
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,540 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,360 |
بررسی نقش فعالیتهای فوقبرنامه در عملکرد تحصیلی با توجه به نقش میانجی خلاقیت | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 87-107 اصل مقاله (1.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J012.2019.464 | ||
نویسندگان | ||
پروین نظری1؛ فاروق یزدان ستا* 2 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران؛ | ||
2گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده هدف: بررسی نقش فعالیتهای فوقبرنامه در عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی با توجه به نقش خلاقیت بهعنوان متغیر میانجی. روش: تحقیق بهصورت آمیخته اکتشافی انجام گرفته است. جامعه آماری در رویکرد کیفی تحلیل محتوا عبارت بود از کلیه اسناد و مدارک مربوط به فعالیتهای فوقبرنامه و نمونهگیری آن بهصورت سرشماری انجام شد، در روش دلفی کلیه متخصصان حوزه علوم تربیتی جامعه مورد مطالعه در نظر گرفته شدند نمونهگیری هم بهصورت هدفمند انجام گرفت و ده نفر از متخصصان علوم تربیتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در رویکرد کمی جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم مدارس ابتدایی شهر بوکان بود که حجم آن برابر با ۲۲۲۲ نفر بودند، با توجه به جدول مورگان تعداد ۳۴۵ نفر بهعنوان نمونه و با روش خوشهای انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور، پرسشنامه خلاقیت تورنس و پرسشنامه محقق ساختهی فعالیت فوقبرنامه گردآوری شدند.روشهای آمار استفاده شده شامل: تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر بوده است. یافتهها: فعالیتهای فوقبرنامه تأثیر معنیداری بر پیشرفت تحصیلی تأثیر داشته و خلاقیت نیز بهصورت متغیر میانجی باعث افزایش این تأثیر شده است. از بین انواع فعالیتهای فوقبرنامه تنها فعالیتهای هنری و سازمانی تأثیر معنیداری بر عملکرد تحصیلی داشتند. از بین مؤلفههای خلاقیت، بعد ابتکار تأثیر معنیداری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان داشته است. واژگان کلیدی: فعالیت فوقبرنامه ، عملکرد تحصیلی، خلاقیت | ||
کلیدواژهها | ||
فعالیت فوقبرنامه؛ عملکرد تحصیلی؛ خلاقیت | ||
مراجع | ||
Ahmadi, H., Shokoohi, M., Siah Posht, M., Chubak, H., & Rahmani, C. (2005). Guide to the design and implementation of supplementary and extra-curricular activities in elementary school. Tehran: Azmoone Novin, [In Persian]. Alimohamadi, N., Dehghani, M., Alamsi, S., Ashtarani, E., Jonbakhsh, F., Paymard, A., & Khalili, A. (2018). Relation study between study habit and academic performance of nursing students in Hamadan. Pajouhan Scientific Journal, 16(3), 29–38, [In Persian]. Aminzadeh, A., & Sarmad, Z. (2004). Relationship of academic achievement with postschool activity. Journal of Psychology,Vol. 8,No. 3, [In Persian]. Atabaki, A. M., Mostafa Pour, M., & Mostafa Pour, J. (2014). The Effect of extracurricular activities on Social Growth and Academic Performance of High school girl students in Marvdasht. In First National Conference on Educational Sciences and Psychology,. Marvdasht: Andisheh Sazan Mobatakir Iavan Company, [In Persian]. Bakoban, R. A., & Aljarallah, S. A. (2015). Extracurricular Activities and Their Effect on the Student’s Grade Point Average: Statistical Study. Educational Research and Reviews, 10(20), 2737–2744. Gilman, R., Meyers, J., & Perez, L. (2004). Structured extracurricular activities among adolescents: Findings and implications for school psychologists. Psychology in the Schools, 41(1), 31–41. Craft, S. (2015). The Impact of Extracurricular Activities on Student achievement at the High school Level. Mississippi: The University of Southern Mississippi. Dortaj, F. (2004). Investigating the effect of mental and process simulation on improving academic performance of students, making and standardizing academic performance test. Master thesis in Psychology, Allameh Tabatabaei University, Faculty of Education and Psychology, Unpublished, [In Persian]. Eskandari, S. (2012). The Relationship between Emotional Intelligence and Creativity with Academic Achievement in High School Students in Kermanshah Schools, Master thesis in Psychology, Shahid Rajaee Teacher Training University, Unpublished, [In Persian]. Fallah,N. (2001). The Effect of Traditional Teaching Method and Participatory Teaching Method on Students' Academic Achievement, Master Thesis, Islamic Azad University, Tabriz, [In Persian]. Fazlikhani, M, Mozafari, A. Yousefi, J., & Golchin, M. (2004). Guide to the preparation and compilation of complementary and extracurricular activities, Tehran: Educational Advisor, [In Persian]. Fleith, D. D. S, Renzulli, J. S., and Westberg, K. L. (2002). Effects of a creativity training program on divergent thinking abilities and self-concept in monolingual and bilingual classrooms. Creativity research journal, 14(3-4), 373-386. Furnham, A., and Premuzic, T. (2006). Personality, cognitive ability, and beliefs about intelligence as predictors of academic performance. Learning and Individual Differences, 14, 49-66. Habibpour Getabi, K., and Safari Shali, R. (2002). SPSS Application Guide for Surveying Research, Tehran: Motafikran – Loye, [In Persian]. Haerizadeh, kh ., And Lily, M.H.(2002). Creative thinking and creative problem solving, publication of Ney, Tehran, [In Persian]. Hosseini Nasab, S.D., and Lotfollahi, M. (2014). The study of the effect of creativity techniques on academic achievement of female first-grade high school students in social studies course at District 2 of Tabriz, Quarterly Journal of Educational and Evaluation, Volume 7, Issue 27, Autumn 2014, Page 23-37, [In Persian]. Kafash, H.(2005). Investigating the Necessity of Designing a Comprehensive Comprehensive System of extracurricular and Supplementary Activities in Education. The Conference Explains the Place of Supplemental and Extra Activities (p. 516). Tehran: Specialized Media Publishing, [In Persian]. Karimi Dastgerdi, A. (2005). Teachers, Students, and Parents quality Contribute to Supplemental and Extra Activities Activities. Proceedings of the conference. Explaining the place of complementary and extracurricular activities. Tehran: Specialized Media Publishing, [In Persian]. Karimi, Sh. (2005). Guide to the preparation and compilation of complementary and extracurricular activities. Isfahan: Isfahan Teachers Research Center, [In Persian]. Meyers, L, Gamst, G., & Guarino, A. (2012). Applied multivariate research: Design and interpretation. (H. Sharif, V. Farzad, S. Reza Khani, H. Hassan Abadi, B. Isanlou, & M. Habibi, Trans.) Tehran: Roshd publications, [In Persian]. Moriana, J. A., Alos, F., Alcalá, R., Pino, M. J., Herruzo, J., & Ruiz, R. (2006). Extracurricular activities and academic performance in secondary students. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(1), 35–46. Premuzic, T., & Furnham, A. (2003). Personality predicts academic performance: Evidence from two longitudinal university samples. Journal of Research in Personality, 37(4), PP 319-338. Saif, A.(2008). New Educational Psychology, Tehran: Doran publications, [In Persian]. Salmani moghadam, z.(2000). Investigating the Relationship Between Self-Involving and Working Engagement Position with Achievement Motivation and Academic Achievement in Third-Year Students, Master's thesis, University of Tabriz, [In Persian]. Sabo, H. M., & Mureşianu, M. (2015). Optimizing strategies for the inter-individual relationships in primary school through the extracurricular activities. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 180, 696–701. Shoarinejad, A.A.(1994). Developmental psychology, Tehran: Etilaeat, [In Persian]. Sherafi, M.R. (2004). The role of supplementary and extracurricular activities in the prevention and reduction of injuries, Proceedings of the conference, Determination of the place of complementary and extracurricular activities in public education, Tehran: Specialized Media, [In Persian]. Soleimani, A. (2004). Creativity class, Tehran: Parents & Coaches association Publications, [In Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,136 |