J. Brown, B. Werner, C. (2011). Walking routes to school in new urban and suburban neighborhoods: An environmental walkability analysis of blocks and routes, Environmental Psychology, Vol. 31, pp. 184-191 - Gebel, K. Bauman, A. Owen, N. (2009). Correlates of Non-Concordance between Perceived and Objective Measures of Walkability, Ann. Behav. Med. , Vol. 37(2), pp. 228-38 - Habibi, S. M. (2001). Pedestrian Routes of Tourism, Journal of Honar-ha-ye-Ziba, Vol. 9, pp. 43-51. [in Persian] - Haghi, M. R. (2013). Feasibility of Converting a Street to Pedestrian-Street in Central Fabric of Small Cities, A Thesis for the Degree of Master of Science in Urban Planning, Iran University of Science & Technology, Tehran. [in Persian] - Hoseyniyun, S. (2004). Introduction to design pedestrian-streets, Journal of Shahrdariha, Vol. 61, pp. 68-72 [in Persian] - Kashanijoo, Kh. (2010). Walking routes from basics to design, functional features, Azarakhsh Publications, first edition, Tehran. [in Persian] - Mateo-Babiano, I. (2003). Pedestrian Space Management as a Strategy in Achieving Sustainable Mobility, From website: http://www.oikos-international.org/fileadmin/oikos-international/international/Summer_Academies__old_ones_/edition_2003/Papers/paper_babiano.pdf - Millington, C. Thompson, C. Rowe, D. Aspinall, P. (2009). Development of the Scottish Walkability Assessment Tool, Health & Place, Vol. 15, pp. 474–481 - Moeini, M. M. (2011). Walkable Cities, Azarakhsh Publications, first edition, Tehran. [in Persian] - Monteiro, F. B. & Campos, V. (2012). A proposal of indicators for evaluation of the urban space for pedestrians and cyclists in access to mass transit station, 15th meeting of the EURO Working Group on Transportation, Procedia - Social and Behavioral Sciences - Naghshe Piravash Consulting Engineers. (2006). Urban Design of Central Square in Hamedan, Ministry of Roads & Urban Development. [in Persian] - Newman, L. Waldron, L. Dale, A. Carriere, K. (2008). Sustainable urban community development from the grassroots: Challenges and opportunities in a pedestrian street initiative, Local Environment, Vol. 13, No. 2, pp. 129-139 - Nosal, B. H. (2009). Creating Walkable and Transit-Supportive Communities in Halton, Region Health Department of Halton University - Pakzad, J. (2011). Designing Guidelines for Urban Spaces, Shahidi Publications, Tehran. [in Persian] - Parks, J. R. & Schofer, J. L. (2006). Characterizing neighborhood pedestrian environments with secondary data, Transportation Research Vol. 11, pp. 250–263 - Paumier, Cy. (2004). Creating a Vibrant City Center: Urban Design and Regeneration Principles, Washington, D.C.: ULI-the Urban Land Institude, United States of America - Pikora, T. Giles-Corti, B. Bull, F. Jamrozik, K. Donovan, R. (2003). Developing a framework for assessment of the environmental determinants of walking and cycling, Social Science & Medicine 56, pp. 1693–1703 - Rafieyan, M., Sedighi, S., Pour Mohammadi, M. (2011). The feasibility of improving the quality of environment through pedestrianization urban axes, Journal of Motaleat va Pajuhesh-haye Shahri va Mantaghei, Vol. 11, pp. 41-56. [in Persian] - Risser, R. Risser, Ch. (2010). Some thoughts about needs from a psychological perspective, Pedestrians' Quality Needs- PQN Final Report- Part B5 Documentation- Policy process, from website: www.walkeurope.org - San Diego Regional Planning Agency. (2002). Planning and Designing for Pedestrians, from website: www.sandag.org - Sapawi, R., Said, I. (2012). Constructing Indices Representing Physical Attributes for Walking in Urban Neighborhood Area, Procedia - Social and Behavioral Sciences 50, pp. 179 – 191 - Sarrafi, M., Mohammadian Mosammam, H. (2013). Feasibility of Pedestrianization the streets in CBD of Hamedan, Journal of Amayesh-e Mohit, Vol. 21, pp. 111-138 [in Persian] - Shamsuddin, S. Abu Hassan, N. Bilyamin, S. (2012). Walkable Environment in Increasing the Liveability of a City, ASEAN Conference on Environment-Behavior Studies, Bangkok, Thailand - Stangl, P. (2011). The US Pedestrian Plan: Linking Practice and Research, Planning Practice & Research, Vol. 26, No. 3, pp. 289-305 - TENC (Traffic Engineering Council Committee) (1998). Design and Safety of Pedestrian Facilities, Institute of Transportation Engineers, Washington - Whyte, W. H. (1980). The Social Life of Small Urban Spaces, The Conservation Foundation, Washington, D.C. - Wood, L. Frank, L. D. Giles, B. (2010). Sense of community and its relationship with walking and neighborhood design, Social Science & Medicine, Vol. 70, pp. 1381–1390 - Zebardast, S. (2001). Application of Analytic Hierarchy Process in Urban and Regional Planning, Journal of Honar-ha-ye-Ziba, Vol. 10, pp. 13-21. [in Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12,178 |