
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,361 |
واکاوی و شناسایی نقش فرهنگ معلمان در مواجهه با تغییرات برنامه درسی: مطالعه ترکیبی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 2، آذر 1395، صفحه 29-54 اصل مقاله (806.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید رومیانی* 1؛ غلام رضا حاجی حسین نژاد2؛ علی حسینی خواه3؛ نعمت الله فاضلی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانشار گروه علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4دانشار گروه علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی و شناسایی نقش فرهنگ معلمان در مواجهه با تغییرات برنامه درسی استان لرستان انجام شد. روش: تحقیق مورد استفاده ترکیبی و از نوع اکتشافی و از لحاظ هدف کاربردی است؛ نمونه مورد بررسی معلمان ابتدایی استان لرستان که در شیوه ی کیفی بهصورت نظری و تا مرحله اشباع و در روش کمیبه صورت تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. در بخش کیفی، از مصاحبه و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته بهعنوان ابزار جمعآوری داده استفاده گردید. یافتهها: ننایج حاصل از تحقیق نشان داد که نوع تغییرات، ریشه تغییرات، عوامل تغییرات، نگرش تغییرات، خصیصههای فرهنگی، شاخصهای هنجاری و فرهنگ مشارکت و ارتباط معلمان از نظر جنسیت، سابقه کاری، محل خدمت و مدرک تحصیلی با هم متفاوت میباشند. مواجهه با تغییرات برنامه درسی توسط ابعاد فرهنگ معلمان پیشبینی شد و بر اساس ضریب بتا (β)، ابعاد خصیصههای فرهنگی، شاخصههای هنجاری، فرهنگ مشارکت و ارتباط پیشبینیکنندة معنادار مواجهه با تغییرات برنامه درسی معلمان بودند.از دستاوردهای این تحقیق شناسایی ارزشها و اعتقادات بنیادین معلمان با فرهنگ متفاوت در ارتباط با تغییرات میباشد و اینکه فرهنگ در نگرش، نوع، عوامل و ریشه تغییرات در مناطق مختلف عامل موثری میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خصیصههای فرهنگی؛ عوامل تغییرات؛ تغییرات برنامه درسی؛ فرهنگ معلمان؛ قوم نگاری | ||
مراجع | ||
Aghazadeh, M., Osareh, A. (2010) the theories of Educational globalization from the perspective of Cheng and their implications for curriculum and instruction. Journal of Curriculum Studies, 4(15). [In Persian]
Altun, T. (2013). Exploring the Effects of Classroom Culture on Primary Pre-Service Teachers’ Professional Development. Australian Journal of Teacher Education, 38(9).
Anyon, J. (1995). Race, social class, and educational reform in an inner-city school. Teachers College Record, 97 (1): 69-94.
Aydin, A., Sarier, Y., Uysal, Ş. (2011). The effect of gender on organizational commitment of teachers: A Meta analytic analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(2): 628-632.
Cooper, L., Stewart. (2010). Teacher culture and teacher change: Insights from a meta-theoretical perspective, Paper presented to the WFATE conference, Chicago.
Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative and mixed methods approach. Thousand oaks, CA: sage.
Creswell, J.D. (2007). Mixed method researches. Translated by Kiamanesh and saraee. 2007. Trhran. Aeejh. [In Persian].
Dadashi, B., Safaee movahed, s., Mosa Pour, N. (2016). The role of culture in the face of curriculum changes in seventh grade mathematics teachers. Journal of Theory and practice, 7(4). [In Persian].
Danny, K. (1995). The concept of culture in social sciences. Translated by ferydon vahida. Tehran. Sorush. [In Persian].
Davitt, B. (2014). Exploring the relationship between resistance to change and the organisational culture in Leaseplan Infrastructure Services. Masters thesis, Dublin, National College of Ireland.
Eisner, E.W. (2000). Reimagining schools, Rutledge, N Y. Chapter 8: Eisner, E. (1986-5) the role of the arts in cognition and curriculum, journal of art & design education, 1 and 2: 57-67
Fathi vajargah, K. (2010). Principles and concepts of curriculum. Tehran. Bal. [In Persian].
Fazeli, N. (2012). Education Ethnography. Science Publication: Tehran. [In Persian].
Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change (4th Ed.). New York: Teachers College Press.
Gligorovic, B., Nikolic, M., Terek, E., Glusac, D. and Ivan Tasic, I. (2016). The impact of school culture on Serbian primary teachers’ job satisfaction. Hacettepe University Journal of Education [Hacettepe universitesi Egitim Fakultesi Dergisi], 31(2): 231-248
Hinde, E. R. (2002). Switching classes: Teachers’ conceptualizations of change in their professional lives. Unpublished doctoral dissertation. Arizona State University.
Horn, I. S. (2010). Teaching Replays, Teaching Rehearsals, and ReVisions of Practice: Learning from Colleagues in a Mathematics Teacher Community, Teachers College Record, Volume 112 Number 1: 225-259. http://www.tcrecord.org
Hoseini khah, A., Salarvandian, S. (2014). Rethinking the place and role of teachers in the curriculum changes from the perspective Seymour Bernard Sarason and Eliot Daly and Eisner. Change in curriculum changes. Birjand. Chahar derakht Publication. [In Persian].
Jalali, R. (2013). Sampling in qualitative research. Journal of qualitative Research in Health Sciences (4):20-31[In Persian].
Lam, C. C., Lidstone, and John. G. (2007). Teacher's Culture Differences: Case studies from Brisbane, Changchun and Hong Kong. Asia Pacific Education Review, 8(2):178-193.
Mehrmohamadi, M. (2010). Curriculum: Views, approaches and perspectives. Tehran: be nashr. [In Persian].
Mirarab razi, R. (2014). Explaining the role of Teacher culture in the face of change and innovation in curriculum. PhD thesis, University of Tarbiat Moalem. [In Persian].
Mirkamali, M. (2013). Relationship between culture and change resistance or change acceptance. Resistance to change Proceedings. State Center of Management Training. [In Persian].
Musa Pour, N. (2014). Changes approaches in education and Curriculum system at Iran: From engineering approach to cultural approach. Culture strategy. 5(17). [In Persian].
Kardos, S., Moore Johnson, S., Peske, H., Kauffman, D. and Liu E. (2001). Counting on Colleagues: New Teachers Encounter the Professional Cultures of their Schools. Educational Administration Quarterly, 37(2): 250-290.
Oloruntegbe, K.O (2011), Teachers’ Involvement, Commitment and Innovativeness in Curriculum Development and Implementation, Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies (JETERAPS) 2 (6): 443-449. jeteraps.scholarlinkresearch.org
Parsa, A. (2008). The survey on attitudes and behavioral tendencies of teachers in the advancement of new curriculum. Journal of curriculum Studies, 1(4). [In Persian]
Pazargadi, M., Khatibian, M., Ashktorab, T. (2008). Using qualitative content analysis to explain the scope of performance assessment of nursing academic staff. Journal of nursing and Midwifery College. 16 (59):57-68. [In Persian]
Porshafei, H. (2007). Take on the professional role of teachers in the educational system. Journal of thoughtful broker. 6 & 7[In Persian]
Sarason, S. (1996). Revisiting “the culture of the school and the problem of change. New York: Teachers College Press.
Yusefzade, M. (2014). Curriculum Theories. Hamedan: Boali Publication. [In Persian].
Zimmerman, J. (2006). Why some teachers resist change and what principals can do about it. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,051 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,171 |