
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,401 |
هنجاریابی آزمون شناسایی حرف- کلمه در دانشآموزان شهرستان ایلام | ||
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، اسفند 1396، صفحه 50-67 اصل مقاله (629.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زینب میهن دوست* | ||
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اعتبار و پایایی نسخۀ فارسی آزمون شناسایی حرف- کلمه است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع آزمون سازی است که ویژگیهای روانسنجی حرف-کلمه در میان دانشآموزان شهرستان ایلام را مورد بررسی قرار میدهد. جمعیت مورد مطالعه شامل دانشآموزان شهرستان ایلام در سال تحصیلی 93-92 میباشند. حجم نمونه شامل 810 دانشآموز است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شده اند. یافتهها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که همبستگی دو رشتهای نقطهای به جز برای سؤالهای 3، 4، 5، و 6 مثبت است. همبستگی دو رشتهای نقطهای بین 99/0- تا 99/0 نوسان دارد. ضرایب دشواری سؤالها بین 19/1- تا 52/2 نوسان دارد. میانگین قدرت تشخیص سؤالها 1 با انحراف استاندارد 014/0 و میانگین بار عاملی سؤالها 71/0 با انحراف استاندارد 01/0 به دست آمد. در نهایت 37/0RMS= ، به دست آمد. نتایج: این تحقیق سهم مهمی در ادبیات پژوهش آینده در زمینۀ استاندارد کردن آزمون شناسایی حرف-کلمه دارد. محدودیت اصلی این پژوهش، عدم توانایی مالی پژوهشگر در اجرای آن برای مناطق مختلف کشور بود. همچنین عدم همکاری برخی از مدیران مدارس با آزمونگران باعث اتلاف زمان و هزینۀ پژوهشگر میشد. | ||
کلیدواژهها | ||
هنجاریابی؛ حرف-کلمه؛ مدل راش؛ دانشآموزان؛ تحلیل عاملی | ||
مراجع | ||
امبرتسون، س، ای؛ رایس، ا، پی. (1388). نظریههای جدید روانسنجی برای روان شناسان ترجمه حسن پاشا شریفی، ولی الله فرزاد، حبیبی عسگرآبادی، بلال ایزانلو.- تهران: انتشارات رشد. کرول، د. د. (1391). روان شناسی زبان (ترجمه حشمت اله صباغی). تهران: رشد. لرنر، ژ. (1384). ناتوانیهای یادگیری، نظریهها، تشخیص و راهبردهای تدریس ترجمه عصمت دانش.- تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. لوریا، ا.ر. (1390). زبان و شناخت ترجمه حبیب الله قاسم زاده.- تهران: ارجمند. والاس، و؛ مک لافلین، ج.ج. (1376). ناتوانیهای یادگیری مفاهیم و ویژگیها (ترجمه م. تقی منش طوسی). مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی وودکوک، ر.د؛ مدر، ن؛ اسکرنک، ف.ا. (1392). مجموعه آزمونهای تشخیصی خواندن ترجمۀ زینب میهن دوست.- تهران: شرکت هوش آزمای نوید. Baker, F.B. (1992). Equating tests under the graded response model. Applied Psychological Measurement, 16, 87-96. Mihandoost, Z; Habibah, E; Sharifah, M.N; Rosnaini, M. (2012). The Effectiveness of the Barton Intervention program on reading skills of dyslexia students. Journal of Pertanika Social Sciences & Humanities, 20(2), 475-492. Mihandoost, Z. (2014). Association among self-awareness, feelings and reading skills in elementary school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol.112, 7 February 2014, Pages 652-655. Rasch, G. (1960). Probabilistic models for some intelligence and attainment tests. Chicago: University of Chicago Press. Woodcock, R. W., Mather, N., & Schrank, F. A. (2004). Diagnostic Reading Battery. USA: Riverside Publishing. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 595 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 263 |