
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,563 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,369 |
بررسی الگوهای روایتی منظومه مهم و زین با تکیه بر رابطههای صوری/ مضمونی | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1397، صفحه 17-37 اصل مقاله (717.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کورش عنبری* 1؛ حبیباله لزگی2؛ حمیدرضا شعیری3 | ||
1ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشیار ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3استاد زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هر متن روایی/ نمایشی دارای الگویی ویژه است که در فرایندی نظامبنیان و هدفمند در ساختاری از مجموعه عناصر نشانه - معنایی در مسیر تحولی داستان در تعامل با نشانهها قرار میگیرند و در نهایت به تولید معنا میانجامد. در این تحقیق با اشارهای گذرا به دورنمای مطالعات و نظریههای نشانهشناسی، بر پایه نظریههای روایت و نشانه-معناشناسی گفتمانی و با تمرکز بر تحلیل الگوی روایی و نشانههای صوری/ مضمونی در فرایند روایی داستان به یک متن نمایشی منظوم پرداختهایم. مسألهای اصلی ما در این پژوهش چگونگی کارکرد عناصر ساختاری روایت در تولید معنا است؛ بدینمعنی که کارکرد عناصر روایی چون کنش و شِوش و یا عملکرد عوامل صوری/ مضمونی در بُعد نشانه ـ معناها در فرایند داستانی چگونه به یک گفتمان پیچیده از معناها تبدیل میشوند.نتیجهی به دست آمده نشان میدهد که عناصر روایی داستان در یک الگوی منسجم منجر به تولید معنا میشوند و از این رهگذر نشانه-معناهای صوری/مضمونی در ساختن بُعد ارزشی روایت و ایجاد و انتقال معانی، در بستری ساختمند از الگوهای روایتی شکل میگیرند. البته نباید از نظر دور داشت که عواملی چون بافت مکان/زمان و عناصر فرهنگی/اجتماعی در سه سطح نویسنده، متن و مخاطب نیز در درک و تولید معنا نقش انکارناپذیری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانه-معناشناسی گفتمانی؛ الگوهای روایی؛ منظومه مم و زین؛ مربع مفهومی | ||
مراجع | ||
منابع الف: فارسی حسینی، عبدالحمید (۱۳۵۲). «احمد خانی و منظومهمی مم و زین»، ش ۱۰۵، نشریه ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، صص ۳۵-۴۹ سجودی، فرزان (۱۳۸۹). «دلالت از سوسور تا دریدا، در مقالات هم اندیشی بارت و دریدا. به کوشش: امیرعلی نجومیان. تهران: نشر فرهنگستان هنر. شعیری، حمید رضا (۱۳۸۱). مبانی معناشناسی نوین. تهران: انتشارات سمت. شعیری، حمیدرضا و ترانه وفایی (۱۳۸۳). راهی به نشانه- معناشناسی سیال. تهران: انتشارات علمی - فرهنگی هوشنگی، امیرهوشنگ (۱۳۷۱). «گذری بر ادبیات کردی». کیهان فرهنگی، ش 6. ب: انگلیسی Blau, Joyce (2009). Kurdish Language (History Of Kurdish Studies), in Kurdish Institute of Paris [online], http://www.institutkurde.org (2009). ---The Kurdish Language and Literature, in Kurdish Institute of Paris [online], http://www.institutkurde.org Courtés, Joseph (1991). Analyse sémiotique du discours. De l'énoncé à l'énonciation, Paris: Hachette. Louis Hébert (2006). «L'analyse figurative, thématique et axiologique, dans Louis Hébert (dir.), Signo [en ligne), Rimouski (Québec), http://www.signosemio.com (2006). «---Le carré sémiotique, dans Louis Hébert (dir.), Signo [en ligne), Rimouski (Québec), http://www.signosemio.com (2006), «---The Actantial Models, in Louis Hébert (dir.), Signo [on-line], Rimouski (Quebec), http://www.signosemio.com (2006), «--- The Narrative Program, in Louis Hébert (dir.), Signo [on-line], Rimouski (Quebec), http://www.signosemio.com Xani. Ehmedê (1989). Mem û Zin, edited and commented by Hejar, Paris. Shakely, Farhad (2002). AHMAD-E KĀNI, in Encyclopædia Iranica [online] http://www.iranica.com (2002). --- Classical and Modern Kurdish Poetry, in Kerkûk Kurdistan e [online], http://www.kerkuk-kurdistan.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 548 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 899 |