
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,565 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,374 |
بررسی میزان همخوانی منابع موجود در ایستگاههای مطالعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعان آنها در شهر بوشهر | ||
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، اسفند 1396، صفحه 85-99 اصل مقاله (670.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه مرادی* 1؛ عبدالرسول خسروی2؛ نیلوفر معتمد3 | ||
1کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران | ||
2استادیار کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران | ||
3دانشیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان همخوانی منابع موجود در ایستگاههای مطالعه با نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان آنها در شهر بوشهر انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. ابزار گردآوری دادهها، مشاهده و پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری پژوهش مراجعان و استفادهکنندگان از طرح «ایستگاههای مطالعه» در ۲ مرکز منتخب بود که با روش نمونهگیری در دسترس و بر مبنای فرمول عمومی کوکران، تعداد ۳۰۰ نفر مراجعهکننده به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 18 و شاخصهای توصیفی میانگین، فراوانی، انحراف معیار تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مراجعهکنندگان از خدمات ارائه شده و منابع موجود در ایستگاههای مطالعه رضایت کم و در حد متوسط دارند. همچنین وجود کتابهای جدید و روزآمد و نقش اطلاعرسانی و تبلیغات را عامل مهمی در استقبال مراجعهکنندگان دانستند. نتایج: از یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که طرح ایستگاههای مطالعه به لحاظ تناسب موضوعی مجموعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعهکنندگان همخوانی ندارد و توجه به نیاز مراجعهکنندگان هنگام گزینش منابع، در دراز مدت موجب همخوانی بیشتر مجموعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعان خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایستگاههای مطالعه؛ نیازهای اطلاعاتی؛ کتابخانههای عمومی بوشهر | ||
مراجع | ||
اسفندیاریمقدم، علیرضا؛ رزمیشندی، مسعود و نوروزی، یعقوب (۱۳۹۲). کیفیت خدمات کتابخانههای ایران (بررسی پژوهشهای مدل لیبکوآل در ایران). تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی. ۷۴ (۲)، ۱۹۱-۲۰۸. احمدی فصیح، صدیقه (۱۳۸۵). ایجاد و گسترش کتابخانههای آموزشگاهی و نقش کتابخانه در ایجاد عادت مطالعه در دانشآموزان.- تهران: چاپار. حریری، نجلا (۱۳۷۸). بررسی میزان استفاده از مجموعه کتابخانه عمومی امیرکبیر کرج به تفکیک مقولههای موضوعی در سال ۱۳۷۷. فصلنامه پیام کتابخانه، ۹ (۳)، ۲۷- ۳۵. حریری، نجلا؛ اباذری، زهرا و نصیریشفتی، رکسانا (۱۳۹۴). بررسی طرح ایستگاه مطالعه به عنوان اقدامی در جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی از دیدگاه کاربران. پژوهش نامه علوم اجتماعی. ۱، ۱۶۳-۱۷۶. شکوهیان، حسن و زبردست، مریم (۱۳۹۰). خدمات اشاعه اطلاعات گزیده در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی ایران: مقایسه با هدف ارائه الگوی مناسب. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. ۹۱، ۹۹-۱۱۷. صادقزاده وایقان، علی؛ حسنزاده محمد و نجفقلینژاد و رجوی، اعظم (۱۳۹۲). اطلاعات و جریان اطلاعات در سازمانها.- تهران: کتابدار. عبدخدا، هیوا و راوند، سامان (۱۳۸۸). بررسی میزان رضایت مراجعین از خدمات کتابخانههای عمومی استان کردستان در سه ماهه سوم. ماهنامه ارتباط علمی، ۲۱ (۳). عربلو، حمید و سیدعلوی، بلال (۱۳۹۰). بررسی تأثیر کتابخانههای سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ترویج فرهنگ کتابخوانی. فصلنامه مطالعات مدیریت شهری. ۳۱ (۷)، 69-78. محمداسماعیل، صدیقه و صالحی فتحآبادی، زهرا (۱۳۹۰). نگاهی به وضعیت مجموعهسازی در کتابخانههای عمومی، مطالعه موردی: کتابخانه عمومی شهر کرمان. کتاب ماه. ۱۵ (۲)، ۹۸-۱۰۵. محمدبیگی، فاطمه و حسنزاده، محمد (۱۳۸۸). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر قزوین با استفاده از ابزار لیب کوال. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. ۱۵ (۵۶)، ۷- ۲۹. مؤتمنی، علیرضا؛ همتی، امین و مرادی، هادی (۱۳۹۱). شناسایی و اولویتبندی موانع جوانان در استفاده از خدمات کتابخانههای عمومی: مطالعه موردی شهرستان سمنان. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. ۱۸ (۴)، ۳۶۳- ۳۸۳. هاشمزاده، محمدجواد؛ دهقانیراینی، حکیمه و نوکاریزی، محسن (۱۳۹۴). نقش کتابخانههای عمومی شهرستان کرمان در توسعه فرهنگ مطالعه کاربران. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. ۲۱ (۲)، ۲۱۷-۲۳۴.
IFLA/UNESCO (1994). Public Library Manifesto. Retrieved July 10, 2015 from: http://www.ifla.org/publications/iflaunesco-public-library-manifesto-1994. Osborne, S. and Gorman, G. E (2006). Community Consultation and Collection Development Policies in Medium-Sized New Zealand Public Libraries. Libri. 56 (2), 73- 82. Swartz, M. and Hendricks, C. (2000). Factors that influence the book selection of student with special Needs. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 43 (7), 608-618. Uohannsen, Carl Custav. (1997). Quality Management in the library and information services secto. Ph.D. Thesis, Arhus school of Business, Department of Total Quality Management. Kundratove, L. (1997) Survey of the degree of user satisfaction with the services provided by the Gemer Library of Rozenava, named after p. - Dobsinky. Knizinice a Informace, 29 (3), 105. Probset, l. (2004). Penn State Libraries: LibQual survey executive summary, Novamber. Retrieved 10 March, 2007 Retrieved from http;// libraries. Pus.edu/publicsevices/reports/LibQual2004Executive Summary. pdf. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 635 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 251 |