
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,514 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,353 |
بررسی کارکرد رنگ در دیوان مولوی کُرد | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1397، صفحه 85-102 اصل مقاله (759.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
خلیل بیگزاده1؛ آرش امین پور* 2؛ عطا الماسی3 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
2کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی | ||
3کارشناسی ارشد زبان و ادبیات تطبیقی | ||
چکیده | ||
یکی از مؤثرترین ابزارهای آفرینش هنری-ادبی، رنگ است؛ چرا که رنگ، نه فقط پدیدهای طبیعی، بلکه واقعیتی روانشناختی و زیباشناختی محسوب میشود و با تصویرسازیهای ادبی، نقش مهمّی در القای مفاهیم مختلف به مخاطبان دارد؛ از اینرو تفسیر و تحلیل کارکرد رنگ در آثار شعری شعرا، میتواند مخاطب را با جهان فکری آنها آشنا کند و بسیاری از حالات روحی و زوایای پنهان شخصیتیِ خالق اثر هنری را بیان نماید. بنابراین، نوشتار حاضر برآن است تا با روش توصیفی-تحلیلی، رویکرد مولوی کُرد را نسبت به رنگها نشان دهد و با ارائهی تحلیلی در این زمینه، تصویر و توصیفی از روحیات و ابعاد شخصیّتی شاعر را ارائه دهد. بررسیها بیانگر آن است که رنگها و تنوّع آنها در شعر مولوی کُرد از بسامد قابل توجهی برخوردار است که در این میان رنگ سیاه، زرد، سفید و سبز به خاطر اوضاع اجتماعی زمان شاعر، اتفاقات و حوادث زندگی شخصی و همچنین اعتقادات و باورهای دینی وی، حضور برجستهای دارد. افزون براین، بسامد بالای رنگ سیاه و تیره در سرودههای شاعر، نشان از غلبهی روحیهی یأس و دلمردگی در مقطعی از زندگی شاعر دارد که اتفاقات ناگواری از قبیل بیماری، مرگ فرزند و همسر میتواند در این رویکرد دخیل بوده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
رنگ؛ سمبل؛ نقد ادبی؛ شعر کُردی؛ مولوی کُرد | ||
مراجع | ||
منابع قرآن کریم اپلی، ارنست (۱۳۷۱)، رؤیا و تعبیر رؤیا، تهران: فردوسی. احمدی، جمال (۱۳۹۳). «بررسی تطبیقی اندیشه های کلامی مولانا جلال الدین و مولوی کرد درباره ی جبر و اختیار ادب نامه ی تطبیقی، ادبیات و زبان های خارجی، دوره 1، شماره ی 1، صفحه 9-26. استوار، مسیب (۱۳۹۱). رنگ ها، تهران: نشر کارنگ، چاپ سوم. اسماعیل پور، ابوالقاسم (۱۳۷۷). اسطوره و بیان نمادین، تهران: انتشارات سروش، چاپ اول. ایستن، یوهانس (۱۳۷۸ش). عناصر رنگ ایتن، ترجمه ی بهروز ژاله دوست، تهران: عفاف، چاپ سوم. باخزری، ابوالمفاخر یحیی (۱۳۵۸). اوراد الاحباب و فصوص الأداب، به کوشش ایرج افشار، تهران: انتشارات فرهنگ ایران زمین، چاپ دوم. بهار، مهرداد (۱۳۷۵). ادیان آسیایی، تهران: نشر چشمه، چاپ اول. توکلی، حمید (۱۳۸۷). رنگ در تصویر سینمایی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده ی هنر، دانشگاه تربیت مدرس تهران. عثمان پور، کلثوم (۱۳۸۵). بررسی زیبایی شناسی در دیوان مولوی گرد، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد سنندج. علی اکبرزاده، مهدی (۱۳۸۷)، رنگ و تربیت، تهران: انتشارات میشا، چاپ دوم. فتح الهی، علی و شمس السادات حسینی (۱۳۹۶). «واکاوی مفاهیم صوفیانه در اشعار مولوی گرد»، ادبیات و زبان های محلی ایران زمین، دوره 7، شمارهی ۲، شمارهی پیاپی ۱۶، صص ۱۱۶-۹۵. کبری، شیخ نجم الدین (۱۳۶۳). آداب الصوفیه، به اهتمام مسعود قاسمی، تهران: زوار، چاپ اول. لوشر، مارکس (۱۳۸۸). روانشناسی رنگ ها، ترجمه ی ویدا ابی زاده، تهران: نشر درسا، چاپ بیست و نهم. ملا کریم، محمد (۱۳۸۶). مولوی گرد، زندگی و آثار او، ترجمه ی جمال احمدی، سنندج: تافگه. مه وله وی، عبدالرحیم تاوه گوزی (۱۳۸۰ق). دیوان شعر، تصحیح ملا عبدالکریم مدرسی، بغداد: چاپخانه ى النجاح. نیکو بخت، ناصر و سید علی قاسمزاده (۱۳۸۴). زمینه های نمادین رنگ در شعر معاصر» (با تکیه و تأکید بر اشعار نیما، سپهری و موسوی گرمارودی)، نشریه ی دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی، شماره ی ۱۸ (پیاپی ۱۵)، صص۲۴۰. واردی، زرین تاج؛ مختارنامه، آزاده (۱۳۸۶). بررسی رنگ در حکایت های هفت پیکر نظامی، ادب پژوهی، دوره 1، شماره ۲، صص ۱۸۹-۱۶۷. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 858 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,874 |