
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,351 |
اولویت بندی عوامل تبیین کننده ارتقاء شخصیت برند با روش دلفی فازی | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 2، بهمن 1398، صفحه 134-148 اصل مقاله (737.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J018.2019.978 | ||
نویسندگان | ||
سعید میر1؛ علی رشیدپور* 2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
ارتقاء شخصیت برند، محرک کافی برای رضایت مشتریان، وفاداری، تعهد و پیوندهای احساسی و عاطفی بین مشتریان و برند می باشد. از اینرو پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار در ارتقاء شخصیت برند بر پایه پژوهش آمیخته و به صورت کیفی و کمی است انجام پذیرفت که از نظر هدف، کاربردی و بنیادی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی و کمی، 15 نفر از خبرگان دانشگاهی هستند که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و بنابر اشباع اطلاعات مورد نیاز و کفایت نظری مورد بررسی قرار گرفتند. در بخش کیفی پژوهش، ابزار گردآوری اطلاعات مطالعات کتابخانهای است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی، پرسشنامه خبره است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و نرخ ناسازگاری مورد سنجش قرار گرفت. دادههای آماری با استفاده از تکنیک دلفی فازی تحلیل شدند و عوامل موثر بر ارتقاء شخصیت برند، شناسایی و اولویت بندی شد. یافتههای پژوهش مشتمل بر شناسایی عوامل موثر بر ارتقاء شخصیت برند در بخش کیفی و اولویت بندی آنها در بخش کمی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که مهمترین عوامل موثر بر ارتقاء شخصیت برند عبارتند از: رمانتیک بودن برند، زبان نوشتاری برند، سودمندی برند، قابل اعتماد بودن و با پرستیژ بودن برند، عمل گرایی و رنگ به کار رفته در برند. | ||
کلیدواژهها | ||
برند؛ شخصیت برند؛ ارتقاء شخصیت برند؛ تکنیک دلفی فازی | ||
مراجع | ||
آذر، عادل؛ رستگار، عباسعلی و باقری قره بلاغ، هوشمند (1398). رهبری تحولآفرین برند خاص: واکاوی نقش رفتارهای برندساز کارکنان بر بشارت برند در شرکتهای بیمه، مدیریت بازرگانی، 11(1)، 141-162. آقازاده، هاشم؛ قلی پور، رحمت الله و بخشی زاده، الهه (1392). بررسی تاثیر شخصیت برند بر قصد خرید مجدد از طریق ارزش ادراک شده و وفاداری برند (مورد مطالعه: بیمهگذاران عمر شرکت بیمه سامان)، تحقیقات بازاریابی نوین، 3(4)، 1-22. امتی، آزاده؛ احمدی زاد، آرمان و کفچه، پرویز (1396). عوامل کلیدی تاثیرگذار بر عملکرد بازار با نقش واسطهای نوآوری برند، مدیریت برند، 4 (1)، 135-171. بزرگ خو، حامد؛ کیماسی، مسعود؛ اسفیدانی، محمد رحیم و ترکستانی، محمدصالح (1397). شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بر برندملی ایران با رویکرد رفتار شناختی مصرف کننده، مطالعات رفتار مصرف کننده، 5(2)، 83-110. درویش، پرویز (1390). کارکردهای شخصیت برند در بازار لوازمخانگی استان گیلان». توسعة مهندسی بازار گستران آتی، 1، 10-20. رضایی کلیدبری، حمیدرضا؛ طالقانی، محمد و علوی فومنی، سیده فاطمه (1396). تأثیر تجانس و شخصیت برند بر وفاداری مشتریان (مطالعه موردی: مقایسه برندهای گوشی همراه ایرانی و چینی)، مدیریت بازرگانی، 9(2)، 317-336. رنجبریان، بهرام؛ قاسمی، افشین؛ محمودی، ادریس و رحیمی، سیامک (1392). بررسی عوامل مؤثر بر ترجیح نام و نشان تجاری ازدیدگاه مصرفکنندگان، دو فصلنامه مطالعات رفتار مصرف کننده، 1(1)، 75-88. سمیعی نصر، محمود؛ علوی، سید مسلم و نجفی سیاهرودی، مهدی (1390). بررسی عوامل موثر بر انتخاب برند از جانب مشتریان با استفاده از روش تحلیل عاملی، 10(6)، 47-64. فیض، داوود؛ موتمنی، علیرضا؛ کرد ناییج، اسدالله؛ زارعی، عظیم و دهقانی سلطانی، مهدی (1396). تأثیر نوآوری بازاریابی بر رقابتپذیری برند با تبیین نقش فرصتطلبی فناورانه، چشم انداز مدیریت بازرگانی، 31، 13-29. موسوی، سیدنجم الدین و علیزاده، ابوالفضل (1397). تأثیر ویژگیهای وب سایت فروشگاههای مجازی بر ارزش ویژه برند فروشگاه (مورد مطالعه: دیجی کالا)، دوفصلنامه مطالعات رفتار مصرفکننده، 5 (1)، 1-19.
Omati, A, & Ahmadi Zad, A. (2017). Key Factors Affecting Market Performance with the Mediating Role of Brand Innovation, Brand Management Quarterly, Fifth Edition, No. 9. 135-171. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,794 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,660 |