تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,807 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,285,058 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,363,310 |
خواندن با/برای کودکان: مطالعه موردی دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی شهرستان بابل | ||
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، آذر 1396، صفحه 57-68 اصل مقاله (272.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن مقدسزاده* ؛ فرزانه رئیسی؛ هاجر صفاهیه | ||
شیراز | ||
چکیده | ||
زمینه: کودکان به عنوان آینده سازان جامعه نیاز به مهارتهای مختلفی دارند که میتوان از راه خواندن کتابهای ارزشمند، این مهارتها را به آنها آموزش داد. هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی روش مناسب خواندن برای کودکان (خواندن با کودکان یا برای کودکان) است. روش/ مواد: روش تحقیق، توصیفی از نوع کیفی است و به روش علی- مقایسهای و از طریق مصاحبه انجام شده است. در این پژوهش، تعداد 25 نفر از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی یک مدرسه دخترانه در شهر بابل به عنوان نمونه انتخاب شدند. کتاب "ایوانی رو به جاده" به پنج روش برای آنها خوانده شد. در هر روش پس از پایان داستان، مصاحبهای کوتاه در قالب یک گفتگوی دوستانه توسط مربی با کودکان انجام گرفت و دادههای مستخرج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در میان پنج روش مورد استفاده خواندن مربی همراه کودکان به صورت انفرادی بالاترین میزان درک پیام توسط دانشآموزان را داشته است. علاوه بر آن اکثر دانش آموزان تمایل داشتهاند که خواندن به صورت گروهی و توسط خودشان انجام گیرد. اکثر کودکان تمایل دارند خواندن توسط پدر و مادرشان انجام شود. نتایج: کودکان به فعالیتهای گروهی و خواندن و قصهگویی در گروه به ویژه توسط خودشان علاقه بیشتری داشتهاند. بنابراین میتوان با برنامهریزی دقیق، ایجاد عادت به خواندن را از بنیاد خانواده پایهگذاری کرد و بعد در محیطهای عمومی با ایجاد گروههای کتابخوانی و قصهگویی؛ این امر را در آنها نهادینه نمود. کاربردهای احتمالی: نتایج و یافتههای این پژوهش میتواند به اولیا، مدیران آموزش و پرورش و کتابخانهها در برنامهریزی دقیق برای ایجاد عادت به خواندن در کودکان کمک شایانی کند. ارزش/اصالت: با توجه به اهمیت خواندن با کودکان و یا برای کودکان در ایجاد عادت به خواندن، و از آنجایی که تاکنون پژوهش خاصی در این زمینه انجام نشده، پژوهش حاضر هم نوآوری لازم را دارد و هم انجام آن ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
خواندن؛ قصهگویی؛ دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی؛ شهرستان بابل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 897 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 413 |