
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,401 |
روند تغییرات علاقه به خواندن و فعالیتهای خارج از مدرسه دانش آموزان پایه چهارم و بررسی نقش آنها در عملکرد خواندن دانش آموزان برپایه دادههای مطالعات طولی پرلز طی دوره های 2001 الی 2011 | ||
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 شهریور 1398 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مژگان جعفری* 1؛ علیرضا کیامنش1؛ عبدالعظیم کریمی2 | ||
1گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
2مدیر مطالعات بین‎المللی تیمز و پرلز ایران، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: در این مطالعه روند تغییرات و نقش متغیرهای علاقه به خواندن و فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه برعملکرد دانشآموزان پایۀ چهارم کشور در سه مطالعۀ بینالمللی انجام شده (پرلز) در سالهای 2001، 2006 و 2011 بررسی شده است. روش/مواد: برای بررسی دادههای 18599دانشآموز پایۀ چهارم که در سه مطالعۀ ادواری پرلز شرکت داشتند از تحلیل عاملی تأییدی، اندازههای اثر و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها و نتایج: یافته ها نشان داد که تغییرات علاقه به خواندن و فعالیتهای خواندن خارج از مدرسۀ دانشآموزان با تغییرات عملکرد خواندن تقریباً هماهنگ است. در فاصلۀ سالهای 2001 تا 2006 متوسط عملکرد خواندن افزایش یافته، متوسط علاقه به خواندن نیز در سال 2006 نسبت به 2001 افزایش داشته است. روند افزایشی علاقه به خواندن (هر چند جزئی) در سال 2011 نیز ادامه داشته است. متوسط فعالیتهای خواندن خارج از مدرسۀ دانش آموزان پس از افزایش در سال 2006، در مطالعۀ 2011 نیز افزایشی مختصر داشته است. یافتههای SEM نشان داد که علاقه به خواندن به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد خواندن دانش آموزان را پیشبینی میکند. توجه به دلایل تغییر جهت علاقه به فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعات پرلز؛ علاقه به خواندن؛ فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه؛ معادلات ساختاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 497 |