
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,389 |
ملاحظاتی در مورد تدریس علوم انسانی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 149-172 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی ذکاوتی قراگزلو* | ||
دانشیار دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف: انتظار ما از آموزش علوم انسانی در نهادهای رسمی آموزشی چون مدرسه و دانشگاه چیست؟ چه میتوان کرد تا آموزش علوم انسانی جذاب و کاربردی شود و شوق و اشتیاق دانستن و آموختن و کاربرد را برانگیزد؟ در تدریس ملاحظاتی وجود دارد: برنامه قصد شده، برنامه اجراشده و آنچه کسب شدهاند. نگارنده باتوجه به یادداشتهای خود در طول ارتباط با دانشگاهیان (دانشجو، مدرس و محققان حرفهای) و بررسی انتظارات آنان از دروس ایدههایی را با انس مداوم با موضوع و تشویق مراجعان به " تصور موقعیت مؤثر " و بیان آن در تعامل با موضوع مورد تحقیقشان بهدست آورده مطرح میکند. باورهای معرفتشناختی[1]، قابلیتهای شخصی، الگوهای ذهنی و نقشههای ذهنی-اکولوژی تدریس -را تعیین میکند. معلم تابآور، تسهیلگر و توانمندساز میتواند این موقعیت پیچیده را با همکاری یادگیرندگان مدیریت کند و بارور سازد. چنین معلمیبا درک و غنیسازی اکولوژی تدریس و علم امکان انس عمیق (حاصل تجربه زیسته و مطالعات، سرگذشتنامههای افراد صاحب نظر) را فراهم میسازد. او با ارتباطگرایی، با فهم و نقد دائم جریان تدریس و تصمیمگیری و با تاب آوری به این سه هدف نزدیک میشود: الف- استنتاجها و آموختههای دانش سازمانیافته ب- بهجت و لذت فردی ج-تعامل وکنش فرهنگی و اجتماعی و تقویت حس انسان دوستی و کمک به تکامل انسانی و معنوی | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس؛ علوم انسانی؛ مولفه های تدریس؛ شرایط و زمینه ها | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 512 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |