
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,582 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,381 |
واکاوی ماهیت راهیابانه تدریس: رویکرد مطلوب در تبیین کنش معلمی مبتنی بر موقعیت عمل | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 2، شهریور 1396، صفحه 83-107 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آسیه آل مراد* 1؛ هاشم فردانش2؛ محمود مهرمحمدی3؛ ابراهیم طلایی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی- گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران؛ | ||
2دانشیارگروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران؛ | ||
3استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران؛ | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی مفهومی ماهیت راهیابانه (هیوریستیک) تدریس است. روش: بهمنظور نیل به این هدف از روش تحلیلی- مفهومی از نوع قیاسی استفاده شده است. در این مسیر ابتدا با بررسی منابع مربوط به تدریس و شناسایی رویکردهای عمده در تبیین ماهیت آن، اصلیترین عناصر ماهوی در تبیین آن شناسایی و نقش موقعیت عمل آشکارشده است. سپس براساس نتایج حاصل از سنتز پژوهی پژوهشها درباره مفهوم هیوریستیک شبکه مفهومی حول این مفهوم شناسایی شد و بر آن اساس محقق تعریف مختار و روشن خود را از این مفهوم ارائه داده است و ماهیت تدریس را با توجه به این مفهوم واکاوی نموده است. یافتهها: یافتهها نشان داد «هیوریستیک» بهعنوان مفهومی که تبیینکننده ماهیت عمل در موقعیتهای بدیع و یکتای تصمیمگیری و حل مسأله است، برای تبیین بسیاری از وظایف تدریس قابلاستفاده است. بر این اساس مؤلفههای مهم تدریس راهیابانه در موقعیت تدریس شناسایی و معرفیشدهاند. عناصری چون «ظهور روابط اجتماعی جدید»، «تجربیات گذشته»، «تعاملات و تعارضات»، «دانش بهعنوان منبع اقتدار» و «جریان اطلاعات» بهعنوان اصلیترین منابع پیچیدگیهای موقعیت تدریس شناساییشدهاند که تشکیلدهنده ماهیت راهیابانه تدریس هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس؛ عمل؛ تدریس راهیابانه؛ رویکرد موقعیتگرایانه؛ هیوریستیک | ||
مراجع | ||
Amani, F. (2016). Dimensions of thinking and its importance in Training Thoughtful teacher. Journal of reflective teacher. Volume 1, issue, 1: 37-52, [In Persian]. Amin Khandaghi, M., Seifi, G.A. (2013). Effective capabilities and skills needed for college teaching. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 19 (3):121-147. URL: http://journal.irphe.ir/article-1-2052-fa.html. [In Persian]. APA dictionary of psychology (2013). Bechtel, W., Richardson, R.C. (2010). Discovering Complexity: Decomposition and Localization as Strategies in Scientific Research (Second edition), Cambridge, MA: The MIT Press. Brightman, H.J., Elliott, M.L., Bhada, Y. (1993). Increasing the effectiveness of student evaluation of instructor data. Decision Sciences, 24(1): 192-199, [In Persian]. Carr, D. (2006). Is teaching a craft? Fardanesh, H. Advanced Teaching Methods, kavir publication Cynthia B. Leshin, Joellyn Pollock, Charles M. Reigeluth (1992) Instructional Design Strategies and Tactics. Fardanesh (2014) samt publication, [In Persian]. Dewey. (1992).The Sources of a Science of Education Dunbar, K. [1998]: `Problem Solving', in W. Bechtel and G. Graham (eds), A Companion to Cognitive Science, Malden, MA: Blackwell Publishing, pp. 289(98). Ebner, M., Holzinger, A. (2007), “Successful implementation of user-centered game based learning in higher education: An example from civil engineering”, Computers & Education, 49(3): 873-890. Eisner, E. (1994). The educational imagination. Third Edition, MacMillan Publishing Company, New York. Emamjome, M. Mehrmohammadi, M. (2005). A critical survey of reflective teaching approaches for the curriculum of reflective teacher education, Journal of curriculum studies. Volume 3. Page 30-66, [In Persian]. Fardanesh, H. (2006) Advanced Teaching Methods, kavir publication, [In Persian]. Fiester, R. H. (2010). Using heuristic task analysis to create web-based instructional design theory. Thesis for Ph.D. degree, Indiana University, Bloomington. Fenestermacher, G. (2006). Fardanesh, H. Advanced Teaching Methods, kavir publication, [In Persian] Fodor, J. A. [2008]: LOT 2: The Language of Thought Revisited, Oxford: Clarendon Press. Fry, H., Ketteridge, S., Ketteridge, S., Marshall, S. (2009). A handbook for teaching and learning in higher education: Enhancing academic practice. Gigerenzer, G. and Gaissmaier, W. (2011). `Heuristic Decision Making', Annual Review of Psychology, 62: 451(82). Gigerenzer, G., Todd, P.M. and the ABC Research Group (eds) (1999). Simple Heuristics That Make Us Smart. New York: Oxford University Press. Glazek, Stanislaw D. (2014). Heuristic model of teaching, Institute of Theoretical Physics, University of Warsaw, Poland, September 2014). Harris, A. (1998). Effective teaching: A review of the literature. School Leadership and Management, 18(2): 83-169. Higgins, J. (1971). A New Look At Heuristic Teaching. The Mathematics Teacher, 64(6), 487-495. Retrieved from URL: http://www.jstor.org/stable/27958609 Huiqin, Sun., Kejun, Sun., Qingrui, Liu. (2013). Heuristic Teaching Method on Innovative Talents Cultivation of Electrical Engineering, International Conference on Education Technology and Management Science (ICETMS 2013). Irwin DeVitis, L. DeVitis, J.L. (1998). What is this work called teaching? Educational Theory; spring 1998; 48, 2; ProQuest, p. 267. Jarvinen, pertti. (2012). On research methods. OPINPAJAN KIRJA, Tampere, Finland. ISBN 952-99233-1-7 William Ayers, ed. To become a Teacher: Making a Difference in Children’s Lives. New York: Teachers College Press, 1995. Khosravi, R. (2010). Newsletter Number 2. Curriculum, Schwab, Reflective Practice Group. Iranian Curriculum Studies Association (ICSA). [In Persian] Kuhlemann, S. (2013). Heuristic strategies prospective teachers use in analyzing student's work. Korthagen, F. A. J. & wubbels, T. (1995). Characteristics of reflective practitioners, teachers and teaching, 1(1), 51-72. Malara, N.A., Zan, R. (2002). The problematic relationship between theory and practice. Handbook of international research in mathematics education, 553-580. Mehrmohammadi, M. (2013). Speculative Essays in Education. Tarbiat Modares Publication, [In Persian] Mehrmohammadi, M. Abedi, L. (2001). The Nature of Teaching and its Aesthetic Dimensions. Journal of Human Science Lecture, 5(3): 42-58, [In Persian]. Mousapour, N. (1997). Designing a Model For Curriculum Evaluation and its Application in Evaluation of the Subject of Teaching Methods in Universities of Teacher Training Courses in Iran. Ph.D. Thesis: Tarbiat Modares University. [In Persian]. Mousapour, N.A. (2004). The concept of teaching and its fundamental questions. Strides in Development of Medical Education Journal, 1(1): 48-56, [In Persian]. Moradi, M. (2010). Survey and analysis of teacher education procedural-curriculum content and teaching methods based on an optimal teaching model. Ph.D. Thesis: Tarbiat Modarres University [In Persian] Peterson Jeffrey, B. (2007). An instructional design model for heuristics. Submitted to the faculty of the University Graduate School in partial fulfillment of the requirements for the degree Doctor of Philosophy School of Education, Indiana University, (December). Polya, G. (1957). How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method, Garden City, NY:Doubleday Anchor Books. Popper, K. (1959). The Logic of Scienti_c Discovery, London: Hutchinson. Reigeluth, C.M. (1999). The elaboration theory: Guidance for scope and sequence decisions. In C.M. Reigeluth(ED), Instructional design theories and models: A new paradigm of instructional theory. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Scheeler, M.C. (2008). Generalizing effective teaching skills: The missing link in teacher preparation. J. Behav Educ, 17: 145-159. Schon, D.A. (1987). Educating the Reflective Practitioner: Toward a NewDesign for Teaching and learning in the Professions, San Francisco: Jossey bass. Sheldon J. Chow; Many Meanings of ‘Heuristic’. Br J Philos Sci 2015; 66 (4): 977-1016. doi: 10.1093/bjps/axu028 Todd, P.M., Gigerenzer, G., the ABC Research Group. (2012). Ecological Rationality: Intelligence in the World (Evolution and Cognition), New York: Oxford University Press. Yamani Doozi Sorkhabi, M. (2012). Quality in Higher Education. Tehran: Samt Publication, [In Persian]. York, C.S.P.A. Ertmer, et al (2010). Extracting heuristics from experiencedinstructional designers. West Lafayette, Indiana, Purdue University. Zohour, A.R., Eslami Nezhad, T. (2002). Index of effective teaching from the perspective of students of university of Kerman. Payesh Journal, 1(4): 5-13 [In Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 896 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,093 |