
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,401 |
واکاوی عوامل پیدایش شخصیت جاهل کلاه مخملی در سینمای عامه پسند ایران | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، دی 1398، صفحه 92-72 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J016.2019.395 | ||
نویسندگان | ||
محسن نقابی* 1؛ علی شیخ مهدی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سینما ، گروه انیمیشن و سینما، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس،ایران. | ||
2عضو هیات علمی گروه سینما و انیمیشن،دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
در تعداد قابل توجهی از فیلمهای داستانی تاریخ سینمای ایران شخصیتی وجود دارد که غالبا از او به عنوان «جاهل» یاد می شود، شخصیتی که میتوان گفت پیش از انقلاب همواره محبوب بوده است. این شخصیت از اواسط دهه سی به فیلمهای ایرانی راه پیدا میکند. ما در این پژوهش در بستر کلی تاریخی- اجتماعی و با توجه به وضعیت سینما و فیلمسازی در دورۀ مورد بحث پدیدار شدن این شخصیت در سینمای ایران را مورد کنکاش قرار داده ایم. نتایج این پژوهش نشان میدهد که آنچه باعث عطف نظر و محبوبیت جاهل شده است، ناامیدی و اکراه از مظاهر تمدن غرب و در نتیجۀ آن سیطره جستجو برای راهحلهای بومی چه در میان تودهها و چه در میان روشنفکران بوده است. چنین ناامیدی برآیند اشغال کشور در جنگجهانی دوم و همچنین تلاش حکومت در شبهغربیسازی ایران در آن سالها بوده است. از سوی دیگر فیلمسازان ایرانی که توان رقابت تکنیکال با فیلمهای خارجی توزیع شده در سینماها را نداشتند، مجبور بودند در مضامین، شخصیتپردازی و دیالوگ نویسی به فرهنگ و زبان کوچه و خیابان نزدیک شوند. بدینترتیب شخصیت جاهل که با داستان« اسمال در نیویورک» به محبوبیت رسیده بود مورد توجه سینماگران و اقبال از سوی مخاطبان قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بومیگرایی؛ جاهل؛ سینمای ایران؛ کلاهمخملی؛ فرهنگ عامه | ||
مراجع | ||
آبراهامیان، یرواند؛ اشرف، احمد؛ همایون کاتوزیان، محمدعلی. (1390). جستارهایی دربارهی تئوری توطئه در ایران.گردآوری و ترجمه محمدابراهیم فتاحی. تهران: نشر نی. چاپ ششم. آبراهامیان، یرواند. (1389). ایران بین دو انقلاب. ترجمه احمد گلمحمدی و محمد ابراهیم فتاحی. تهران: نشر نی. چاپ شانزدهم. امید، جمال. (1396). تاریخ سینمای ایران. تهران: انتشارات روزنه. چاپ سوم. امید، جمال. (1390). فرهنگ فیلمهای سینمای ایران. تهران: انتشارات نگاه. چاپ سوم. اباذری، یوسفعلی؛ پاپلییزدی، علی. (1394). بررسی کنش انتقامجویانه در مقام واکنش رادیکال به جهان جدید درفیلمهای مابعد قیصر (نمونه موردی: رضاموتوری، گوزنها، کندو). فصلنامه مطالعات جامعه شناختی، 21 (2): 158-127. اجلالی، پرویز. (1394). دگرگونی اجتماعی و فیلمهای سینمایی در ایران: جامعهشناسی فیلمهای عامهپسند ایرانی (1309-1357). تهران: نشر آگه. الکساندر، ویکتوریا. (1390). جامعهشناسی هنرها. ترجمه اعظم راودراد. تهران: انتشارات جامعهشناسان. اکبری، علی اکبر. (1352). لمپنیسم. تهران: مرکز نشر سپهر. بروجردی، مهرزاد.(1396). روشنفکران ایرانی و غرب. ترجمه جمشید شیرزادی. تهران: انتشارات فرزان روز. چاپ هفتم. بینا، «دستههایی که در تظاهرات شرکت داشتند»، روزنامه کیهان،ش 3070، سال دوازدهم 31 مرداد 1332، صتربتی سنجابی، محمود. (1376). کودتاسازان. تهران: موسسه فرهنگ کاوش. خسروداد، ملیحه. (1395). خاطرات ملکه پهلوی. تهران: انتشارات بهآفرین. چاپ پنجم. روحانی، سیدعلی؛ غفاری، پویان. (1396). فرهنگ عامه و تاثیر آن بر شکلگیری گونه کلاهمخملی در سینمای ایران. فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 18 (38): 176-155. زندمقدم، محمود. (2012). شهر نو. استکهلم: انتشارات ناشر ارزان. ستاره سینما. (1336). سال چهارم، شمارههای 141 و 145. گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی. (1397). شاهرخ حر انقلاب اسلامی(زندگینامه و خاطرات شهید شاهرخ ضرغام). تهران: نشر امینان. قطبی، بهروز.(1389). گزیده اسناد جنگ جهانی دوم. تهران: انتشارات اطلاعات. کوشان، محمود. (2014). سکانس آخر: خاطرات محمود کوشان با دکتر اسماعیل کوشان پدر سینمای ایران. لسآنجلس: ناشر کامبیز کوشان. گلدمن، لوسین. (1381). جامعهشناسی ادبیات (دفاع از جامعهشناسی رمان). ترجمه محمدجعفر پوینده. تهران: چشمه. مدنی،حسین .(1334). اسمال در نیویورک جلد سوم. تهران: انتشارات موسسه مطبوعاتی شرق. معین السلطنه، محمد علی.(1363). سفرنامه شیکاگو. به کوشش همایون شهیدی. تهران: انتشارات علمی. ملک مطیعی، ناصر. (1397). خاطرات ناصر ملک مطیعی. تهران: اتشارات کتابسرا. منظرپور، عباس. (1384). در کوچه و خیابان جلد اول. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. چاپ دوم. میرزایی، سینا. (1388). طیب در گذر لوطیها. تهران. نشر مدیا. میرزایی، سینا؛ حسینی، سیدمحمد. (1383). از سرگذشت لوطیها. تهران: نشر مدیا. میرسپاسی، علی.(1393). تآملی در مدرنیته ایرانی. ترجمه جلال توکلیان. تهران: انتشارات طرح نو. چاپ چهارم. نفیسی، حمید. (1371). گونه فیلم جاهلی در سینمای ایران. مجله ایراننامه، 39: 552-537. نفیسی، سعید.(1344). نیمه راه بهشت. تهران: انتشارات امیرکبیر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 967 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 823 |