
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,475 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,336 |
بررسی عوامل موثر بر عدم تمایل شهروندان به استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری؛ مطالعه موردی: شهر اردبیل | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 15، مرداد 1394، صفحه 83-92 اصل مقاله (522.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عطا غفاری گیلانده* 1؛ سید میلاد حسینی2؛ اصغر پاشازاده2 | ||
1عضو هئیت علمی | ||
2دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
افزایش جمعیت شهرها در کشورهای جهان سوم و به تبع آن استفاده روزافزون از سوخ تهای فسیلی و افزایش ترافیک، این کشورها را با معضلات متعدد روب هرو ساخته است. دوچرخه با مزایای منحصر به فرد مانند ارزانی، عدم مصرف سوخت فسیلی، ایجاد ترافیک کمتر و عدم اثرات منفی بر محی طزیست بیش از پیش ب ه عنوان مکمل سایر وسایط نقلیه مورد توجه قرار گرفته است. یکی از عمد هترین راهکارهایی که صاح بنظران برای دستیابی به توسعه پایدار شهری مطرح م یکنند، استفاده بیشتر از دوچرخه است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر عدم تمایل شهروندان به استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری اردبیل م یباشد که از رو شهای کتابخان های و میدانی برای جم عآوری اطلاعات استفاده شده و از آزمو نهای کولموگروف_اسمیرنوف، T تک نمون های، واریانس، t ،Scheffe مستقل و کروسکال والیس، تحت نر مافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داد هها بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از پژوهش، حا کی از این امر است که به ترتیب عوامل تبلیغات نا کافی در رسان هها، نبود فرهنگ دوچرخ هسواری و عدم تناسب دوچرخ هسواری بانوان با شرایط فرهنگی جامعه به عنوان مهمترین عوامل مؤثر بر عدم تمایل شهروندان بر استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری شناخته شدند. نکته جالب توجه این که از نظر شهروندان، شرایط آ بوهوایی سرد و همچنین نبود زیرساخ تهای مناسب دوچرخ هسواری در شهر اردبیل در مراتب بعدی بازدارند ههای استفاده از دوچرخه قرار گرفت هاند. در نهایت نیز پیشنهادهایی به منظور تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری ارائه گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دوچرخه؛ سفرهای شهری؛ عدم تمایل شهروندان؛ شهر اردبیل | ||
مراجع | ||
• Adriana A. de Sousa, Suely P. Sanches, Marcos A. G. Ferreirab, (2014) Perception of barriers for the use of bicycles, Social and Behavioral Sciences 304 – 313.
• Bergstrom, R. Magnusson (2003), Potential of transferring car trips to bicycle during winter, Transportation Research Part 649–666.
• Geus, B., Bourdeaudhuij, D.I., Jannes, C., Meeusen, R., (2007). Psychosocial and environmental factors associated with cycling for transport among a working population. Health Education Research 23, 697–708.
• Berloco N., Colonna P. (2012), Testing and Improving Urban Bicycle Performance, Social and Behavioral Sciences 72 – 83.
• Maria Borjesson, Jonas Eliasson (2012), The value of time and external benefits in bicycle appraisal, Transportation Research Part 673–683.
• Brown, L. (2009). Mobilizing to Save Civilization First Edition. Earth Policy Institute. Printed in the U.S.A.
• Sedef Erigit, ummugulsum Ter, (2014) The Effects Of Cultural Values And Habits On Bicycle Use- Konya Sample, Social and Behavioral Sciences 178 – 185.
• Elliot Fishman , Simon Washington,1, Narelle Haworth (2012), Barriers and facilitators to public bicycle scheme use: A qualitative approach, Transportation Research 686–698.
• Ahmadreza Faghih-Imani, Naveen Eluru , Ahmed M. El-Geneidy, Michael Rabbat c, Usama Haq, How landuse and urban form impact bicycle flows: evidence from the bicycle-sharing system (BIXI) in Montreal, Journal of Transport Geography.
• Parkin, J., Wardman, M., Page, M., 2008. Estimation of
the determinants of bicycle mode share for the journey to work using census data. Transportation 35, 93–109. • Shinhye Joo, Cheol Oh (2013), A novel method to monitor bicycling environments, Transportation Research Part 1–13. • Karel Martens (2004), The bicycle as a feedering mode: experiences from three European countries, Transportation Research Part 281–294. • Garib, F. (2003), Possibility of making walking trails and bicycle in the range of Ancient Tehran, Honarhaye ziba Journal, No 19. [in persian] • Gorbani, R.; Asadi, A. (2015), Factors affecting the desire to reduce the use of bicycles in urban trips, Jografia va barname rizi shahri Journal, No 19. [in persian] • Khademolhoseyni, A.; Rahmati, G., (2011). Evaluation Solution relieve urban congestion by creating bike lanes Case Study: Shiraz historical context, Faslname Jografiaiy Amayesh, No 8. [in persian] • Hatami nejad, H.; Ashrafi, y. (2010). The Role of the Bicycle in Urban Sustainable Transportation, Pazhouheshhaye Jografiaye Ensani Journal, No 70. [in persian] • Stinson, M.A., Bhat, C.R., 2004. Frequency of bicycle commuting: internet-based survey analysis. Transportation Research Record 1878, 122–130 • Mooney, L, A. Knox, D.Schacht, C (2007). Understanding Social Problems. Fifth Edition, East Carolina University. • Michal Roman, Monika Roman (2014), Bicycle Transport as an Opportunity to Develop Urban Tourism Warsaw Example, Social and Behavioral Sciences 295 – 301. • Max Nankervis, (1999) The e€ect of weather and climate on bicycle commuting, Transportation Research 417-431. • Mokhtari, R. (2011), Geographic analysis of the role of bicycles in the city sustainable transport system, Pazhooheshhaye Shahri va mantageiy Journal, No 9. [in persian] • Daniel P. Piatkowski, Wesley E. Marshall (2015), Not all prospective bicyclists are created equal: The role of attitudes, socio-demographics, and the built environment in bicycle commuting, Travel Behaviour and Society 166–173. • Luiza P. Coelho Franco, Vania B. Gouvea Campos, Fernanda B. Monteiroa (2014), A Characterisation of Commuter Bicycle Trips, Social and Behavioral Sciences | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,788 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,061 |