
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,376 |
شناسایی موانع موجود برای اجرای درسپژوهی: مطالعه موردی مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر اردبیل (پژوهش آمیخته) | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 65-86 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل سلیمانی1؛ حسن احمدی* 2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران؛ | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع اجرای درسپژوهی در مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر اردبیل بود. روش: برای نیل به هدف از مطالعه موردی استفاده شد که در ابتدا داده های کیفی، سپس براساس یافته های آن، داده های کمّی گردآوری و تحلیل شدند. جامعه آماری این پژوهش معلمان ابتدایی شهر اردبیل با جمعیت 1957 نفر بود. در مرحله کمّی از طریق نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 298 نفر برای نمونهگیری برآورد شدند. در بخش کیفی با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 11 نفر انتخاب و با آنها مصاحبه بدون ساختار صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب آلفای کرونباخ آن 79/0 محاسبه گردید. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه بدون ساختار بود که از روش سه بعدی نگری و بازخورد مشارکت کننده برای اعتباریابی آن استفاده شد. بهمنظور تحلیل داده های بخش کیفی از تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز و برای تحلیل داده های کمی از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که عوامل سازمانی شامل (ساختار سازمانی متمرکز، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری، فناوری، فرایندهای داخلی) و عوامل فردی شامل (اطلاعات معلمان، عدم تعهد معلمان و نوع شخصیت آنها) جزء عواملی هستند که مانع اجرای درسپژوهی در مدارس شده اند. یافته های دیگر پژوهش نیز نشان داد که از بین این عوامل بیشترین عامل تأثیرگذار بر موانع اجرای درسپژوهی، ساختار سازمانی متمرکز و کمترین عامل تأثیرگذار اطلاعات معلمان میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش پرورش؛ درس پژوهی؛ معلمان؛ شهر اردبیل | ||
مراجع | ||
Block, C.C. (2000). A case for exemplary classroom instruction: Especially for students who come to school without the precursors for literacy success. In Yearbook –national reading conference, 49: 421-440. Creswell, J.W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research . Boston: Edwards Brothers. Darling-hammond, L . (2000) . Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence . Educational Policy Analysis Archives, 8(1): 1-42 . Fernandez, C., Cannon, J., Chokshi, S. (2003). A US–Japan lesson study collaboration reveals critical lenses for examining practice. Teaching and teacher education, 19(2): 171-185. Hadfield, M., Jopling, M. (2016). Problematizing lesson study and its impacts: Studying a highly contextualised approach to professional learning. Teaching and Teacher Education, 60: 203-214. Inprasitha, M., Changsri, N. (2014). Teachers’ beliefs about teaching practices in the context of lesson study and open approach. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116: 4637- 4642. Haycock, K., Jerald, C., & Huang, S. (2001). Closing the gap: Done in a decade. Thinking K-16, 5(2): 3-21. Kanauan, W., & Inprasitha, N. (2014). Collaboration Between Inservice Teachers and Student Intern in Thai Lesson Study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116: 28-32. Kalantari, kh. (2009). Books processing and analysis of data on socio-economic research, publications green culture. [In Persian] Khakbaz, A., Fadayi, M., Mosapour,N. (2008). Impact Lesson Study on the Professional Development of Teachers of Mathematics.Journal of Education, No 94,pp 124-146. [In persian] Lewis, C. Perry, R. and Friedkin, S. (2009). Lesson Study as Action Research, In S. Noffke and B. Somekh (Eds.) The Sage Handbook of Educational Action Research(pp.142-165), London: Loeb, Susanna,; Luke, Miller; Katharine, Strunk .(2009) .The State Role in Teacher Professional Development and Education throughout Teachers' Careers . Education Finance and Policy, v . 4, iss . 2, pp . 212-28 . Matanluk, K., Johari, K., & Matanluk, O. (2013). The Perception of Teachers and Students toward Lesson Study Implementation at Rural School of Sabah: A Pilot Study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 90, 245-250: 171-185. Ngang, T. K., Sam, L. C. (2015). Principal Support in Lesson Study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 205: 134-139. Reimers, Eleonora .(2003) . Teacher professional development: an international review ofthe literature . UNESCO: international institute for educational planning .Reveals Critical Lenses for Examining Practice. Teaching and Teacher Education. Vol.19. Ridenour, C.S., Newman, I. (2008). Mixed methods research: Exploring the interactive continuum. SIU Press.Sage Publications. Sarkararanim, M. (2010). Lesson Study model for improving mathematical discourse in the classroom: a case study high school math lessons foko Shima. Journal of Education, No 105: 36-61. [In persian] Yoon, K.S., Duncan, T., Lee, S.W. Y., Scarloss, B., Shapley, K. L. (2007). Reviewing the Evidence on How Teacher Professional Development Affects Student Achievement. Issues & Answers. REL 2007-No. 033. Regional Educational Laboratory Southwest (NJ1). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,398 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,540 |