
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,578 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,381 |
بررسی تاثیر کاربری زمین بر رفتار عابران در خیابان های شهری (نمونه موردی خیابان دانشجو- مشهد) | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 19، مرداد 1395، صفحه 57-68 اصل مقاله (624.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آذین مستوفی* 1؛ هادی سروری2 | ||
1کارشناسی ارشد طراحی شهری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. | ||
2استادیار گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه خیابانهای شهری به سبب وجود کاربریهای مختلف، از جمله تأثیرگذارترین عناصر شهری در زندگی روزمره شهروندان هستند. اما متاسفانه بی توجهی طراحان و برنامه ریزان شهری به تأثیرات کاربریها بر رفتار عابران، اثرات نامطلوبی بر کیفیتهای فضای شهری از جمله تعاملات اجتماعی و تنوع بخشی فعالیتها را به همراه داشته است. در این بین بررسی پژوهشهای پیشین نشان میدهد که در ادبیات طراحی شهری مطالعه رفتارهای عابران صرفا معطوف به حرکت پیاده بوده و به تأثیر انواع کاربریها بر رفتار عابران در فضاهای شهری کمتر توجه شده است. از این رو مطالعه حاضر بر آن است تا با بررسی تأثیر کاربریها بر انواع فعالیتها و رفتار عابران علاوه بر تأمین خلاء تحقیقاتی موجود پیرامون عوامل عملکردی مؤثر در ایجاد سرزندگی در طراحی شهری به فراهم نمودن زمینه مطلوب جهت ایجاد تنوع رفتاری با تأکید بر نوع کاربری در خیابان دانشجوی مشهد بپردازد. لذا مخاطب اصلی این مقاله را میتوان طراحان و برنامه ریزان شهری دانست. مقاله حاضر به صورت کیفی و از نوع توصیفی-تحلیلی است و در آن از روشهایی نظیر مشاهده و ثبت الگوهای رفتاری، برای بررسی رفتار عابران و انجام دادن بازدیدهای میدانی و پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات پیرامون کاربریها استفاده شده است. اطلاعات به دست آمده از این طریق به کمک آزمون همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای این مقاله نشان میدهد میان کاربریها و رفتار عابران رابطه معناداری وجود دارد. در نهایت نتیجه به دست آمده دراین مقاله حاکی از آن است که کاربریهای با مقیاس عملکردی ناحیه و کاربریهای با میزان تناوب مراجعه یک یا چند بار در ماه و پاسخ گو به نیازهای ثانویه، قادر به ایجاد رفتارها و فعالیتهای متنوع تر عابران در خیابان هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
کاربری؛ فعالیت؛ رفتار؛ عابران | ||
مراجع | ||
· Congress of the New Urbanism. (2003). Charter of the New Urbanism, Edit by Watson et al, Time-saver Standards for urban design, The MacGraw-Hill Companies, USA· Freeman,L. K,Neckerman. O,Schwartz-soicher. J,Quinn. C,Richards. M,D,M,Bader. G, Lovasi. (2013). "Neighborhood Walkability and Active Travel (Walking and Cycling) in New York City" ,Journal of Urban Health, vol.90,No.4,pp.575-585.· Gehl,J. (2010). "Cities for People", Island Press, Washington.· Gehl,J & Svarre,B. (2013)." How to study public life", Island Press, Washington.· Miltenberger,R.G. (2011). "Behavior Modification: Principles & Procedures".Fifth Edition. Wadsworth Publishing Cengage learning. USA.· Mohareb,N .(2010). "Land use as a sustainability indicator for Arab cities". Proceedings of the ICE - Urban Design and Planning,Vol.163, No.3, pp.105-116.· Owen,N. E,Cerin. E,Leslie. L,Toit. N,Coffee. L,D,Frank. (2007). "Neighborhood walkability and the walking behavior of Australian adults". American Journal of preventive Medicine, Vol.33, No.5, pp.387-395.· Rostamzade,Y. M,Ranjazmae. S,M,Naderi. M,Yegane. H,MahmoodiNejad . (2010). Methods of Evaluations of Citizens Behavioral Patterns In Urban Spaces using of Meta Analysis Method.Journal of Environmental Science and Technology,Vol.13, No.3, pp.175-190. [in Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,627 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,535 |