
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,612 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,396 |
ارتباط بینامتنی سرودههای قاصد و حافظ | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 7، شهریور 1398، صفحه 1-18 اصل مقاله (679.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فاطمه مدرسی* | ||
استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
در این جستار تلاش بر آن است تا پس از طرح مبانی نظری بینامتنیت و شرح اندکی از زندگی حاجی بکر آقای حویزی متخلص به قاصد، شاعر فارسیگوی کُرد عراقی، پیوند و ارتباط غزلیات وی با سرودههای حافظ شیرینسخن به شیوهی توصیفی-تحلیلی برمبنای نظریهی بینامتنیت بررسی و تحلیل شود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سبک غزلهای قاصد را شاید بتوان به دو دستهی مستقل و بینامتنی یا مکالمهی بیناد تقسیم نمود. سبک مستقل و به عبارتی دیگر سبک خودانگیختهی قاصد در غزلهای فراوانی از وی مشهود است. سبکی که با وجود داشتن ویژگیهای امروزی به شیوهی عراقی هم متمایل است و در این شیوه قاصد با داشتن پشتوانههای فرهنگی و تجربی خویش با خواجهی شیراز و دیگر بزرگان ادب پارسی همنوا میشود. در سبک مکالمهی بیناد یا بینامتنی گرایش وافر صوری و محتوایی وی را به کلام حافظ میتوان دید. در دیوان قاصد حضور و کاربست متن و شعر حافظ به صورت سه مقولهی بینامتنیت صریح و اعلام شده، بینامتنیت غیرصریح و پنهانشده و بینامتنیت ضمنی است. | ||
کلیدواژهها | ||
قاصد؛ حافظ؛ بینامتنیت؛ بینامتنیت صریح؛ بینامتنیت غیرصریح؛ بینامتنیت ضمنی | ||
مراجع | ||
منابع احمدی، بابک (۱۳۸۰). ساختار و تاویل متن. تهران: نشر مرکز. آلن، گراهام (۱۳۸۵). بینامتنیت. ترجمه ی پیام یزدانجو. تهران: نشر مرکز. بامدادی، محمد و فاطمه مدرسی (۱۳۸۸). «نگاهی به اثرپذیری اشعار شفیعی کدکنی». ادب پژوهی. شماره ی ۱۰، ۸۵-۱۰۸. پورنامداریان، تقی (۱۳۸۳). گمشده ی لب دریا. تهران: سخن. حافظ، شمس الدین محمد (۱۳۹۰). دیوان. به کوشش دکتر علی اصغر حلبی. تهران: زوار. حافظ شیرازی (۱۳۹۲). دیوان. تصحیح پرویز ناتل خانلری. تهران: چاپ دوم، انتشارات خوارزمی حق شناس، علی محمد (۱۳۸۷). «حافظ و مولانا، دو هم دل یا دو هم زبان؟». نقد ادبی، س.۱، ش. ۲. حویزی، حاجی بکر (۱۳۹۲). گلی براورنگ طبیعت (دیوان قاصد). به تصحیح دکتر فاطمه مدرسی. ارومیه: بوتا۔ زرین کوب، عبدالحسین (۱۳۷۸). آشنایی با نقد ادبی. تهران: نشر سخن سعدی، شرف الدین مصلح (۱۳۸۵). کلیات سعدی. به کوشش کمال اجتماعی. تهران: انتشارات سخن عروضی سمرقندی، احمد بن عمر بن نظامی (۱۳۸۲). چهار مقاله به تصحیح محمد قزوینی. تصحیح مجدد و شرح گزارش از رضا انزابی نژاد و سعید قره بگلو. تهران: جامی مدرسی، فاطمه (۱۳۹۵). فرهنگ توصیفی نقد و نظریه های ادبی. تهران: چاپ دوم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مک آفی، نوئل (۱۳۸۵). ژولیا کریستوا . ترجمه ی مهرداد پارسا تهران، مرکز نامور مطلق، بهمن (۱۳۹۱). بینامتنیت ها. نقدنامه ی هنر. تهران: نشر شهر نامور مطلق، بهمن (۱۳۹۱). «گونه شناسی بیش متنی». پژوهش های ادبی. سال ۹ شماره ۳۸، .۱۵۲-۱۳۹ Genette, G. (1982). Palimpsests: Literature in the Second Degree. Paris: Seuil.
(1997). --- Palimpsests: Literature in the Second Degree. Channa
Jenny, L. (1982). "The Strategy of Form" in T. Todorov. (Ed.). French
Kristeva, J. (1969). "Semeitike: Recherche pour une Semanalyse." Paris: Seuil Literary Theory Today: A Reader. Cambridge: Cambridgr University Press.
PP. 34-36.
Newman & Clude Doubinsky (Trans.). London: University of Nebraska
Press
Riffaterre, Michael (1983). Text Production. 1 Ed. New York: Columbia
Samoyault, T. (2001). L'intertextualité, Memoire de la Littérature. Paris: Édition
Nathan | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 472 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 682 |