
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,532 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,356 |
ارتقای پایداری شهری از طریق تمهیدات بدیل حمل و نقل: سنجش دستآوردها و چالشهای طرح آزمایشی دوچرخۀ اشتراکی در تهران | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، اسفند 1390، صفحه 77-90 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پویا علاءالدینی* 1؛ الهام فایضی2 | ||
1دکتر در برنامهریزی شهری ، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2فارغالتحصیل دورۀ کارشناسی ارشد برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
با عنایت به آرمان توسعۀ پایدار شهری، طی دو دهۀ اخیر، اجرای طرحهای دوچرخه مورد توجه برنامهریزان شهرهای گوناگون، از جمله تهران، قرار گرفته است. از آنجا که نخستین طرحهای دوچرخۀ تهران قرین توفیق نبودهاند، لازم است تمهیدات آزمایشی جدید در مراحل مختلف ارزیابی/ارزشیابی شوند. هدف از این مقاله سنجش مقدماتی دستآوردها و چالشهای طرح دوچرخۀ اشتراکی منطقۀ هشت تهران (دو سال پس از آغاز فعالیتها) است. طرح به واسطۀ غور در نماگرهای دسترسی، آگاهی، ایمنی، تسهیل آمدوشد، رضایتمندی، پایداری و فرهنگسازی مورد مطالعه قرار میگیرد. سنجش بر اساس نتایج پیمایش کمّی (نمونۀ 250 نفری از حدود 8000 بهرهور ثبتشده) و نیز مشاهده، اخذ نظر غیرکاربران و مصاحبه با دستاندرکاران انجام میشود. یافتهها نشان میدهد که طرح در جذب کاربران مرد و جلب رضایت آنان موفق بوده، اما در عین حال دارای نارساییهایی از قبیل اطلاعرسانی ناکافی، فقدان فعالیتهای فرهنگسازی (به ویژه برای حضور زنان)، کمبود علائم راهنمایی و کیفیت نامناسب دوچرخهها و مسیرهاست. همچنین، پایداری طرح در گرو خدمات در مناطق همجوار و تأمین هزینههای نگهداری و توسعۀ جغرافیایی خانههای دوچرخه و مسیرها و نوسازی ادواری ناوگان از طریق تخصیص بودجه و فروش خدمات تبلیغاتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعۀ پایدار شهری؛ طرح دوچرخۀ اشتراکی؛ سنجش دستآوردها و چالشها؛ منطقۀ هشت تهران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,830 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |