
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,354 |
ارزیابی تطبیقی گذرگاههای همسطح و پلهای عابر پیاده در قابلیت پیادهمداری خیابانهای شهری (نمونه موردی: خیابان کریمخان زند شهر تهران) | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 28، آبان 1397، صفحه 29-40 اصل مقاله (764.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2018.014 | ||
نویسندگان | ||
خشایار کاشانی جو* 1؛ حامد محمدی2؛ نعیمه صالحی2 | ||
1استادیار و عضو هیأت علمی گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، تهران، ایران | ||
2گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
وقوع انقلاب صنعتی، رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت بر مساحت شهرها تأثیر شگرفی گذاشته و سبب افزایش سرسامآور تعداد اتومبیلها و خیابانهایی شده که با هدف تسهیل حرکت سواره به وجود آمدند. یکی از مهمترین مشکلات مطرح در خیابانهای شهری، تداخل عابر پیاده و سواره در گذر عرضی است که دغدغهای اساسی برای شهروندان به شمار میرود. برای حل این معضل، احداث پلهای هوایی در ایران مورد حمایت ارگانهای مربوطه قرار گرفته و قابلیتی به منظور افزایش پیادهمداری خیابانهای شهری تصور شده است. این پژوهش کاربردی درصدد ارزیابی تطبیقی پلهای هوایی با عبور همسطح از خیابانهای شهری طبق دیدگاه پیادهمداری است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی_تحلیلی است و از روش تحلیل شبکهای (ANP) برای ارزیابی یافتهها بهره گرفته شده است. بدین ترتیب پس از مطالعه مبانی نظری پژوهش به روش اسنادی_کتابخانهای، معیارهای مناسب سنجش قابلیت پیادهمداری به روش دلفی وزندهی شده و جمعآوری اطلاعات میدانی به روش پیمایشی با تکمیل پرسشنامه از شهروندان در محدوده مورد مطالعه انجام گرفته است. اطلاعات کسب شده برای ارزیابی در نرمافزار Super Decisions وارد گردید و سه امکان انتخاب برای شهروندان، شامل گذر از پل هوایی عادی، گذر به وسیله پلهوایی مکانیزه و عبور همسطح از خیابان برای ارزیابی پلهای عابر در قابلیت پیادهمداری خیابان کریمخان زند شهر تهران در نظر گرفته شد. یافتهها نشان میدهد که براساس نقطهنظرات بهرهبرداران به ترتیب معیارهای امنیت و ایمنی، جابهجایی و دسترسی و شرایط فیزیکی، درجه اهمیت بالاتری نسبت به سایر معیارها در انتخاب پلهای عابر پیاده برای گذر از عرض خیابان دارند. همچنین برخلاف تصور مدیران شهری، عبور عرضی همسطح با کسب امتیاز (A=0.36)، از مطلوبیت بیشتری نسبت به پلهای هوایی و پل مکانیزه (B=0.33) از مزیت بیشتری به نسبت پل معمولی (C=0.30) در قابلیت پیادهمداری خیابان برخوردار است که از اینرو تجدید نظری جدی در روند کنونی توسعه پلهای عابر پیاده در کشور را ضروری مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
پیاده مداری؛ عابر پیاده؛ پل هوایی؛ عبور عرضی از خیابان؛ روش تحلیل شبکهای (ANP) | ||
مراجع | ||
- Abojaradeh, M., (2013). Evaluation of Pedestrian Bridges and Pedestrian Safety in Jordan, Faculty of Engineering, Department of Civil Engineering, Zarqa University. - Ahmadi, M.; Habib, F., (2008). Sustainable Urban Development with Emphasis on Pedestrian Movement in Asia, Journal of Environmental Science and Technology, Volume 10, No. 3. [in Persian]. - Basiri Mozhdehi, R., (2009). Planning and Design for Pedestrians, First Edition, Tahan Publications. [in Persian]. - Development and Research Management (2011). Pedestrian-Oriented Urban Design; Case Study: Cambridge City, Department of Sustainable Urban Planning and Development. [in Persian]. - Ewing, R.; Handy Susan, C.; Brownson, R.; Clemente, O.; Winston, E., (2006). Identifying and measuring urban design qualities related to walkability, Journal of Physical Activity and Health, Vol. 3, PP. S223-S240. - Feyzi, M.J.; Rajabi, A.; Hosseini, Y., (2012). Reknowing of Pedestrian-Orientation Movement in the Sustainability of Condensing Urban Spaces, Journal of Urban Management, No. 30, PP. 179-194. [in Persian]. - Gehl, J., (2014). Cities for People, (Translator: Maryam Charkhchian), Gohar Andish Publication, Tehran. [in Persian]. - Gota, S.; Fabian, H. G.; Mejia, A.; Punte, S., (2010). Walkability Surveys in Asian Cities. Clean Air Initiative for Asian Cities (CAI-Asia). - http://cleanairasia.org/about-us - http://www.worldbank.org/en/about/what-we-do - Initiative, C. A.; Cities, A., (2011). Walkability in Indian Cities. - Jenson, S.U., (1998). Pedestrian safety- Analysis and safety Measures. Denmark. - King, W.C.; Brach, J.S.; Belle, S.; Killingsworth, R.; Fenton, M.; Kriska, A.M., (2003). The Relationship between Convenience of Destinations and Walking Levels in Older Women, American Journal of Health Promotion, No. 18(1), PP.82-74. - Krambeck, H.V., (2006). The global walkability index. Massachusetts Institute of Technology. - Leather, J.; Fabian, H.; Gota, S.; Mejia, A., (2011). Walkability and Pedestrian Facilities in Asian Cities State and Issues. Asian Development Bank Sustainable Development Working Paper Series, (17), 69. - Mansour Khaki, A.; Erfani Nasab, R.; Babagoli, R., (2012). Assessment of Footbridges in Tehran City, 12th International Conference on Transport and Traffic Engineering, Tehran, Iran. [in Persian]. - Mikko, A.; Farahnaz, T.; Aydim, C., (2007). Pedestrian Self-reports of Factors Influencing the use of Pedestrian Bridges. Finland: Technical Research Centre. - Moeini, M.M., (2014). Walkable Cities, Azarakhsh Publication, Tehran. [in Persian]. - Moeini, M.M., (2007). Pedestrian Behavior in Relation to Residential and Commercial Place; Case Study: Six Region of Tehran, Journal of Honarhaye Ziba, No. 32, PP. 15-26. [in Persian]. - Naghsh-e-Jahan Pars Co., (2007). Detailed Plan of Region 6 of Tehran. [in Persian]. - Nazemi, E.; Mohaghegh Naseb, E., (2014). The Nesecity of Redesigning of footbridges in order to improving the urban scape (by Utilizing of Successful Cases of Iran and the World), 2nd National Conference on Architecture and Sustainable Urban scape, Tehran. [in Persian]. - Nikomaram, H.; Vazifedoost, H.; Khani, S., (2008). Evaluation and Analysis of Effectiveness of Inner-city Footbridges (Case Study: Tehran City), Journal of Honviat-E-Shahr, No. 2 (2), PP. 3-12. [in Persian]. - Nosal, B.H., (2009). Creating Walkable and Transit-Supportive Communities in Halton, Region Health Department of Halton University. - Ostrowski, W., (1992). Contemporary Town Planning (from the Origins to the Athens Charter) (L. Etezadi, Trans). Tehran: University Publication Center. [in Persian]. - Pakzad, J., (2005). Design Guide of Urban Spaces in Iran, Payam-e-Sima Design and Publishing Company (Ministry of Housing and Urban Development), Tehran. [in Persian]. - Paumier, C., (2014). Creating a Liveable City Center: Urban Design and Regeneration Principles, (Translators: Mostafa Behzadfar & Amir Shakibamanesh), University of Science and Technology Publications, Tehran. [in Persian]. - Pourmokhtar, A., (2012). Evaluation of pedestrian-Orientation Quantity in Isfahan's Chaharbagh Street and Its' effect on Social Interaction of Citizens", Islamic Iranian City Studies Journal, 11th Issue (Spring). [in Persian] - Rezazadeh, R.; Zarbast, E.; Latife Oskouee, L., (2011). Subjective Measurement of Walkibility and Effective Components on it in Neighbourhoods; Case Study: Chizar Neighbourhood, Journal of Urban Management, No. 28, PP.297-313. [in Persian]. - Robertson, K.A., (1993). Pedestrianization Strategies for Down Town Planners, Journal of the American Planning Association. - Sahraee Nejad, N., (2014). Explanation of Presccription of aesthetic assessment of Footbridges in Tehran’s Scape , Planning & Development Deputy of Beautification Organization of Tehran. [in Persian]. - Soltan Hosseini, M.; Poursoltani, H.; Salimi, M.; Emadi, S., (2011). Feasibility Study of Walkability in Urban Space Based on Sustainable and New Urbanism Development Patterns (Case Study: Saadat Abad Neighborhood of Tehran), Urban Research and Planning, No. 2 (4), PP. 43 -56. [in Persian]. - Soltani, A., (2013). Performance Assessment of FootBridges Based on Individual Preferences, Case Study: Shiraz City, Geography and Environmental Planning, No.2, PP. 133-150. [in Persian]. - Southworth, M., (2005). Designing the walkable city, Journal of urban planning and development, No. 131, PP.248. - Taghvaie, A.A.; Sheikhi, S.; Koukhaee, T., (2014). Assessment of Effective Factors on Pedestrians’ Rights in Respect to Principles of Citizens’ Rights in Islam, Journal of Naghsh-E-Jahan, No. 3-5, PP.5-17. [in Persian]. - Waldock, R., (2012). Designing for pedestrians: guidelines, Department of Transport: http:// www.transport.wa.gov. au/ mediaFiles/WALK_P_Walkability_Audit_Tool.pdf - Walter, L., (2012). Motives of disuse of pedestrian bridges in Arequipa. Peru: Universidad Catolica San Pablo. - Williams, J., (2005). Designing Neighborhood for social interaction, Journal of urban design, No. 10(2), PP. 195-227. - Wood, L.D.; Frank, L.; Giles-Corti, B., (2010). Sense of community and its relationship with walking and neighborhood design, Journal of Social Science & Medicine, No. 70, PP. 1381-1390 - Zebardast, E., (2010). Application of Analysis Network Process (ANP) in Urban and Regional Planning, Journal of Honarhaye Ziba, No. 41, PP. 79-90. [in Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,398 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,012 |