
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,365 |
تحلیل نقش جنسیت در الگوی رفت و آمد شهری مورد مطالعه: شهر زنجان | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 28، آبان 1397، صفحه 91-100 اصل مقاله (451.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2018.019 | ||
نویسندگان | ||
شهرزاد مقدم* 1؛ زهره فنی2؛ محمد تقی رضویان2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی | ||
2گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری | ||
چکیده | ||
امروزه، شهرها به دلایلی از جمله ساختار مکانی، روابط و مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فضایی به سرعت در حال تغییر و تحولاند. این موضوع بیانگر توجه اساسی به نگرشهای جدید در مدیریت شهری است. از سویی فضاهای شهری به عنوان تجلیگاه کالبدی شهر باید بسترهای لازم را در دسترسی و تأمین خدمات مورد نیاز استفادهکنندگان فراهم سازند و از دگر سو شرایطی را ایجاد کنند تا همه استفادهکنندگان و شهروندان (اعم از مرد و زن) به گونهای عادلانه از فضا بهره جویند. در همین راستا هدف پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار یا الگوی سفر زنان در سطح شهر زنجان است. روش مطالعه توصیفی_تحلیلی و دارای ماهیتی کاربردی است. جامعه آماری تحقیق زنان 50- 15 ساله شهر و حجم نمونه 383 نفر بوده که از طریق نمونهگیری تصادفی اطلاعات برداشت شده است. پردازش دادهها با نرمافزار SPSS و آزمون کروسکال_والیس، تحلیل واریانس صورت گرفته است. به منظور آزمون پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. اطلاعات مستخرج از پرسشنامه نشان دهنده وجود رابطه معنیداری بین مالکیت خودرو، اشتغال، ساختار خانوار و رفتار سفر است. نتایج نشان میدهد، ضریب بالای مالکیت اتومبیل شخصی سبب تحرک بیشتر زنان شاغل در سطح شهر شده است. در این میان زنان دارای فرزند بیش از مردان در طول روز رانندگی میکنند و به منظور انجام امور روزانه وابستگی بیشتری به اتومبیل شخصی دارند؛ چرا که حملونقل عمومی نتوانسته پاسخگوی نیازهای جابهجایی و دسترسی سریع زنان در جامعه شهری باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
عدالت جنسیتی؛ زنان؛ رفتوآمد شهری؛ رفتار سفر؛ شهر زنجان | ||
مراجع | ||
Abuhamoud, M., Rahmat, R., and Ismail, A. (2013) «Transportation and its concerns in Africa: a review» Soc. Sci, Vol. 6 (1), 63-21. Abbott, P. and Wallace, K. (2008). "Women's Sociology" Translation: Najm Iraqi, M, Tehran, Publishing[in Persian]. Alireza Nezhad, S, and Sarai, H. (2007). "The Extent of the Network of Social Relations of Urban Women and the Impact of Academic Education on Their Employment" Journal of Humanities No. 53, p. 223-252[in Persian]. Assaad, R., and Arntz, M. (2005) «Constrained geographical mobility and gendered market outcomesunderstructuraladjustment:evidencefromEgypt», World Dev, Vol.33 (3), 431–454. Bagheri, A (2012). "The Role of Women in Urban Planning and Management", Shoghranar, No. 63, p. 48-60[in Persian]. Chowdhury, T. A., Scott, D. M., and Kanaroglou, P. S. (2013) «Urban Form and Commuting Efficiency:A Comparative Analysis across Time and Space», Urban Studies, Vol.50, 191–207.p.25 Cullay, E. (2003). "Women in public life case study Islamic Republic of Iran," Tehran University Faculty of Law and Political Science, No. 61, pp. 238-217[in Persian]. Dobbs, L. (2005) «Wedded to the car: women, employment and the importance of private transport», Transport Policy, Vol. 12, 266–278. Elias, W., Benjamin, J., and Shiftan, Y. (2015) «Gender differences in activity and travel behaviorin the Arab world», transport policy, Vol. 44, 19- 27. Fakohei, N. (2006). "The History of Anthropological Thoughts and Theories", Tehran, Ney press, Pages 207-214[in Persian]. Gharab, N. (2011). "Strategies for empowering women at the decision-making levels of urban management", Shahr neghar, No. 63, p. 35-47[in Persian]. Habibi, K, et al., (2012). "Securing Urban Public Space to Increase the Attendance of Sample Women: Case of Ferdowsi Street, Sanandaj," Journal of Shahr negar, Second Year, No. 63-62, p. 84-93[in Persian]. Habibi, M. (2000). "Civil Society and City Life", honarhaye ziba, No. 7, p. 33 - 21[in Persian]. Hamedi, A. (2006). "How Women Participate in Social-Economic Organizations in the Village of Golestan Province", Jihad Monthly, No. 275, p. 275[in Persian]. Jajmari Eimani, H (2012). "Women's Citizenship and Urban Management Law in Tehran", No. 63, Sh. 113-119[in Persian]. Jarallahi, A. (2000). "How to Participate Iranian Woman in Decision Making" Journal of Social Sciences, Allameh Tabataba'i University, No. 12-11, pp. 209-224[in Persian]. Jayid, S, and Khan, O, translator Soleimani, M. (2012). "The Participation of Women in the New System of Local Government and its Impact on the Development of the Balochistan Region", Shahr-Nagar, No. 63, p. 94-104[in Persian]. Jones, P., and Lucas, K. (2012) «The social consequences of transport decision-making:clarifying concepts, synthesizing knowledge and assessing implications», Journal of Transport Geography Vol 21, 4−16. Kwan, M., and Kotsev, A. (2014) «Gender differences in commute time and accessibility Sofia, Bulgaria:a study using 3D geovisualisation», Geogr.J, Vol. 181(1),,83–96. Madani Pour, A. (2000). "Urban design perspective on social processes place" Tehran, Processing and urban planning, p. 126[in Persian]. Marcuse, P. (2010) «From critical urban theory to the right to the city», City Vol. 13, 185−197. Marlon, G., Boarnet, a., and Hsin-Ping Hsu, b. (2015) «The gender gap in non-work travel: The relative roles of income earning potential and land use. Journal of Urban Economics, Vol.29 127-111. McGuckin, N., Johanna, Z., and Yukiko, N. (2005) "Trip-chaining trends in the United States«, Transport.Res.Rec.1752, 199–204. Meshkini, A., Mahdinejad, H., & Parhiz, F. (2013). Postmodernity in urban planning. Tehran, Iran: Omid Enghelab [in Persian]. Momsen, J. (2009) Gender and Development, Translated by Zohreh Fanni, Tehran: Tehran University Press[in Persian]. Moshirzadeh, H. (2006) "From Movement to Theory: The History of Two Centuries of Feminism", shiraze,Tehran [in Persian]. Pan, H., shen, Q., and Zhang, M. (2009) "Influence of urban form on travel behaviour in four neighbou hoods of Shanghai», Urban studies, Vol. 46(2), 275–294. Rafian, M, and Asgarizadeh, Z and Farzad, M. (2012). "Desirability of Natural Environment in Attitude Evaluation of Urban Quality in Approaches, Indicators and Methods", Tehran, Shahr Publishing [in Persian]. Sarafi, A. (2012). "Integrated Land Use Planning and Transportation in the Periphery of Subway Stations Using the Public Transport Axis Development Approach; Case Study: Periphery of the Gheitariye Station", Assistant Professor, Razavian, M. and Moshiri, F, MSc Thesis, Shahid Beheshti University, Faculty of Earth Sciences, Tehran [in Persian]. Sarafi, M, and Abdollahi, M. (2008). "Analysis of the concept of citizenship and its assessment in urban law and management" Geographical research, No. 63, pp. 134- 115[in Persian]. Sarafi, M, Tavakoli Nia, J. and Mohammadian Sosemem, H. (2013). "New Thoughts in Urban Planning", Islamic Council of Tehran, Qadyani Publications, Tehran [in Persian]. Schlyter, A. (2010) «Gender and class in urban transport:the cases of Xian and Hanoi», International Institute for Environment and Development, Vol. 22, 155-139. Stevenson, D. (2009). Urban Cities and Cultures, translated by Pour Ahmad and Panahi. Tehran, Center for Urban and Architectural Studies and Research, pp. 76-84[in Persian]. Taubman-Ben-Ari, O., and Shay, E. (2012) «The association between risky driver and pedestrian behaviors: the case of Ultra-Orthodox Jewish road users», Transp.Res. Part F: Traffic Psychol. Behav, Vol. 15 (2), 188-195. whitehead, a. (1979) «some preliminary notes on the subordination of woman», institute of development studies. bulletin, vol 10 n0 3.p.47 Zahedi, Sh. (2009). "Women in Management" Tehran, Center for Academic Publishing, Pages 110-113[in Persian].A | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,068 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,237 |