
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,631 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,401 |
تحلیل برنامه درسی مطالعات اجتماعی سه سال دوره اول متوسطه ازنظر میزان توجه به مؤلفههای آموزش چندفرهنگی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 4، دی 1398، صفحه 48-24 اصل مقاله (901.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J012.2019.664 | ||
نویسندگان | ||
رشید احمدرش* 1؛ اسماعیل مصطفی زاده2 | ||
1استادیارجامعهشناسی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه کویه،اقلیم کردستان، عراق | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه (پایه های هفتم ،هشتم ونهم) براساس مولفههای آموزش چندفرهنگی به منظور شناسایی میزان توجه به این مولفه هاست . در این پژوهش از روش توصیفی وتحلیل محتوا استفاده شده است.روش مورد استفاده برای توصیف دادهها فراوانی،درصدفراوانی،جداول وبرای تحلیل محتوای پژوهش، از آزمون مجذور خی تک متغیری استفاده شده و واحدتحلیل نیز صفحات(متن،تصاویر وفعالیتها) کتاب می باشد.جامعه آماری شامل سه جلد کتاب تالیف سال 1395 با عنوان مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بود ودر مجموع489 صفحه ازکتاب مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه راشامل میشدند. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل دادهها نشان میدهد که تفاوت کتابهای درسی مطالعات اجتماعی پایه هفتم، هشتم و نهم در میزان توجه به مولفه-های آموزش چندفرهنگی معنیدار میباشد. بی توجهی به تعدادی از مولفه ها در محتوای کتابها دیده میشود که نیازمند توجه در چاپهای بعدی می باشند. بر اساس یافتههایی به دست آمده در این پژوهش از میان ده مولفه آموزش چندفرهنگی بیشترین توجه به مولفههای شماره 1- انعکاس وپذیرش تنوع قومی، نژادی، محیطی، دینی و مذهبی در برنامههای درسی4- حمایت از حفظ و انتقال میراث فرهنگی وقومی 6 - تحکیم همبستگی وانسجام اجتماعی 8- آگاه سازی کودک از وجود سایر فرهنگها، جوامع و شیوههای زندگی 9- افزایش مهارتها تعاملی ( تحمل وبردباری افراد،تساهل ،همدلی ،اعتماد و...)در بین اقوام ونژادها شده است اما به پنج مولفهی دیگر کمترین توجه مبذول شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعات اجتماعی؛ دوره اول متوسطه؛ مؤلفههای آموزش چندفرهنگی؛ تحلیل محتوا | ||
مراجع | ||
Ahmadrash, R. (2019). A Qualitative Study of the Necessity of Transition from Discipline-Based to Knowledge-Based Model at Farhangian University, Iranian Journal of Higher Education, Fall (10) 3, 29-50. [in Persian] Amini, M. (2012). Explanation of Multicultural Curriculum and its Implementation in the Iranian Curriculum System. Curriculum Studies Quarterly, (7) 26, 11-32. [in Persian] Askarian, M. (2006). The place of Ethnic Cultures in the Education of the citizen. Journal of EducationalInnovation, (17)162-133. [in Persian] Banks, A. J., & Banks, C. A. M. (2007). Multicultural education:Issues and Perspectives (6th ed).chap 10.247-269.New York:Wiley. Banks, J. A. (2006). Multicultural education for young Children:Racial and ethnic attitudes and their modification.In D.Spodek (ed.), Handbook of research on the education of young Children, NewYork:Macmillan. Delors, j. (1996). Leavning: the asure within. Unesco Publishing. Ebrahimi Qavam, S. (2004). A Comparative Study of Standards, Goals, Curriculum Models, Teaching and Learning Processes and Evaluation of Elementary School, Social Studies Courses in Australia, Canada, England, Japan and USA. Ministry of Educational Planning and Research Organization, Characteristics of Textbooks for Social Studies (Primary Education Course),[in Persian] Fathiwajargah, C. (2006). Citizenship education, the neglected mission of the education system. Journal ofInstitute for Curriculum Research and Educational Innovation,17, 8-13.[in Persian] Fathiyan, A. C. (2007). Curriculum Towards New Identities, a description of contemporary curriculumtheories. Tehran: AJIJ Publications. [in Persian] Gay, G. (2006). The importance of Multicultural Education.New York: Teachers Press. Genoa, G. (2004). The Importance of Multicultural Education. Translated by Mohammad Zahir Fahimi, Tomorrow's Society Magazine, (2), 4.[in Persian] Gharibi, H. (2009). Multicultural Curriculum in Higher Education. 9th Annual Conference of IranianCurriculum Studies Association. Gharibi, J., Golestani, H., & Jaafari, E. (2014). The Valuation Basics of the Multicultural Education, Journal of Research in Teaching, (2) 1, 123-138[in Persian]. Gorski, C. (2010). Multicultural education for equity in our schools: A Working definition. Available at: http://WWW.edchange.org/ multicultural/initial.html. Green, P. E. (2009). Nonverbal differences in communication style between Americanlndian and Anglo elementary classrooms.American Educational Reseaarch Journal,(22), 101-115. Gazi, A. (2008). A comparative-analytic study of how to select and organize the content of the curriculum of social studies and citizenship education in primary education in Iran and Sweden. Journal of Educational Innovation.(7) 25, 48-11.[in Persian] Gutg, G. L. (1935). Philosophical Schools and Educational Opinions. Translated by Mohammad Jafar Pak Sarsat. (2005). Tehran: Aram Publications.[in Persian] Hakimizadeh, R., Kiamanesh, A., & Attaran, M. (2007). Content analysis of textbooks in relation to the issues and topics of the World Curriculum Day. Journal of Curriculum Studies, (2) 5, 54-27.[in Persian] Javadi, M. J. (2000). Multicultural education similar to the approach in education. Education Quarterly, Sociology of Education,(16) 3, 26-9.[in Persian] Macroney, G., & Longhand, K. (2014). Multicultural education in elementary school textbooks. Journal of Educational Sciences Shahid Chamran University of Ahvaz, (6) 21, 92-73.[in Persian] Maleki, H. (1995). Organize curriculum content, with emphasis on social studies.Tehran: Swan Publishing.[in Persian] Mehr Mohammadi, M. (2009). Essential considerations in policymaking The development of the interdisciplinary curriculum in higher education from the developmental perspective. Specialized Journal of Interdisciplinary Studies, 3, 17-1.[in Persian] Mostafazadeh, I. (2014). “Recognizing the Concept of Multicultural Curriculum for the Analysis of Iran's National Curriculum”, Doctoral thesis in Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan Azad University. [in Persian] Nieto, S. (1996). Affirming diversity:The sociopolitical context of Multicultural Education(2nded.). White Plains. NewYork:Longman. Sadeghi, A. (2010). Investigating the National Curriculum Document of the Islamic Republic of Iran Based on the Multicultural Education Approach. Iranian Curriculum Studies Journal, (5)18, 215-189. [in Persian] Sajjadi, S. M. (2005). Cultural pluralism, identity and education. Journal of Modern Educational Thoughts, (1) 1, 38-26.[in Persian] Salsabili, N. (2006). Application of Problem Solving Approach in Designing and Developing Middle School Social Studies Curriculum. Journal of Curriculum Studies, (3)104, 67-10. [in Persian] Shahri, A., Azizi, N., & Gholami, Kh. (2013). The place of the "learning to live together" approach in the primary school curriculum of the country based on the UNESCO framework. Journal of Curriculum Studies,(9) 30, 56-29. [in Persian] Sarab , A. (2019). Pathology of Thinking and Lifestyle Curriculum in First Secondary School , Journal of Research in Teaching, (7), 1,78-54. [in Persian]. Sleeter, C. E., & Grant, C. A. (1988). Making choses for Multicultural Education : five approaches to race, class and gender, Columbus, Merril. Talibzadeh Nubarian, M., & Fathi W ajjarah, K. (2003). Specialized Topics in CurriculumPlanning. Tehran: Aiig. [in Persian] Yadegarzadeh, Gh., & Asgari, A. (2011). Evaluation of Elementary Science Curriculum Based on Teachers 'and Educational Groups' Viewpoints in Hamadan Province. (6) 23, 134-135.[in Persian] Yarmohammadian, M. H. (2006). Principles of Curriculum Planning, Tehran. Book Reminder. [in Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,770 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 674 |