
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,582 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,381 |
رویکردهای سرگرمیمحور به ترویج و معرفی کتاب: مطالعه موردی برنامه کتابباز | ||
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 شهریور 1398 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
خدیجه مرادی* | ||
کتابدار | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش تحلیلی از برنامهکتابباز به عنوان یک برنامه پخششده روتین در تلویزون جمهوری اسلامی ایران در زمینه کتاب و کتابخوانی است. دلیل انتخاب این برنامه؛ هدف ساخت آن که توجه به سرگرمی و در معرفی و ترویج کتاب است بوده است جامعه آماری پژوهش کلیه برنامههای پخش شده در فصل اول کتابباز(128 برنامه) است که از طریق وبسایت شبکه نسیم گردآوری شده است. روش انجام پژوهش تحلیل محتوی کیفی است و ابزار گرداوری دادهها سیاههوارسی محقق ساخته است. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از فضای پاتوقگونه که مفهوم مکان سوم را تداعی میکند و همچنین استفاده از رویکردهای مختلف نشاط اور و سرگرمکننده میتواند در معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی موثر باشد. استفاده از افراد شناخته شده و بیان تجربههای آنان درباب کتابخوانی و معرفی کتابهای تاثیرگذار توسط آنها میتواند افراد را به کتابخوانی دعوت نماید. همچنین تحلیل محتوی 128 برنامه نشان داد که خانواده در دوران کودکی نقش موثر در عادت به مطالعه میهمانان داشته قصهگویی در دوران پیش از دبستان در تقویت قدرت شنیداری و افزایش تخیل آنها نقش مهمی را ایفا نموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سرگرمی؛ کتاب باز؛ کتاب؛ ترویج؛ معرفی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 382 |