
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,548 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,366 |
تخیل خلاقانه و تصویرپردازی مبتنی بر آن در شعر شیرکو بیکس و محمود درویش (با تکیه بر دهربهندی پهپووله و مدیح الظل العالی) | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، آذر 1395، صفحه 83-109 اصل مقاله (799.99 K) | ||
نویسنده | ||
یدالله پشابادی | ||
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
چکیده | ||
وفور عناصر خیالانگیز و ایماژپردازیهای هنرمندانه و شاعرانه در شعر شیرکو بیکس که به حق او را باید بزرگترین و مبرزترین شاعر نوپرداز در ادبیات کردی به شمار آورد، به قدری در خور تأمل است که چشم هر خوانندهای، و تمام هوش و حواس هر شنوندهای را مجذوب خود میکند. از این روی، این پژوهش بر آن است که در حوزهی مطالعات ادبیات تطبیقی و به روش تحلیلی ـ توصیفی، موضوع مورد نظر را در شعر این شاعر و اشعار محمود درویش شاعر نامدار و پرآوازهی عرب، مورد بحث و کنکاش قرار دهد. از آن جا که جامعهی آماری موضوع بس گسترده است، از هر یک از شاعران قصیدهای برای این منظور برگزیده شد. استفادهی ماهرانه و شاعرانه از خیال و تخیلپردازی در شعر شیرکو بیکس بسیار پررنگتر و متنوعتر است؛ حال آنکه محمود درویش با وجود وسعت خیال و تصویرپردازیاش در قصیدهی مورد بررسی، چندان به تخیل و گسترانیدن آن دامن نزده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خیال؛ تخیل؛ صور خیال؛ شیرکو بیکس؛ محمود درویش؛ تحلیل تطبیقی | ||
مراجع | ||
منابع
آریان پور کاشانی، منوچهر (۱۳۸۰)، فرهنگ یک جلدی پیشرو آریان پور (انگلیسی - فارسی)، تهران: جهان رایانه. احمدنژاد، کامل (۱۳۸۲)، فنون ادبی، تهران: پایا، چاپ چهارم. اکبری زاده، مسعود و هدایت الله تقی زاده و ستاره مشایخی (۱۳۸۸)، «القیم الشعوریة و القیم التعبیریة فی العمل الأدبی»، التراث الأدبی، السنة الأولى، العدد الثانی، صص ۳۳-۵۲. باشلار، گاستون (۱۳۸۳)، معرفت شناسی، ترجمة جلال ستاری، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، با همکاری مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها. بهمنی، یدالله و مهران شادی (۱۳۹۰)، صور خیال و صنایع ادبی در غزلیات عرفی شیرازی»، نشریه مطالعات زبانی بلاغی، سال دوم، شماره چهارم، پاییز و زمستان 90، صص ۹-۳۳. بی کس، شیر کو (۲۰۰۶)، دیوان، سلیمانیه: انتشارات سلیمانیه. پرین، لارنس (۱۳۸۳)، درباره شعر، ترجمه فاطمه راکعی، تهران: انتشارات اطلاعات. پورجوادی، نصر الله (۱۳۸۸)، مجموعه مقالات دومین هم اندیشی تخیل هنری، تهران: متن. پورنامداریان، تقی (۱۳۷۴)، سفر در ده، تهران: نشر زمستان. حاج حسنی، اعظم و فتانه محمودی (۱۳۹۳)، «تطبیق عنصر خیال در متن و نگاره های خاوراننامه با رویکرد نقد تخیلی گاستون باشلار»، مجله ادبیات تطبیقی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، پیاپی ۱۰ (پاییز و زمستان ۹۳)، صص ۳۶-۶۲. خه زنه دار، مارف (۲۰۰۳)، میژووی ئه دبی کوردی، هه ولیر : ثاراس. داد، سیما (۱۳۸۲)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید. شفیعی کدکنی، محمدرضا (۱۳۸۶)، موسیقی شعر، تهران: آگاه، چاپ دهم. – الف (۱۳۸۷) شعر معاصر عرب، تهران: انتشارات سخن، چاپ دوم. - (۱۳۸۷)، صور خیال، تهران: آگاه، چاپ یازدهم صالحی، سید علی (۱۳۷۱)، دیدار در دره، پروانه ها»، مجلة آدینه ، شماره ۷۰. صرفی، محمدرضا (۱۳۸۸)، صور بیانی مضاعف در شعر فارسی، پژوهش نامه زبان و ادبیات فارسی، شماره ۱، صص ۱۰۷-۱۳۲. طالبیان، یحیی (۱۳۷۸)، صور خیال در شعر شاعران سبک خراسانی، کرمان: مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی عماد کرمانی غریب، رز (۱۳۷۸)، نقد بر مبنای زیبایی شناسی و تأثیر آن در نقد عربی، ترجمه نجمه رجایی، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی. فرهمند، محمد (۱۳۸۹)، «شعر و منشأ آن در ادبیات جهان»، فصلنامه ادبیات تطبیقی، دانشگاه آزاد واحد جیرفت، شماره ۱۴، صص ۱۰۲-۱۲۴. کزازی، میر جلال الدین (۱۳۷۰)، زیبایی شناسی سخن، تهران: نشر مرکز. ملکی، ناصر و مجید فرهیان و مریم نریدی (۱۳۹۲)، «تطبیق صور خیال در اشعار جان دان و صائب»، مجله مطالعات ادبیات تطبیقی، سال هفتم، شماره ۲۷، پاییز ۹۲، صص ۱۰۷-۱۲۵. میر صادقی (ذو القدر)، مینت (۱۳۷۶)، واژه نامه هنر شاعری، تهران: کتاب مهناز، چاپ دوم. ناصر، أمجد (۲۰۰۸)، «جدل الوطنی و الذاتی و الجمالى عند محمود درویش»، القدس العربی، السبت الأحد، ۲۱/۲۰ أیلول (سبتمبر) / ۲۱/۲۰ رمضان ۱۴۲۹، ص ۲. النقاش، رجاء (بی تا)، محمد درویش شاعر الأرض المحتلة، القاهرة: دار الهلال، الطبعة الثانیة. همایی، جلال الدین (۱۳۷۸)، فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران: همان چاپ شانزدهم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,003 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,538 |