
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,553 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,368 |
بررسی فرایند نوستالژی در اشعار محمدامین شیخ الإسلامی، «هێمن» | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، آذر 1395، صفحه 111-140 اصل مقاله (891.25 K) | ||
نویسندگان | ||
مرجان کامیاب1؛ سمیه محمدی2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
واژة نوستالژی که در زبان فارسی از آن با عنوان «غم غربت» یاد میشود به معنای احساس غم و دلتنگی برای خاطرات از دست رفتهی گذشته است. خاطراتی که با یادآوری آن، فرد دچار غم و اندوه میشود و نوعی دلتنگی بر او سایه میافکند. مهمترین عواملی که باعث بهوجود آمدن حس نوستالژی میشوند شامل: حسرت روزهای خوش دوران کودکی، زندان یا مهاجرت، جنگ و از دست دادن استقلال کشور و... است. شاعران بومی و محلی از جمله شاعران کُردزبان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اشعار آنها تجلیگاه مناسب و درخوری برای نشان دادن این حس درونی است. بزرگترین مظاهر نوستالژی را میتوان در اشعار این شاعران یافت. آنها در اشعارشان همواره از خاطرات روزهایی یاد میکنند که در صلح و آرامش در سرزمین سرسبز و پر شور و نشاطشان و با امید به زندگی و آینده میزیستند. از جمله این شاعران، «هێمن» است. بهرهگیری از عناصر طبیعی، استفاده از ادبیات شفاهی و پشتوانه قرار دادن فولکلور و فرهنگ بومی در عین به خدمت گرفتن انواع صنعتهای ادبی، ویژگیهایی از شعر هێمن است که خوانندگان این اشعار میتوانند تا اندازهای به درک آنها نایل آیند. هێمن شیفتهی سادگی کلام شعر بود و سعی داشت زبان شعر را به زبان واقعی مردم نزدیک سازد. از این شاعر، میتوان به عنوان شاعر اجتماعی یاد کرد؛ زیرا مسائل اجتماعی و سیاسی آن روزگار تأثیر عمیقی بر شعر او گذاشته است. بیشترین نمودهای شعر نوستالژیک را میتوان در اشعار او یافت. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی انواع نوستالژی در شعر هێمن میپردازیم. نتایج تحقیق نشان میدهد که بیشترین نمود نوستالژی در اشعار هێمن به ترتیب به وطنگرایی، یاد معشوق، زندان و تبعید، و یاد مرگ عزیزان مربوط میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
نوستالژی؛ ادبیات کردی؛ هێمن | ||
مراجع | ||
منابع اشرف زاده، رضا (۱۳۸۱). «رمانتیسم، اصول و نفوذ آن در شعر معاصر ایران»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، شماره اول، صص ۲۳۴.۲۱۵ . انوشه، حسن (۱۳۷۴)، فرهنگ نامه ادبی فارسی: گزیده اصطلاحات ، مضامین و موضوعات ادب فارسی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. آذر مکان، حشمت الله و مرضیه ربیعی (۱۳۹۳). بررسی نوستالژی در رساله های شهاب الدین سهروردی. فصلنامه عرفان اسلامی، سال ۱۱، شماره ۴۱، صص۸۴-۶۱. باقری، بهادر و فاطه توکلی (۱۳۹۳). «بررسی و تحلیل نوستالژی در مجموعه اشعار قیصر امین پور». نامه فرهنگستان (ویژه نامه ادبیات انقلاب اسلامی)، شماره ۱، صص ۱۴۷-۱۷۰. پورافکاری، نصرت الله (۱۳۷۶). چکیده روانشناسی بالینی. تهران: آگاه. تقی زاده، صفدر (۱۳۸۱). نوستالژی. مجله فرهنگ و هنر بخارا، شماره ۲۴، صص ۲۰۱-۲۰۵. خدادادی مهاباد، معصومه (۱۳۸۴). « نوستالژی و اشعار طاهره صفار زاده» . مجلد، شعر ، تهران، شماره ۴۵، صص ۶۸-۷۱. خزانه دار لو، محمد علی و راضیه خوش ضمیر (۱۳۹۳). «بررسی مفاهیم نوستالژیک در اشعار سیاوش کسرایی». مجله ادب پژوهشی، دانشگاه گیلان، شماره ۳، صص ۵۷-۷۵. روشنفکر، کبری و سجاد اسماعیلی (۱۳۹۱). بررسی تطبیقی نوستالژی در شعر عبد الوهاب بیانی و شفیعی کدکنی . پژوهش های ادبیات تطبیقی، شماره ۲، صص ۲۷-۵۵. شاهرخی، محمود (۱۳۸۱). «چهره تابناک». مجله شعر، دوره 10، شماره ۳۰، د ۳۳. شریفیان، مهدی و شریف تیموری (۱۳۸۵). بررسی فرایند نوستالژی در شعر معاصر فارسی، بر اساس اشعار نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث, مجالسه کاوش نامه، شماره ۱۲، صص ۶۲- ۳۳. شفیعی کدکنی، محمدرضا (۱۳۵۲). «تلقی قدما از وطن». الفبا، دوره اول، جلد دوم، صص ۱۱ -۱. شمیسا، سیروس (۱۳۸۷). انواع ادبی. تهران: نشر میترا، چاپ سوم. شیخ الاسلامی، محمد امین (هیمن) ( ۲0۰۸)، مجموعه اشعار. سنندج: انتشارات کردستان. صورتگر، لطفعلی (۱۳۳۶). سخن سنجی. تهران: این سینا. صیادی نژاد، روح الله و حسین قربان پورآرانی و مهوش حسن پور (۱۳۹۳). بررسی زمینه های نوستالژی در سروده های نازک الملائکه و فروغ فرخزاد» . پژوهشنامه ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال ۱۲، شماره ۲۲، مص۲۲۶۲۰۹. طاهری نیا، علی باقر و نسرین عباسی (۱۳۹۰). «بررسی پدیده نوستالژی غم غربت در اشعار ابن خفاجه ». پژوهشنامه ادبیات غنایی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال ۹، شماره ۱۷، صص ۱۷۲-۱۴۹. علیزاده، ناصر و عباس باقی نژاد (۱۳۹۱). «قیصر امین پور و رویکرد نوستالژیک»، مجله شعر پژوهی (بوستان ادب)، دانشگاه شیراز ، سال ۴، شماره ۲، پیاپی ۱۲، ص ۲۰۴-۱۷۵. کالینیکوس، الک (۱۳۸۲). نقد پست مدرنیسم. ترجمه اعظم فرهادی. تهران: نیکا. کلاهچیان، فاطمه (۱۳۸۶). نوستالی، دلتنگی برای گذشته در شعر کلاسیک عرفانی، رساله دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت معلم. محمدی، برات و سمیه عباس زاده (۱۳۹۱). «از غم و حسرت شاعران کلاسیک تانوستالژی شاعران رمانتیک». فصلنام، تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادب فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، سال ۱۱، صص ۱۹۲-۱۶۵. محمدی، محمد (۱۳۷۳). انسان در شعر معاصر. تهران: توس. مختاری، محمد (۱۳۷۸). منوچهر آتشی. تهران: توس. مردوخ روحانی، بابا (۱۳۸۲). تاریخ مشاهیر کرد. تهران: سروش. مشایخی، حمیدرضا و اصغر خوش چرخ (۱۳۹۰). «نگاه نوستالژیک خاقانی و بحتری به ایوان مداین»، مجله ادب عربی، سال چهارم، شماره ۱، صص ۲۳۰۲۰۳. مظفری، سولماز (۱۳۹۴). «کفش های مکاشفه و رویکرد نوستالژیک» . فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی، سال سوم، شماره ۱۰، صص۱۰۳-91. نفیسی، حمید (بی تا). «نوستالژی مهاجر». مجله گفتگو، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، صص ۷۵-۵۹. نعمتی، فاروق و علی سلیمی و ایرب مرادی (۱۳۹۲). «سایه روشن تلخ و شیرین خاطرات گذشته در اشعار شهریار و سید قطب»، فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی، سال دوم، شماره اول، پیاپی۵، صص۸۰-۶۴. یونگ، کارل گوستاو (۱۳۷۶). انسان و سمبل هایش. ترجمه حسن اکبریان طبری. تهران: علمی و فرهنگی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,497 |