
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,486 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,339 |
خواندن به مثابه یک مهارت راهبردمحور: حلقه مفقوده در نظام آموزشی ایران | ||
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، آذر 1396، صفحه 25-35 اصل مقاله (243.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسین داوری* | ||
دامغان | ||
چکیده | ||
زمینه: خواندن به مثابه یکی از مهارتهای مهم سوادآموزی در سه دهه اخیر با حجم قابلتوجهی از پژوهشها همراه بوده است. به استناد این پژوهشها، تقویت و بهرهگیری موثر از این مهارت در گرو تسلط فراگیر بر راهبردهایی است که سهم بسزایی در آموزش طبیعی مهارت خواندن و درک مطلب دارد. با توجه به بهرهگیری عملی از این دسته از راهبردها در کتابهای آموزش زبان اول و دوم در جوامع مختلف و بهویژه جوامع انگلیسی زبان، بررسی و تحلیل کتابهای آموزش خوانداری زبان فارسی در نظام آموزشی نشان میدهد که در آموزش این مقوله تا حد قابلتوجهی از راهبردهای موثر این مهارت استفاده نشده است؛ نقصی که ماحصل آن برآورده نشدن اهداف آموزش این مهارت در نظام آموزشی است. هدف: بررسی وضعیت کتابهای خوانداری ابتدایی از نظر توجه به راهبردهای آموزش خواندن هدف اصلی این پژوهش بود. روش: ضمن بررسی توصیفی و تحلیلی مهمترین راهبردهای مطرح در تقویت مهارت خواندن، به روش کیفی و تحلیل متن به ارزیابی تعدادی از درسهای کتابهای خوانداری کلاسهای سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی پرداخته شده تا میزان تنوع و کارکرد آنها در مقایسه با مهمترین راهبردهای مطرح در این حوزه مقایسه شود. یافتهها:آموزش خواندن در کتابهای خوانداری با رویکرد مهارت راهبردمحور فاصله دارد. بهرهگیری از یافتههای چنین پژوهشهایی که کمتر در حوزه کتابهای آموزش زبان فارسی صورت پذیرفته است، نهتنها میتواند در تألیف کتابهایی از این دست بهره گرفته شود، بلکه بهطور مشخص مدرسان این کتابها میتوانند با درک این کاستی، از این راهبردها در آموزش بهتر مهارت خواندن در کلاسهای خود استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خواندن؛ راهبرد؛ کتابهای خوانداری. خواندن فارسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 781 |