
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,550 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,366 |
بررسی جامعهشناختی پیدایش گفتمان «سنت گرا و نوگرا» در میدان موسیقی ایرانی | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 25-1 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J016.2020.709 | ||
نویسندگان | ||
هلن انگلیش1؛ حسن خیاطی* 2 | ||
1دکتری موسیقی، دانشگاه نیوکاسل، نیوکاسل، استرالیا | ||
2کارشناسی ارشد گروه جامعه شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از گفتمانهای مهم در میدان موسیقی ایرانی از دورهی مشروطه به بعد بر محوریت دوگانگی بین سنت و مدرنیته قرار گرفته است. این دوگانگی وقتی ظهور یافت که موسیقی ایرانی در دورهی مشروطه با چالشهایی ملهم از غرب روبرو شد. این گفتمان و کشمکشهای آن ناشی از کنشهای کنشگران میدان موسیقی ایرانی بود، کنشگرانی که هر کدام تاحدی واجد سرمایهی جدید و یا سرمایهی سنتی بودند. با اینکه صورت نهایی این گفتمان بیشتر در دههی 1340 در میدان روشنفکری مفصلبندی شد، شروع شکلگیری آن را میتوان تا دههی 1290 پی گرفت، یعنی زمانی که میدان موسیقی تازه داشت شکل میگرفت. هدف این مقاله آن است که با تمرکز بر جدال میان وزیری و عارف، دو چهرهی اصلی میدان موسیقی ایرانی، پیدایش این گفتمان را در حوزهی موسیقی ایرانی در دههی 1290 بررسی کند. چارچوب مفهومی این پژوهش از نظریهی میدان پیر بوردیو است. برای انجامدادن این پژوهش از روش مطالعهی موردی بهره گرفته شده و دادههای مورد نیاز از نوشتههای کنشگران میدان در روزنامهها، مجلات، کتابها و سرگذشتنامهها گردآوری شده است. نتیجهی پژوهش حاضر نشان میدهد که آنچه به اصطلاح دوگانگی بین سنت و مدرنیته خوانده میشود در سالهای شکلگیری میدان موسیقی ایرانی وجود نداشته است، بلکه در نسلهای بعدی بهخاطر موقعیت میدانهای سیاسی و روشنفکری در دههی 1340 برساخت پیدا کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"دوگانگی"؛ " نظریه میدان"؛ " موسیقی ایرانی"؛ " موسیقی سنتی" | ||
مراجع | ||
آدمیت، فریدون و ناطق، هما. (1356). افکار اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در آثار منتشر نشده دوران قاجار. تهران: انتشارات آگاه. اتابکی، تورج. (1391). تجدد آمرانه؛ جامعه و دولت در عصر رضا شاه. ترجمه مهدی حقیقتخواه. تهران: نشر ققنوس. اشرف، احمد و بنوعزیزی، علی. (1387). طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران. تهران: نشر نیلوفر. حائری، هادی. (1364). مقدمه و شرح حال عارف. در عارف، شاعر ملی ایران، نوشته سید هادی حائری. (صص 62-167). تهران: جاویدان. خالقی، گلنوش. (1384). ای ایران؛ یادنامه روحالله خالقی. تهران: نشر ماهور. خالقی، روحالله. (1377). سرگذشت موسیقی ایران. تهران: انتشارات صفیعلیشاه. فیاض، محمدرضا. (1394). تا بردمیدن گلها؛ مطالعهی جامعهشناختی موسیقی در ایران از سپیدهدم تجدد تا 1334. تهران: نشر سوره مهر. دورینگ، ژان. (1383). موسیقی ایرانی: سنت و تحول. ترجمهی سوابهی فاضلی. تهران: نشر توس. راهگانی، روحانگیز. (1377). تاریخ موسیقی ایران. تهران: نشر پیشرو. رضازاده شفق، صادق. (1364). عارف و ذوق ادبی و قیمت و تأثیر اشعار او. در عارف، شاعر ملی ایران، نوشته سید هادی حائری. (صص47-62). تهران: جاویدان. سپنتا، ساسان. (1382). چشمانداز موسیقی ایران. تهران: ماهور. سوداگر، محمدرضا. (1357). رشد روابط سرمایهداری در ایران؛ دوره انتقالی. تهران: نشر پازند. شریعتی، علی. (1358). مجموعهی آثار. تهران: حسینیهی ارشاد. عارف قزوینی، ابوالقاسم. (1363). فتوای من. در نای هفتبند، باستانی پاریزی، محمد ابراهیم. (صص 244-249). تهران: عطایی. عارف قزوینی، ابوالقاسم. (1364). تاریخ حیات عارف به قلم خودش. در عارف، شاعر ملی ایران. نوشته سید هادی حائری. (صص 62-167). تهران: جاویدان. مشفق کاظمی، مرتضی. (1302). تئاتر و موسیقی در ایران، مجله ایرانشهر، 5و6، 325-334. معدل، منصور. (1382). طبقه، سیاست و ایدئولوژی در انقلاب. ترجمه محمدسالار کسرایی. تهران: نشر باز. نبوی، نگین. (1388). روشنفکران و دولت در ایران؛ سیاست، گفتار و تنگنای اصالت. ترجمه حسن فشارکی. تهران: نشر شیرازه. نتل، برونو. (1381). موسیقی کلاسیک ایران در تهران: فرایندهای دگرگونی. ترجمهی حمیدرضا ستار. فصلنامهی ماهور، 16، 9-51. نمکی، آزاد و خیاطی، حسن. (1397). نظریهی میدان دربارهی موسیقی ایرانی چه میتواند به ما بگوید، فصلنامه موسیقی ماهور، 82، 61-83. وزیری، علینقی. (1393). درد هنرمند. در اسطوره صبا (یادنامه ابوالحسن صبا)؛ سیری در زندگی و آثار ابوالحسن صبا نوشتهی علی دهباشی (ص. 456-465). تهران: نشر سخن. وزیری، علینقی. (1395). هارمونی موسیقی ایرانی یا موسیقی ربعپرده. تهران: ماهور. وزیری، علینقی. (1369). آوازشناسی موسیقی ایرانی. تهران: فرهنگسرا (یساولی). وزیری، علینقی. (1304). در عالم صنعت و هنر. تهران: سعید نفیسی. Al-e Ahmad, J. (1984). Occidentosis: A Plague from the West. Mizan Press. Atabaki, T., & Zurcher, E. J. (2003). Men of Order. Authoritarian Modernization under Ataturk and Reza Shah. I.B. Tauris. Bourdieu, P. (1979). Algeria 1960: The Disechantment of the World, the Sense of Honour, the Kabyle House or the World Reversed. Cambridge University Press. Bourdieu, P. (1996). The Rules of Art: Genesis and Structure of the Literary Field. Stanford University Press. Bourdieu, P. (1984). Distinction. A Social Critique of the Judgment of Taste. Harvard University Press. Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice. Cambridge University Press. Bourdieu, P. & Wacquant, l. (1992). An Invitation to Reflexive Sociology. University of Chicago Press. During, J. (1991). A Historical Survey. In The Art of Persian Music, (pp. 31-57). Mage Publication. Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse. Textual Analysis for Social Research. Routledge. Gheissari, A. (1998). Iranian Intellectuals in the 20th Century. University of Texas Press. Gillham, B. (2000). Case Study Research Methods. Continuum. Hancock, D. R., & Algozzine, B. (2006). Doing Case Study Research. Columbia University. Hilgers, M. & Mangez, E. (2015a). Afterword: Theory of Fields in the Postcolonial Age. In Bourdieu's Theory of Social Fields. Concepts and Applications, (pp. 257-74). Routledge. Hilgers, M. & Mangez, E. (2015b). Introduction to Pierre Bourdieu's Theory of Social Fields. In Bourdieu's Theory of Social Fields. Concepts and Applications, (pp. 1-37). Routledge. Katouzian, H. (2003). Iranian History and Politics. The Dialectic of State and Society. Routledge Curzon. Katouzian, H. (1981). The Political Economy of Modern Iran, Despotism and Pseudo-Modernism, 1926-1979. Macmillan and New York University Press. Keshavarzian, A. (2007). Bazaar and State in Iran; the Politics of the Tehran Marketplace. Cambridge University press. Lahire, B. (2015). The Limits of the Field: Elements for a Theory of the Social Differentiation of Activities. In Bourdieu's Theory of Social Fields. Concepts and Applications, (pp. 62-102). Routledge. Levi Martin, J., & Merriman, B. (2016). A Social Aesthetics as a General Cultural Sociology? In Routledge International Handbook of the Sociology of Art and Culture, (pp. 132-49). Routledge. Mahar, Ch., Harker, R., & Wilkes, Ch. (1990). The Basic Theoretical Position. In A Introduction to the Work of Pierre Bourdieu. The Practic of Theory, (pp. 1-26). The Macmillan press. Mangez, E., & Lienard, G. (2015). The Field of Power and the Relative Autonomy of Social Fields: The Case of Belgium. In Bourdieu’s Theory of Social Fields. Concepts and Applications, (pp. 183-99). Routledge. Nabavi, N. (2003). The Discourse of ‘Authentic Culture’ in Iran in the 1960s and 1970s. In Intellectual Trends in Twentieth-Century Iran: A Critical Survey, (pp. 91-111). University Press of Florida. Shahabi, H. (1999). From Revolutionary Tasnif to Patriotic Surud: Music and Nation Building in Pre-World War Iran. the bulletin of the institute of Persian studies, 37, 143–54. Swartz, D. (2013). Metaprinciples for Sociological Research in a Bourdieusian Perspective. In Bourdieu and Historical Analysis, (pp. 19-36). Duke University Press. Tavakoli-Targhi, M. (2001). Refashioning Iran; Orientalism, Occidentalism and Historiography. Palgrave. Wacquant, L. (1993). From Ruling Class to Field of Power: An Interview with Pierre Bourdieu on La Noblesse D'état. Theory, Culture and Society,10, 19-44.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,251 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 765 |