
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,632 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,401 |
بررسی تطبیقی «ذات» در ادبیات کردی یارسان با «تجلی» و «فره» در ادبیات فارسی | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، فروردین 1395، صفحه 103-122 اصل مقاله (776.02 K) | ||
نویسندگان | ||
علی نظر نظری تاویرانی1؛ سعید امامی2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان | ||
چکیده | ||
جستار حاضر کوشیده است مفاهیم "فره" در اوستا و شاهنامهی فردوسی و " تجلی" (تجلی حق بر قلب عارف) در عرفان اسلامی را با "ذات" در "آیین یاری" بررسی و مقایسه کند. در ابتدا، برای آشنایی با آیین یاری، شناختی اجمالی از این آیین ارائه شده است. سپس با شرح و توضیح هریک از موارد مذکور و اشاره به شباهتها و تفاوتهای آنها، به این نتیجه میرسد که فره و تجلی و ذات بسیار به هم شبیه بوده و هرسه سبب سروری و برتری دارندگان آنها بر دیگران میشود. این سه اصطلاح را میتوان، با وجود تفاوتهایی که دارند، گونههای مختلف یکدیگر در آیین زردشتی، عرفان اسلامی و آیین یاری دانست. گفتنی است در بخش فره ارتباط آن با "کاریزما" در مباحث مربوط به علوم اجتماعی و سیاسی نیز بررسی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اوستا؛ شاهنامه؛ فره؛ آیین یاری؛ ذات؛ عرفان؛ تجلی | ||
مراجع | ||
منابع الهی، نورعلى (۱۳۶۶)، برهان الحتی، چ هفتم، تهران: چاپ سها. امیریان، صمد (۱۳۸۵)، فرهنگ نامه شاهنامه، کرمانشاه: کرمانشاه، چاپ دوم. بایندر، هانری (۱۳۷۰)، سفرنامه هانری پاینر (کردستان، بین النهرین و ایران، ترجمه کرامت الله افسر، تهران: فرهنگسرای یساولی۔ پورداود، ابراهیم (۱۳۵۶)، فرهنگ ایران باستان، تهران: دانشگاه تهران ---- (۱۳۷۷)، یشت ها، جلد دوم تفسیر و تألیف، تهران: اساطیر، چاپ اول. --- (۱۳۸۱)، اوستا، تهران: اساطیر پولاک، ادوارد (۱۳۶۱) سفرنامه ی پلاک (ایران و ایرانیان)، ترجمه ی کیکاوس جهانداری، تهران: خوارزمی. پیر نظر، ناهید (۱۳۸۲)، «مقایسه ی فره ایزدی با التفات الهی در ادبیات فارسی یهود»، نشریه علوم انسانی، ایران شناسی، شماره ۵۷. جیحون آبادی، نعمت الله (۱۳۶۳)، حق الحقایق یا یا شاهنامه ی حقیقت (شرح منظومه بزرگان اهل حق)، انضام و حاشیه بر حق الحقایق، تألیف نورعلی الهی، تهران: اساطیر. حسینی، حسن و حسن بشیریه (۱۳۷۸)، «فرهنگ شیعی و کاریزما در انقلاب اسلامی ایران»، مجله ی مدرسه علوم انسانی، سال نوزدهم، شماره ی چهارم. خرمشاهی، بهاء الدین (۱۳۸۴)، حافظ نامه، ج اول، چ پانزدهم، تهران: علمی فرهنگی. دیوان گوره (۱۳۸۲)، به کوشش سید محمد حسینی، کرمانشاه: باغ نی۔ زمانی، کریم (۱۳۸۱)، شرح جامع مثنوی، دفتر اول، چاپ یازدهم، تهران:اطلاعات. --- (۱۳۸۹)، شرح جامع مثنوی معنوی، دفتر پنجم، تهران: اطلاعات سرانجام (۲۰۰۷)، به کوشش طیب طاهری، عراق: سلیمانیة: انستیتو فرهنگی کرد: آراس۔ سلطانی، محمد على (۱۳۶۴)، حدیقه ی سلطانی، ج اول، بی نا۔ شل، لیدیف (۱۳۶۲)، خاطرات لیدی شل، ترجمه ی حسین ابوترابیان، تهران: نثرنو. شیخ امیر (۱۳۷۹) دفتر کلام شیخ امیر، به اهتمام حسین روحتافی، به خط سید ایان خاموشی صدری، محمود (۱۳۷۵)، «تحلیل جامعه شناسی مفهوم فره ایزدی در شاهنامه». مجله فلسفه، کلام و عرفان، شماره ۲۹ صفری، حیدر (۱۳۷۸)، واژه نامه ی دالا هو، کرمانشاه: مؤلف. عفیفی، رحیم (۱۳۷۴)، اساطیر و فرهنگ ایرانی در نوشته های پهلوی، تهران: توس. علم مهرجردی، نسرین، محمدکاظم شاکر (۱۳۹۱)، «رابطهی انسان با خدا؟ تمثل، تجسد با تجلى؟»، دو فصلنامه ی انسان پژوهی دینی، سال نهم شماره ی ۲۸. فردوسی، ابوالقاسم (۱۳۸۸)، شاهنامه بر اساس چاپ مسکو، چاپ چهارم، تهران: ققنوس. فهیمی، رضا، حسین آقاحسینی، محمدرضا نصر اصفهانی (۱۳۹۱)، «بررسی مفهوم تجلی و انواع آن از دیدگاه این عربی»، دو فصلنامه ی ادبیات عرفانی، امسال سوم شماره ی ، دانشگاه الزهرا۔ کریم خلیل (بی تا)، دفتر کلام کریم خلیل، نسخه ی خطی۔ کزازی، میر جلال الدین (۱۳۶۸)، از گونه ای دیگر، جستارهایی در فرهنگ و ادب ایران، تهران: نشر مرکز. ----. (۱۳۸۴)، نامه باستان، ویرایش و گزارش شاهنامه فردوسی، ج اول، چ سوم، تهران: سمت. کو ورجی کویاجی، جهانگیر (۱۳۷۱)، پژوهشی در شاهنامه. گزارش و ویرایش جلیل دوستخواه، تهران: زنده رود. کلام حضرت سید فرخی و یارانش (۱۳۸۴)، به اهتمام سید ایاز و حسین روحتافی، بی نا۔ گوهرین، صادق (۱۳۶۸)، شرح اصلاحات تصوف، ج سوم، تهران: زوار. لاهیجی، شیخ محمد (۱۳۷۱)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، با مقدمه ی کیوان سمیعی، چاپ پنجم، تهران: سعدی۔ معین، محمد (۱۳۳۸)، مزدیسنا و أدب پارسی، تهران: دانشگاه تهران. مولوی، جلال الدین (۱۳۹۲)، مثنوی معنوی، تهران: آوای ماندگار. نظری جلالوند، علی (۱۳۸۰)، نقدی بر کتاب «سیری کوتاه در مرام اهل حق»، کرمانشاه: طاق بستان. --- (۱۳۸۴) نگاهی گذرا به آیین یاری، بی نا۔ --- (۱۳۹۲)، نگاهی صرفا تاریخی به پیدایش دین یاری (اهل حق) ، بی نا۔ وبر، ماکس (۱۳۸۴)، دین، قارت، جامعه، ترجمه احمد تدین، جاپ دوم، تهران: هرمس. هجویری، علی بن عثمان جلایی (۱۳۷۸)، کشف المحجوب، تصحیح و. زکوفسکی، با مقدمه ی قاسم انصاری، چاپ ششم، تهران: طهوری. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 777 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,754 |