
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,610 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,391 |
بررسی پردازش امواج مغزی جهت ارزیابی کارایی تبلیغات نام نمای نایکی بر تصمیم به خرید ورزشکاران | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 2، بهمن 1398، صفحه 112-133 اصل مقاله (903.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J018.2019.605 | ||
نویسندگان | ||
مسعود دارابی1؛ نسرین عزیزیان کهن* 2؛ مهرداد محرم زاده3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استادیار مدیریت ورزشی،گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استاد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه پژوهش های بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای شکل دهنده تصمیم گیری مدیران از اهمیت خاصی برخوردار هستند. نورومارکتینگ به عنوان روش نوین بازاریابی می تواند به بازاریابان کمک کند تا درک بهتری از مصرف کننده ها داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر، پردازش امواج مغزی جهت ارزیابی کارایی تبلیغات نام نمای نایکی بر تصمیم به خرید ورزشکاران است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و به روش نیمه آزمایشی از نوع کور یکطرفه است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان زن و مرد مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا با داشتن سابقه ورزشی و عضو بودن در تیمهای ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند (N=80). که 40 نفر از آنها از طریق نمونه گیری احتمالی محدود از نوع طبقه ای (همگی راست دست، در ردهی سنی 25-18 سال) بهعنوان نمونه آماری در نیمه دوم سال 1396 انتخاب شدند. امواج مغزی آزمونشوندگان با استفاده از نرمافزار Brain Mapping و بهوسیله تحلیل های ریاضی به عدد تبدیل شد. برای تجزیهوتحلیل داده های پرسشنامه از نرمافزار SPSS استفاده شد؛ از آزمون t زوجی، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس با اندازههای مکرر و آزمون تعقیبی LSD برای آزمون فرضیهها استفاده شد. یافته های آماری تفاوت تأثیر تبلیغات بر تصمیم به خرید مردان و زنان ورزشکار را بهطور واضح نشان داد (007/0=P). یافته ها همچنین تفاوت فعالیت فرکانس امواج مغزی (آلفا، بتا، دلتا و تتا) در پیش، هنگام و پس از مشاهده ی تبلیغات در میان ورزشکاران هر چهار گروه را بهطور واضح نشان می دهد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت بازاریابان با درک کارکردهای مغز انسان در رفتار خرید مصرفکننده برای دسترسی به اهداف خود، میتوانند تبلیغات خود را مناسب با نظر مخاطبانشان بسازند. | ||
کلیدواژهها | ||
امواج مغزی؛ بازاریابی عصبی؛ نام نما؛ تبلیغات؛ تصمیم به خرید | ||
مراجع | ||
اعرابی، سید محمد و ورزشکار، محسن (۱۳۸۴). بررسی عوامل موثر بر حفظ و تقویت وفاداری مشتریان، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 12 (46)، 1-30. دهقانپوری، حوریه؛ عبدوی، فاطمه و اسکندرنژاد، مهتا (1395). بررسی تاثیر تبلیغات برند ورزشی بر تغییرات الکتروآنسفالوگرافیک مشتریان در بازاریابی عصبی، نشریه مدیریت ورزشی، 8(3)، 389-405. شیرازی، ملیکا سادات و قاضی زاده، مصطفی (1397). تأثیر تصویرذهنی مشتریان از مرکز خرید و تجانس تصویر فردی بر وفاداری و سهم خرید آنان با نقش تعدیلگری محیط (مطالعه موردی: مشتریان فروشگاههای زنجیرهای هایپراستار در استان تهران)، مطالعات رفتار مصرف کننده، 5(1)، 61-79. عبدوی، فاطمه و دهقانپوری، حوریه (1394). اثرگذاری تبلیغات مارک ورزشی بر تغییرات الکتروآنسفالوگرافیک و تصمیم به خرید مشتریان در بازاریابی عصبی، تحقیقات بازاریابی نوین، 5(4)، 99-118. عطافر، علی و محمودی، سمیه (1388). بررسی گرایش خریداران در فرایند تصمیمگیری در بازار تلویزیون در شهر اصفهان، 7(19)، 143-162. فتحیان، روح الله و عسکریان، فریبا (1394). ارتباط تبلیغات توسط شخصیتهای معروف بر میزان تمایل به خرید کفشهای ورزشی، نشریه مدیریت ورزشی، 7(2)، 167-275. فرهنگی، علیاکبر؛ عباس پور، عباس؛ بورقانی فراهانی، سهیلا و عباچیان قاسمی، رضا (1393). تحلیل تأثیر رسانههای اجتماعی بر نگرش مشتریان نسبت به نام تجاری و قصد خرید از شرکت: مطالعه موردی شرکت ایران خودرو، 9(2) فهیمیفر، اصغر (۱۳۹۰). تبلیغات بازرگانی در تلویزیون ایران مطالعهای بر نسبت تبلیغات بازرگانی با ارزشهای فرهنگی و اخلاقی در ایران، همایش ملی صنایع فرهنگی نقش آن در توسعه پایدار، کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه موحدی، یزدان (1396). مقایسه تأثیر تبلیغات برند بر الگوی امواج مغزی مصرف کنندگان علاقمند و غیر علاقمند به برند، فصلنامه عصب روانشناسی، 3(11)،131-142.
Shirazi, M. S., & Ghazizadeh, M. (2018). The effect of the customer's perception of the shopping center and the individual image on their loyalty and their contribution to the role of environmental moderation (Case study: HyperStar chain customers in Tehran province). Journal of Consumer Behavior Studies, 5(1), 61-79. (in Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,931 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,664 |