
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,563 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,370 |
روند تغییرات علاقه به خواندن و فعالیتهای خارج از مدرسه دانشآموزان پایه چهارم و بررسی نقش آنها در عملکرد خواندن دانشآموزان برپایه دادههای مطالعات طولی پرلز طی دوره های 2001 الی 2011 | ||
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 2، اسفند 1396، صفحه 29-49 اصل مقاله (818.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مژگان جعفری* 1؛ علیرضا کیامنش2؛ عبدالعظیم کریمی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات | ||
2گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
3مدیر مطالعات بین‎المللی تیمز و پرلز ایران، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: در این مطالعه روند تغییرات و نقش متغیرهای علاقه به خواندن و فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه برعملکرد دانشآموزان پایۀ چهارم کشور در سه مطالعۀ بینالمللی انجام شده (پرلز) در سالهای 2001، 2006 و 2011 بررسی شده است. روش/مواد: برای بررسی دادههای 18599 دانشآموز پایۀ چهارم که در سه مطالعۀ ادواری پرلز شرکت داشتند از تحلیل عاملی تأییدی، اندازههای اثر و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها و نتایج: یافتهها نشان داد که تغییرات علاقه به خواندن و فعالیتهای خواندن خارج از مدرسۀ دانشآموزان با تغییرات عملکرد خواندن تقریباً هماهنگ است. متوسط عملکرد خواندن در فاصلۀ سالهای 2001 تا 2006 افزایش یافته و در سال 2006 نسبت به 2001 افزایش داشته است. روند افزایشی علاقه به خواندن (هر چند جزئی) در سال 2011 نیز ادامه داشته است. متوسط فعالیتهای خواندن خارج از مدرسۀ دانشآموزان پس از افزایش در سال 2006، در مطالعۀ2011 نیز افزایش مختصری داشته است. تحلیلهای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که علاقه به خواندن به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد خواندن دانشآموزان را پیشبینی میکند. بنابراین، توجه به دلایل تغییر جهت علاقه به فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعات پرلز؛ علاقه به خواندن؛ خواندن خارج از مدرسه؛ معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
احمدی، س.؛ رستمیتبار، ص. (1395) موفقیت تحصیلی و انگیزۀ پیشرفت. تهران: گیوا. سیف، ع.ا. (1392). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش هفتم). تهران: دوران. قائد امینی، ر.؛ کیامنش، ع.ر. و قربانی، ر. (1393) رابطه بین وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده، فعالیتهای خواندن در خانه، خودپنداره و نگرش دانشآموزان به خواندن با عملکرد سواد خواندن دانشآموزان (براساس مطالعات پرلز 2006). پژوهش در برنامهریزی درسی، 11، 103-88. کریمی، ع. (1391). بررسی اجمالی نتایج مطالعۀ بینالمللی پیشرفت سوادخواندن (PIRLS)2011. مرکز ملّی مطالعات تیمز و پرلز. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. کبیری، م. و شوند غربی، ا. (1388). معرفی تحلیلهای چند گروهیِ مدل معادلات ساختاری و تبیین جایگاه آن در روانسنجی. مجموعه مقالات نخستین همایش منطقهای روانسنجی ایران. لطفآبادی، ح. (1389) روانشناسی تربیتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی. مرکز ملّی مطالعات بینالمللی تیمز و پرلز، http://timsspirls.ir Byrne, B. M. (2010). Sructural equation modeling with AMOS, Basic concepts, applications, and programming (2nd. edition). Routledge, UK. Chu, S. K. W; Tse, Sh. K.; Loh, E. K. Y. and Chow, K. (2011). Collaborative inquiry project-based learning: Effects on reading ability and interests. Library and Information Science Research, 33, 3, 236-243 Gonzalez, E. j. and Kennedy, A. M. (2003). PIRLS 2001 User Guide for the International Database. International Study Center, Lynch School of Education, Boston College. Kirmizi, F. S. (2010). Relationship between reading comprehension strategy use and daily free reading time. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4752–4756 Menachem, Y. (2015). Enhancing reading comprehension of expository texts in English among students with learning disabilities: main findings. Procedia, Social and behavioral sciences, 209, 303-309 Metsäpelto, R. L.; Silinskas, G.; Kiuru, N.; Poikkeus. A .M. ; Pakarinen, E.; Vasalampi, K.; Lerkkanen, M. K. and Nurmi, J. E. (2017). Externalizing Behavior Problems and Interest in Reading as Predictors of Later Reading Skills and Educational Aspirations. Contemporary Educational Psychology, http: // dx.doi.org /10.1016 / j.cedpsych .2017.03.009 Mullis, I.V.S.; Martin, M.O.; Foy, P. and Drucker, K. (2012). PIRLS 2011 international Results in reading. TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College Mullis, I. V.S. and Martin, M. O. (2013). PIRLS 2016 Assessment Framework.TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College and International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) Retelsdorf, J.; Koller, O. and Moller, J. (2014). Reading achievement and reading self-concept-Testing the reciprocal effects model. Learning and Individual Differences, 29, 21-30 Ro, E. (2016). Exploring teachers’ practices and students’ perceptions of the extensive reading approach in EAP reading classes, Journal of English for academic purposes, 22, 32-41. Yukselir, C. (2014). An Investigation into the reading strategy use of EFL pre-class students, Procedia, Social and behavioral sciences, 158, 65-72 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 724 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 415 |