
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,544 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,365 |
مطالعه نیمرخ شخصیتی، صلاحیتهای حرفهای و اثربخشی معلمان متوسطه شهرستان مریوان: تحلیل مبتنی بر شخص | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1، شهریور 1395، صفحه 27-46 اصل مقاله (936.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کویستان محمدیان شریف* 1؛ حسن غریبی2؛ رامین حبیبی کلیبر3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی- کردستان، ایران | ||
2استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور- کردستان- سنندج، ابران | ||
3استادیار روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر باهدف مطالعۀ نیمرخ شخصیتی، صلاحیتهای حرفهای و اثربخشی معلمان دوره اول و دوم متوسطه شهرستان مریوان صورت گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره اول و دوم متوسطه تحصیلی آموزشوپرورش شهرستان مریوان (دوره اول 310 و دوره دوم 315 نفر معلم) در سال تحصیلی 93-1392 بود؛ که 235 نفر از معلمان با توجه به نسبت طبقه دوره اول و دوم و زن و مرد با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر، سه پرسشنامۀ صلاحیتهای حرفهای معلمان، عامل شخصیت وظیفهشناسی نئو و یک پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی معلمان بود که پرسشنامه اثربخشی معلمان پس از تحلیل عاملی مؤلفههای اصلی آن به 5 دسته تقسیم شدند و نامگذاری مجدد با توجه به زیر مؤلفهها صورت گرفت. جهت بررسی پایایی پرسشنامهها، از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه صلاحیتهای حرفهای 94/0 و عامل شخصیتی وظیفهشناسی 82/0 و اثربخشی معلمان 88/0 محاسبه گردید. نتایج تحلیل خوشهای (کلاستر) نشان داد که معلمان را ازنظر صلاحیت حرفهای و اثربخشی و عامل شخصیتی وظیفهشناسی آنها میتوان به دو گروه تفکیک کرد که تحت عنوان عملکرد شغلی بالا و پایین نامگذاری شد. | ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیتهای حرفهای؛ اثربخشی؛ نیمرخ شخصیتی؛ وظیفهشناسی؛ تحلیل مبتنی بر شخص | ||
مراجع | ||
Caplan, B. (2003). Stigler-Becker versus Myers-Briggs: Why preference-based explanations are scientifically meaningful and empirically important. Journal of Economic Behavior and Organization; 50(4):391-405. Daft, Richard, L. (1998). Tyvry and organization (translated by Mohammad Ali Parsaeian and Arabs), Tehran: Cultural Research Bureau. [In Persian]. Dole, C., Schroeder, R.G. (2001). The impact of various factors on the personality, job satisfaction and turnover intentions of professional accountants. Managerial Auditing Journal; 16(4): 234-45. George, J.M, Jones, G.R. (1999).Organizational behavior. London: McGraw-Hill. Good lad, J. (1992). Organization of the Curriculum: Handbook of Research on Curriculum. New York.NY: Macmillan. Graond, M., Abaspor. A. (2012). Comparing the effectiveness of teachers and teacher training centers, tuition absorbed from the perspective of school administrators Tehran. Journal of Educational Psychology. Number (24), Volume 8. [In Persian]. Hong, J.Ch., Jeou-Shyan, H., Chan-Li, L., Lih-Juan, Ch. (2008). Competency disparity between pre-service teacher education and in-service teaching requirements in Taiwan, International Journal of Educational Development,Vol.28, Issue1. Huczynski, A., Buchanan, D. (2000). Organizational behavior: an introductory text. New York: Prentice-Hall. Huntly, H. (2003). Teachers’Work: Beginning Teachers’Conceptions Of Competence, Thesis, Central Queensland University. Huntly, H. (2008). Teachers’ Work: Beginning Teachers’ Conceptions of Competence, The Australian Educational Researcher, 35(1): 125-1. Ivancevich, J. M., Matteson, M.T. (2010). Organizational behavior and management. 9th Ed. New York: McGraw Hill. Kirkpatrick, D. L., Kirkpatrick, J.D. (2008). Implementing the four levels; a practical guide for effective evaluation of training programs. Portland: Berrett-Koehler Publishers. Koster, B., Brekelmans, M., Korthagen, F., Wubbels ,T. (2005). Quality requirements for teacher educators. Teaching and Teacher Education, 21(2): 157–176. Maleki, H. (2005), the teaching profession qualifications. School Press, third edition, Tehran. [In Persian]. McShane SL, Von-Glinow M.A. (2003). Organizational behavior: emerging realities for the workplace revolution. 2nd ed. New York: McGraw-Hill. Nijveldt, M., Brekelmans, M., Beijaard, D., Verloop, N., Wubbels, T. (2005). Assessing the interpersonal competence of beginning teachers: The quality of the judgement process, International Journal of Educational Research, 43(1-2): 89-102. Liakopoulou, M. (2011). The Professional Competence of Teachers: Which qualities, attitudes, skills and knowledge contribute to a teacher’s effectiveness? International Journal of Humanities and Social Science, 1: 21. Robbins, Stephen, D., Snzd, D. (2002). Principles of Management (Translated by Seyyed Mohammad Arabi, Mohammad Ali Rafii and B. secrets Guidance), Tehran: Cultural Research Bureau. [In Persian]. Safiy, A. (2009). Portrait of the Teacher (tribute to the character, qualifications, skills, memories and experiences of teachers), Tehran: Antshrat PTO. [In Persian]. Schultz, D. (1990). Nzryh character (translated by Joseph Karimi, Farhad Republic, Siamak Naqshbandi, B. Goudarzi, H. Bhyrany, MR Nikkhooi), Tehran: Publication Arasbaran. [In Persian.] Huntly, H. (2008). Teachers’Work: Beginning Teachers’ Conceptions Of Competence, The Australian Educational Researcher, 35: 1 Caplan, B. (2003). Stigler-Becker versus Myers-Briggs: why preference-based explanations are scientifically meaningful and empirically important. Journal of Economic Behavior and Organization, 50(4):391-405. Paris, M, white, H.S. (1986).The education of specnal librarian. Special librarian 77(4): 202-212. Mulholland. (2001). A methodological approacl to supporting organizational learning. Human – Corputer studies. 1(55): 337-367. Villegas_R. (2007). Teacher professional development:an international review of the literature. unesco;international institute for educational planning. SHermman, G. (2008). Acomparision of Elementary, Middle and High school principals Teacher selection practices and perception of Teacher Effectiveness. Rikenberg, B.S., Ed, M. (2010). The relationship between student perception of Teachers and Classrooms. Teachers goal toward teaching, and student ratings of Teachers Effectiveness. CHrleston. 2010. summer institute Teacher teaching ways to improve students waiting. Washington, D.C: Jun 30. Huberman, F., Boomhan, T. (2005). Applying TQM,philospphy to the teaching and learning process, Monash university, Malaysia. Mccrae, R.R., Costa, P.T. (1999). Acontemplated revision of NEO Five Factor inventory, Journal of personality and individual differences, 36:587-596 Dansh pejoh, Z. (2003). Professional skills (teaching) school teachers (math, science). Institute a new curriculum and educational beliefs, the research and education programs [In Persian.]. Abedi, L. (2007). Focusing on three levels Armani. Curriculum, teacher training, teaching a number of chapters 72-73: 45-87. [In Persian.]. Shariatmadari, A. (2009). Details of the survey of elementary school teacher training. PhD thesis, University of Tennessee America. [In Persian.]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 827 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,298 |