
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,553 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,368 |
مولفه های موثر بر مشارکت کودکان در فرایند تهیه و اجرای طرح های توسعه محله ای(مورد پژوهی: محله سرشور مشهد) | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 30، اردیبهشت 1398، صفحه 17-28 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2019.569 | ||
نویسندگان | ||
سپیده تابان تراشکار* 1؛ پروین پرتوی2 | ||
1برنامه ریزی شهری/دانشگاه هنر تهران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران | ||
چکیده | ||
امروزه موضوع مشارکت و کاربرد آن در شهرسازی، مورد توجه طراحان و برنامه ریزان شهری قرار گرفته و از ویژگی های توسعه یافتگی یک کشور محسوب می شود؛ همچنین نقش بسزایی در موفقیت طرح های توسعه محله ای دارد. در بسیاری از موارد نقش کودکان به عنوان یک سوم جمعیت شهروندی جهان مورد توجه قرار نمی گیرد. بنابراین، لزوم توجه به مشارکت کودکان در طرح های توسعه محله ای ضروری است. بی شک مشارکت کودکان ابتدا نیازمند درک کاملی از مفاهیم مربوط به کودک، مزایا و چالش های مشارکت با کودکان و در نهایت پاسخ به این سئوال است که«مؤلفه های مؤثر بر مشارکت کودکان در فرایند تهیه و اجرای طرح های توسعه محله ای چه چیز است؟». به منظور پاسخ به این سئوال به عنوان نمونه مطالعه، در محله سرشور مشهد که به دلیل قرارگیری در بافت مرکزی و قدیمی مشهد و روند رو به افزایش ترک ساکنان محله، مشارکت در آن از اهمیت بالایی برخوردار است، سعی شده با استفاده از روش های مشارکتی برای کودکان7-14سال(مقطع ابتدایی) مانند نقاشی، پرسشنامه، انشا و کارگاه های آموزشی، به شناختی از وضع موجود محله با تأکید بر کودکان دست یافت. در نهایت، بعد از بررسی مبانی نظری، با استفاده از روش دلفی و با تکیه بر نظر کارشناسی، پیش نیازهای مشارکت کودکان به تفکیک مرحله تهیه و اجرای طرح توسعه محله تعیین شد. براساس نتایج حاصل از این ارزیابی مشخص شد که چهار مؤلفه بسترسازی، فرهنگ سازی، نهادسازی و دوام مشارکت در ارتقای مشارکت کودکان مؤثر هستند؛ که در محله سرشور، شاخص آگاه سازی در رابطه با مؤلفه بسترسازی، بیشترین تأثیر را بر فرایند تهیه طرح و دو شاخص حمایت نهادها( مؤلفه نهادسازی) و کنترل و دوام مشارکت بیشترین تأثیر را بر فرایند اجرای طرح دارند. یافته های حاصل از این تحقیق نه تنها به برنامه ریزان و طراحان برای درک بهتر چگونگی مشارکت کودکان در برنامه ریزی و طراحی محیط و توسعه بهتر جوامع دموکراتیک و دوستدار کودک کمک خواهد کرد بلکه بستری مناسب برای استفاده از مؤلفه های مؤثر بر مشارکت کودکان در فرایند طرح های توسعه محله ای را فراهم می سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
مشارکت کودکان؛ برنامه ریزی مشارکتی؛ طرح توسعه محله ای؛ محله سرشور | ||
مراجع | ||
Can Severcan, Y. (2012). children’s attachment to public space in the context of urban regeneration: effects of children involvement in planning and design activities, A thesis submitted to the University of Colorado Denver in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy Design and Planning, Copyright 2012 by ProQuest LLC. -Chawla, L., & Heft, H. (2002). Children’s competence and the ecology of communities: functional approach to the evaluation of participation, Journal of Environmental Psychology,Vol.22, pp.201-216. - Ebadi, Sh. (2003). Right of Children's Participation, Refah e Ejtemaei Journal, No. 7, 111-116. [in Persian] -Fiasky, M(2009). Youth participation in planning: assessing the similaretis & diferences in cognitive mapping among urban & rural youth, A thesis Submitted to Michigan State University in partial fulfillment of the requirements for the degree of master of Urban & Regoinal Planning, Copyright 2010 by ProQuest LLC. -Francis, m., & Lorenzo, R. (2002). seven realms of children’s participation, Journal of Environmental Psychology, Vol.22, pp.157-169. -Hart, R. (1979). Children’s Experience of Place, Irvington Publishers Inc., New York, N. Y. 10003. - Hart, R. (2001). Child participation from formal reception to real citizen,Translation By Farideh Taheri, Innochenti4 Publishing. [in Persian] - Honarvar, S. (2010). Child Friendly City: A child is not seen in the city, Jostarhay e Shahrsazi Journal, No. 34, 119-131. [in Persian] -Horelli, L.(1997). A Methodological Approach to Children's Participation in Urban Planning, Scandinavian Housing & Planning Research, vol.14, 115-105. - Kiyani, A., & Esmaeilzadeh, A. (2012). An Analysis and Planning of a Child Friendly City from the Perspective of Children (Case Study: Quchan), Baq e Nazar Journal, No. 20, 51-62. [in Persian] -Knowles, Y., & Kimberley, L. (2005).Children’s Participation in Planning Processes .Journal of Planning Literature, 20(1), pp.3-14. - Majedi, H., & Andalib, A., & Mosharzadeh, Z. (2015). Identification of effective indicators on women's participation in urban development projects, Baq e Nazar Journal, No. 32, 3-12. [in Persian] -Mark, Leonard S.(1972). Modeling through Toy play: A Methodology for Eliciting Topographical presentations in children, In Environmental Design: Research and practice, Volume 1 of proceeding of EDRA 3. - Matini, M., & Saeidi Rezvani, N., & Ahmadian, R. (2014). Neighborhood Design Criteria with Child Friendly City Approach, Case Study: Farhang neighborhood of Mashhad, Motaleat e Joghrafiayi e Manategh e Khoshk Journal, 4rd time, No. 15. [in Persian] -Mullahey, R., Susskind, Y., & Checkoway, B. (1999). Youth participation in community planning Chicago, American Planning Association. - Razavi, N. (2011). The Necessity and Foundations of Children's Participation in Empowerment of Rural Communities, Maskan va Mohit e Roosta Journal, No. 6, 29-38. [in Persian]
- Shiyani, M. (2003). Children's Social Participation, Refah e Ejtemaei Journal, No. 7, 13-30. [in Persian] -Smith, B., Thomas, N. (2010). A Handbook of Children and Young People’s Participation: perspectives from theory and practice, Library of Congress Cataloging-in-Publication Data. -Susskind, A. (2001). Youth participation in empowerment planning: studies of individual, organizational, and community change, A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy (Urban, Technological, and Environmental Planning) in The University of Michigan. -Sutton, S. E., & Kemp, S. P. (2002). Children as partners in neighborhood placemaking: Lessons from intergenerational design charrettes. Journal of Environmental Psychology, 22(1-2), 171-189. - The plan for organizing and improving the Sarshoor neighborhood, 2013. [in Persian] -Watkins, T. (2006). Youth participation in planning: a review of selected practices, A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of City and Regional Planning , ProQuest Information and Learning Company, Morgan State University. -Wilks, J., Runder, J. (2013). Childeren’s citizenship: participation through planning and urban design, Southern Cross University. -http://www.amar.org.ir(accessed: 2016.02.15) [in Persian] - http://www.ncc.org.ir(accessed: 2016.01.24) [in Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 882 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,021 |