
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,589 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,386 |
رسانه، فرهنگ و رفتار های محیط زیستی (مطالعه موردی: شهروندان سنندج) | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، دی 1398، صفحه 71-48 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J016.2019.129 | ||
نویسندگان | ||
صادق صالحی1؛ لقمان امامقلی* 2 | ||
1دانشیار جامعهشناسی محیط زیست، گروه جامعه شناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2دکتری جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی،دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
رسانهها در دنیای امروز نقش بیبدیلی در شکلدهی و هدایت افکار عمومی و جریانسازی رویدهای محیط زیستی دارند. درک عمومی از مسائل محیط زیستی وابسته به میزان توجه رسانههای جمعی و میزان تاثیرپذیری مخاطبان است. هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر رفتارهای محیط زیست است. پرسش اصلی مقاله این است که "آیا مصرف رسانهای میتواند تغییری در فرهنگ محیط زیستی (نگرش، ارزش، دغدغه، آگاهی) و رفتار محیط زیستی ایجاد کند؟". برای پاسخگویی به این سوال، ابتدا نظریههای مرتبط، مطرح و سپس "نظریه کاشت" در جامعهشناسی ارتباطات، به عنوان چارچوب نظری انتخاب گردید. روش تحقیق در این مطالعه پیمایش و جامعه آماری آن شهروندان شهر سنندج در سال 1398 است. حجم نمونه برابر با 437 نفر بوده و نمونههای مورد مطالعه با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه و با روائی و پایایی مطلوب جمعآوری شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان مصرف رسانهای بر نگرش، ارزش و رفتار محیط زیستی تاثیر دارد. با این اوصاف، مصرف رسانهای بر دغدغهها و آگاهی محیط زیستی تاثیری ندارد. به نظر می رسد صدا و سیما با کمبود کارشناسان و متخصصانی روبرو است که بتوانند مشکلات محیط زیستی را به "گونهای دیگر" عرضه کنند. به عبارت دیگر، به نظر میرسد برنامهها نوعا، به صورت مستقیم و خام به مسائل محیط زیستی میپردازند و کمتر به جنبههای اجتماعی و فرهنگی آن میپردازند. این مشکل در جامعه شناسی محیط زیست تحت عنوان "حادثه_ محوری" شناسایی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مصرف رسانه ای؛ فرهنگ محیط زیستی؛ رفتار محیط زیستی؛ پیمایش | ||
مراجع | ||
امامقلی، لقمان. (1390). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رفتارهای محیط زیستی (مطالعه موردی: استان کردستان). پایان نامه دوره کارشناسی ارشد. گروه جامعه شناسی. دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی. دانشگاه مازندران. ساتن، فیلیپ. (1392). درآمدی بر جامعه شناسی محیط زیست. ترجمه صادق صالحی. تهران: انتشارات سمت. ساروخانی ، باقر. (1383). اندیشه های بنیادین علم ارتباطات. تهران: انتشارات خجسته. توسلی، غلامعباس. (1377). نظریههای جامعه شناسی محض. تهران: انتشارات سمت. سورین ، ورنر و جیمز، تانکارد. (1384). نظریه های ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. رفیعپور، فرامرز. (1375). کندوکاوها وپنداشتهها. تهران: شرکت سهامیانتشار. رضویزاده، نورالدین. (1385). بررسی تاثیر رسانهها بر تمایل به تغییر سبک زندگی روستایی، فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه تهران، 12(31): 144-111. صالحی، صادق و امامقلی، لقمان. (1391). مطالعه تجربی رابطه آگاهی و رفتارهای محیط زیستی. فصلنامه مسائل اجتماعی ایران دانشگاه خوارزمی، 3 (1): 147-121. مرکز آمار ایران. (1395). سرشماری نفوس و مسکن سایت مرکز آمار ایران. https://www.amar.org.ir. مهدیزاده، محمد. (1385). جزوه کلاسی نظریه های ارتباطات. دانشکده علوم ارتباطات. دانشگاه علامه طباطبائی تهران. شرام، ویلبر. (1381). زندگی و اندیشه پیشتازان علم ارتباطات. ترجمه غلامرضا آذری و زهرا آذری. تهران: انتشارات رسا. قادرزاده، امید، قادر زاده؛ هیرش و حسن پناهی، حسین. (1391). تاثیر مصرف رسانههای جمعی بر مدیریت بدن زنان. فصلنامه علمی-پژوهشی زن و جامعه، 3 (3): 153-125. گیدنز، آنتونی. (1387). تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمه ناصر موفقیان. تهران، نشر نی. لازارسفلد، پل و برنارد، برلسون. (1382). چگونه مردم در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم می گیرند. ترجمه محمد رضا رستمی. تهران. نشر تبلور. Andrew, G. (2011). Understanding Radio Audiences, Warc Best Practice. August 2011, Downloaded from warc.com Arcury, T. A. (1990). Environmental attitude and environmental knowledge. Human organization, 300-304. Barr, S. (2003). Strategies for sustainability: citizens and responsible environmental behaviour. Area, 35(3), 227-240. Beck, U. (1992). From industrial society to the risk society: Questions of survival, social structure and ecological enlightenment. Theory, culture & society, 9(1), 97-123. Bloom, J. W., & Trumbell, D. (2007). Evaluation of Environmental Attitudes: Analysis and Results of a Scale Applied to University Student. Journal of University of Zaragoza, 2, 988-1009. Buren, E. D. (2000). Cultural aspects of communication for development. Trans: Falsafi, S. Tehran. Iran: IRIB Press. Dispensa, J. M., & Brulle, R. J. (2003). Media’s social construction of environmental issues: focus on global warming–a comparative study. International Journal of sociology and social policy. Downs, A. (1996). with Ecology: The “Issue-Attention Cycle”. The politics of american economic policy making, 48. Dunlap, R. E., & Van Liere, K. D. (1978). The “new environmental paradigm”. The journal of environmental education, 9(4), 10-19. Eder, K., & Ritter, M. T. (1996). The social construction o f nature: A sociology of ecological enlightenment. Sage Publications, Inc. Hannigan, J. (2006). Environmental Sociology, Londres et New York. Hutchings, K., & Matthews, C. (2008). Teaching & Learning Guide for: Ecocriticism in British Romantic Studies. Literature Compass, 5(2), 424-434. Kairser, F.G. Wolfing, S & Fuhrer, U. (1999). Environmental Attitude and Ecological Behavior. Journal of Environmental Psychology, 19: 1-19. Kristina J. (2011). Construction of Public Opinion on Environmental Issues in the Media. Politico’s sociological identity to problems Sociological, 25(4), 1392-3358. Linda, K. (2000). Understanding the Social Construction of Environmental Concern, Research in Human Ecology, Human Ecology Review. 4(2), 101–105. Poornananda, D. (2006). Claims-makers and media frames of environmental. issues Department of Mass Communication and Journalism, Mangalore University, Mangalore, India. Salehi, S. (2010). People and the Environment: A Study of Environmental Attitudes and Behaviour in Iran. LAP Lambert Academic Publishing. Tan, A. S., Tan, G. K., & Tan, A. S. (1987). American TV in the Philippines: A test of cultural impact. Journalism Quarterly, 64(1), 65-144. Tancard, J. and Verner, S. (2005). Communication Theories. Transl: Dehghan. A. Iran: Tehran University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,887 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,011 |