
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,500 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,348 |
تحلیل رابطه بین پیشران های خریدهای برنامه ریزی نشده با تکنیک هایANP ,DEMATEL و ISM | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 2، بهمن 1398، صفحه 174-198 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J018.2019.329 | ||
نویسندگان | ||
حامد عرب احمدی1؛ سیدعبدالله حیدریه* 2؛ یونس وکیل الرعایا2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحدسمنان، دانشگاه آزاداسلامی، سمنان، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه با رقابتی شدن بازارها، مدیران بازاریابی در صدد ایجاد نوآوری در محصولات خود هستند تا بتوانند از این طریق از رقبا متمایز شوند و یکی از موضوعاتی که میتواند در این زمینه مفید واقع شود کاربرد نوستالوژی در بازاریابی است. محصولات نوستالوژیک محصولاتی هستند که میتوانند با یادآوری گذشته برای افراد جذابیت ایجاد کرده و به عنوان نوعی محرک خرید عمل کنند. معمولا برای خرید این نوع محصولات از قبل برنامهریزی صورت نمیگیرد و در لیست (فیزیکی و ذهنی) مصرفکنندهگان جای ندارند. در این پژوهش، تلاش شده به تحلیل رابطه بین متغیرهای موثر بر خریدهای برنامهریزی نشده با تاکید بر محصولات نوستالوژیک پرداخته شود. در ابتدا با مطالعه پیشینه پژوهشهای مرتبط متغیرها شناسائی و با نظرات خبرگان و به روش دلفی فازی غربالگری شدند. جامعه آماری، 15 خبره شامل اساتید دانشگاهی و مدیران بازاریابی شهر تهران میباشند و از تکنیکهای دیمتل فازی برای تعیین شدت اثرگذاری و اثرپذیری، از تحلیل شبکه فازی برای تعیین وزن و از معادلات ساختاری تفسیری برای سطح بندی و تحلیل روابط بین متغیرها استفاده شده است. نتایج حاصل از دیمتل فازی نشان داد که متغیرهای"ویژگیهای فردی" و "ویژگیهای محصول" بیشترین اثرگذاری و متغیرهای "ویژگیهای فروشگاه" و "ویژگیهای روانشناختی" بیشترین اثرپذیری را داشتهاند. بر اساس یافتههای تحلیل شبکه فازی، زیر-متغیر "نوستالوژی برانگیخته" بیشترین وزن و اهمیت را دارد و نتایج معادلات ساختاری تفسیری نشان داد که متغیر "نوستالوژی برانگیخته" در سطح اول مدل قرار گرفته است و بازاریابی باید آن را جزء اولویت های خود برا بهبود در نظر بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
خریدهای برنامه ریزی نشده؛ محصولات نوستالوژیک؛ دیمتل فازی؛ تحلیل شبکه فازی و معادلات ساختاری تفسیری | ||
مراجع | ||
اصفهانی، میرابراهیم؛ حدادیان، علیرضا و رحیمی زاده، حسنا (1393). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید ناگهانی در فروشگاههای زنجیرهای مشهد (مطالعه موردی فروشگاه زنجیرهای پروما)، تحقیقات بازاریابی نوین، 4(15)، 71-84. امیری، شیما؛ مصدق، محمد جواد و ثنایی، محمدرضا (1396). رفتار خرید بدون برنامهریزی بر خط مصرف کنندگان در تجارت اجتماعی: نقش تعاملات شبه اجتماعی کاربران (مالعه موردی: کاربران شبکه اینستاگرام)، مدیریت بازرگانی، 9(3)، 463-484. دوستار، محمد؛ اکبری، محسن و مکارمی، فاطمه (1393). بررسی رابطه بین سن نام تجاری و ترجیح نام تجاری با توجه به نقش میانجی سطح نوستالژی مصرف کننده، تحقیقات بازاریابی نوین، 8 (3)، 41-58. سهرابی، روحاله؛ صمدی، عباس و یوسفیفرد، ارسلان (۱۳۹۳). طراحی و آزمون رفتار خرید ناگهانی مشتریان، دو فصلنامه کاوشهای مدیریت بازرگانی، 6 (11)، 147-180. سیدجوادین، سید رضا و اسفیدانی، محمد رحیم (1395). رفتار مصرف کننده، چاپ ششم، انتشارات دانشگاه تهران. شاهپوری، لیلا؛ یزدانی، ناصر و قاضی زاده، مصطفی (1396). بررسی رابطة ویژگیهای معاشرتی فروشندگان و فضای داخلی فروشگاه با رفتار خرید ناگهانی مشتریان، با تمرکز بر فروشگاههای زنجیرهای شهروند در تهران، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 1(7)، 75-92. عبدالوند، محمد علی؛ حیدر زاده، کامبیز و خلیل حسنزاده، سارا (1393). ارزیابی تاثیر عوامل فردی (هیجان و عزت نفس) و آگاهی از محصول جدید بر خرید تفننی کالاهای جدید، مدیریت توسعه و تحول، 13-22. فتحی، فرهاد؛ الهی، علیرضا و صفاری، مرجان (1393). مدل ساختاری تاثیرنوستالژی بر تمایل به خرید هواداران فوتبال، دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزی، 1(8)، 186-199. قبادی، تحفه؛ دهدشتی، زهره و صالح اردستانی، عباس (1397). تاثیر ناامنی شخصی بر رفتار خرید محصولات نوستالژیک، پژوهشهای مدیریت در ایران، 22 (2)، 181-203. قنبری، وحید و صفایی شکیب، علی (1396). ساختاردهی به مسایل مدیریت کیفیت با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، فصلنامه مدیریت استاندارد و کیفیت، 7، 1-15. ناطق پور، ابوذر و اسدپور، احمدعلی (1395). شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر خرید آنی در فروشگاه زنجیرهای تارا، پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 14، 177-192. نظری، محسن و بغدادی، مرجان (1392). شناسایی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر خریدهای آنی آنلاین در فروشگاههای تخفیف گروهی در ایران، مدیریت فناوری اطلاعات، 16، 223-239. نیکبخت، محمد جواد؛ مشبکی، اصغر و خدادادحسینی، سید حمید (1394). بررسی تأثیر عوامل آنیگرایی خریدار و عوامل درون فروشگاهی بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای، مدیریت بازرگانی، 7(4)، 985-1004.
Graa, A., Dani-Elkebir, M., & Bensaid, M. (2014). The impact of environmental factors on impulse buying behavior using the Mehrabian and Russell’s framework. Leonardo Journal of Sciences, 13(24), 101-114. Hawkins, D. I., & Mothersbaugh, D. L. (2010). Consumer behavior: Building marketing strategy. Boston: McGraw-Hill Irwin, . Herabadi, A. G., Verplanken, B., & Van Knippenberg, A. (2009). Consumption experience of impulse buying in Indonesia: Emotional arousal and hedonistic considerations. Asian Journal of Social Psychology, 12(1), 20-31. Kacen, J. J., Hess, J. D., & Walker, D. (2012). Spontaneous selection: The influence of product and retailing factors on consumer impulse purchases. Journal of Retailing and Consumer Services, 19(6), 578-588. Kacen, J. J., & Lee, J. A. (2002). The influence of culture on consumer impulsive buying behavior. Journal of consumer psychology, 12(2), 163-176. Kim, J. (2003). College students' apparel impulse buying behaviors in relation to visual merchandising (Doctoral dissertation, uga). Ju, I., Kim, J., Chang, M. J., & Bluck, S. (2016). Nostalgic marketing, perceived self-continuity, and consumer decisions. Management Decision. Kacen, J. J., Hess, J. D., & Walker, D. (2012). Spontaneous selection: The influence of product and retailing factors on consumer impulse purchases. Journal of Retailing and Consumer Services, 19(6), 578-588. Lee, Y. C., Hu, H. Y., Yen, T. M., & Tsai, C. H. (2008). Kano’s model and decision making trial and evaluation laboratory applied to order-winners and qualifiers improvement: a study of computer industry. Information Technology Journal, 7(5), 702-714. Puccinelli, N. M., Goodstein, R. C., Grewal, D., Price, R., Raghubir, P., & Stewart, D. (2009). Customer experience management in retailing: understanding the buying process. Journal of retailing, 85(1), 15-30.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,625 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,172 |