
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,548 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,366 |
اعتباریابی پرسشنامهی انگیزه خواندن (MRQ) در میان دانش آموزان دبستانی | ||
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 شهریور 1398 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا جعفری هرندی* 1؛ مجتبی خلیلی زارچی2 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: انگیزه خواندن بر پیشرفت در خواندن و برون دادهای رفتاری آن تکیه دارد. انگیزه خواندن در واقع آمادگی با دوام یک فرد برای آغاز فعالیتهای خواندن است. هدف: اعتباریابی پرسشنامهی انگیزه خواندن (MRQ) در میان دانش آموزن دبستانی است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع آزمون سازی و رویکرد آن کاربردی است. جامعه پژوهش تمام دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 288 دانش آموز دوره ی دوم ابتدایی (142 دختر، 146 پسر) که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی انگیزه خواندن (MRQ)گاثری و ویگفیلد (1997) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار و روشهای متعارف آزمون سازی (تعیین روایی، تحلیل عاملی و پایایی) استفاده شد. نتایج: پرسشنامهی انگیزه خواندن (MRQ) دارای 11 مولفه و 53 گویه و ازلحاظ روانسنجی از روایی، پایایی و برازندگی خوبی برخوردار است. ساختار عاملی تأییدی نیز، مدل یازده (11) عاملی پیشنهادی پرسشنامه یادشده را تأیید کرد. به عبارت دیگر، پرسشنامه انگیزه خواندن با هر پنج روش روایی؛ صوری، محتوایی، عاملی، همبستگی گویهها و همبستگی مولفهها، روایی پرسش نامه مورد تایید بود. همچنین پایایی کلی و پایایی مولفههای نه گانه پرسشنامه، مورد تایید بود. لذا پرسشنامه فوقالذکر، به دلیل استحکام ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی مناسب، قابلیت استفاده توسط سایرپژوهشگران برای بررسی تدریس را دارا بوده و استفاده از آن پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ پرسشنامهی انگیزه خواندن؛ دانش آموزان دبستانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,003 |