
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,602 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,389 |
مدل پیشنهادی تراکم سکونت و توزیع فعالیت برای انطباق با اصول TOD (مورد مطالعه: منطقه ۱۲ شهر تهران) | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 28، آبان 1397، صفحه 17-28 اصل مقاله (707.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2018.013 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد رحمانی* 1؛ سعید رستگار2؛ بهرام امین زاده3؛ شیوا نوری4؛ بابک امین زاده2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
3دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) | ||
4دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
چکیده | ||
تعیین تراکم و اختلاط کاربری در طرحهای توسعه شهری همواره از موضوعات مناقشه برانگیز بوده و دیدگاههای گوناگونی در این رابطه مطرح بوده است. با این حال این تفاوت رویکردها عمدتاً در بعد نظری باقی مانده و در رابطه با روششناسی آن مطالعات چندانی انجام نشده است. یکی از رویکردهای نوین برنامهریزی شهری به منظور تعیین تراکم و اختلاط کاربری، توسعه حملونقل عمومیمحور (TOD) است. مقاله حاضر به دنبال پیشنهاد مدلی برای تعیین تراکم و اختلاط کاربری متناسب با این رویکرد است. توسعه حملونقل عمومی محور را عموماً مشتمل بر سه بعد طراحی، تراکم و تنوع (اختلاط) کاربریها دانستهاند. در این پژوهش دو بعد تخصیص بهینه تراکم و تنوع (اختلاط) کاربریها در قالب یک مسئله برنامهریزی ریاضی با اهداف چندگانه مدلسازی شده است. در این مدل هدف نخست بیشینهسازی تراکم در مجاورت ایستگاهها و هدف دوم کمینهسازی اختلاف نسبت شغل به سکونت از الگوی ایدهآل (نسبت شاغلان ساکن به تعداد واحد مسکونی) در هر محدوده TOD است. مجموعهای از محدودیتها از جمله محدودیتهای سقف جمعیت و فعالیت قابل تخصیص به منظور عدم مغایرت اساسی با طرحهای فرادست نیز به مدل افزوده شدهاند. مدل غیرخطی به دست آمده با استفاده از تبدیلاتی به یک مسئله برنامهریزی خطی با اهداف چندگانه و سپس با استفاده از روش محدودیت اپسیلون تعمیم یافته به یک مسئله برنامهریزی خطی تک هدفه تبدیل گردیده است. در نهایت مدل پیشنهادی در نمونه موردی منطقه 12 کلانشهر تهران پیادهسازی و نتایج بهدست آمده به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. با اجرای مدل، مجموعهای از پاسخهای بهینه پارتویی برای مسئله استخراج گردید. این پاسخها نقش گزینههای پیشِ روی مجموعه مدیریت شهری را ایفا میکنند و به تصمیمسازان و سیاستگذاران شهری امکان میدهند تا بنا بر اولویتها، محدودیتها و مقتضیات زمانی و مکانی هر یک از اهداف اختلاط و تراکم، گزینه بهینه را انتخاب کنند. این مدل و نتایج حاصل از آن میتواند مبنای تهیه طرحهای توسعه شهری آینده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهریزی شهری؛ توسعه حملونقل عمومی محور؛ تناسب شغل و واحد مسکونی؛ تخصیص تراکم؛ برنامهریزی ریاضی؛ بهینهسازی با اهداف چندگانه؛ روش محدودیت اپسیلون تعمیمیافته | ||
مراجع | ||
BERNICK, M. & CERVERO, R. 1997. Transit Villages in the 21st Century, New York, McGraw-Hill. Boomsazegan-Paydar. 2007. Tehran Comprehensive Plan (Main Document). Center of Studies and Research for Tehran. BRES, A. 2014. Train stations in areas of low density and scattered urbanisation: towards a specific form of rail oriented development. Town Planning Review, 85, 261-272. CERVERO, R. & KOCKELMAN, K. 1997. Travel demand and the 3Ds: Density, diversity, and design. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 2, 199-219.
CHEN, M., HUANG, Z. & ZHANG, M. A GIS Based Model for Land Use and Transit-Integrated Corridor. 12th International Conference of Transportation Professionals, 2012 Beijing. ASCE, 1598-1607.
DEVELOPMENT, H. C. O. A. A. U. 2015. Urban Master Planning statute. In: DEVELOPMENT, H. C. O. A. A. U. (ed.). Tehran: Iran Ministry of Road and Urban Development.
HSIEH, S., SCHULER, N., SHI, Z., FONSECA, J. A., MERECHAL, F. & SCHLUETER, A. 2017. Defining density and land uses under energy performance targets at the early stage of urban planning processes. Energy Procedia, 301-306.
KUZMYAK, J. R., DOUGLAS, G. B. & SPIELBERG, F. 2003. Land-use and Site Design: Traveler Response to Transportation System Change. Washington D.C.: Transit Cooperative Research Program (TCRP).
LI, J., GUO, X. & HU, T. Station Planning Model of a Transit Vllage around a Subway. COTA International Conference of Transportation Professionals, 2016 Shanghai. 924-931.
LIN, J. J. & GAU, C. C. 2006. A TOD Planning Model to Review the Regulation of Allowable Development Densties around Subway Stations. Land Use Policy, 23, 353-360.
LITMAN, T. 2015. Land Use Impacts on Transport: How Land Use Patterns Affect Travel Behavior. Victoria: Victoria tTransport Policy Institute.
MA, X., CHEN, X., LI, X., DING, C. & WANG, Y. 2018. Sustainable station-level planning: An integrated transport and land use design model for transit-oriented development. Journal of Cleaner Production, 170, 1052-1063.
MANVILLE, M. & SHOUP, D. 2005. People, Parking, and Cities. Journal Of Urban Planning And Development, 131, 233-245.
MAVROTAS, G. 2009. Effective implementation of the ε-constraint method in Multi-Objective Mathematical Programming problems. Applied Mathematics and Computation, 213, 455-465.
SPEARS, S., BOARNET, M. G. & HANDY, S. 2010. Senate Bill 375 - Research on Impacts of Transportation and Land Use-Related Policies. California Air Resources Board.
WANG, X., KHATTAK, A. & ZHANG, Y. 2013. Is Smart Growth Associated with Reductions in CO2 Emissions. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board (Transportation ), 2375, 62-70.
WARD, D. P., MURRAY, A. T. & PHINN, S. R. 2003. Integrating spatial optimization and cellular automata for evaluating urban change. The Annals of Regional Science, 37, 131-148.
YU, C. S. L., H. L. 2000. A robust optimization model for stochastic logistic problems. International Journal of Production Economics, 64, 385-397. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,510 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,659 |