
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,610 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,393 |
بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه هوش موفق بر سبک تدریس، افزایش احساس کارآمدی و نظریه های ضمنی هوش در معلمان مدارس دخترانه و پسرانه مقطع ابتدایی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 4، دی 1398، صفحه 213-192 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J012.2019.519 | ||
نویسندگان | ||
لیلا اکرمی* 1؛ احمد عابدی2؛ مریم صالح زاده3 | ||
1دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، یزد، ایران | ||
2دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3استادیار روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: آموزش معلمان با هدف افزایش کیفیت تدریس و بالا بردن سطح آموزش حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه هوش موفق بر سبک تدریس، افزایش احساس کارآمدی و نظریه های ضمنی هوش در معلمان مدارس دخترانه و پسرانه مقطع ابتدایی است. روش: با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ی سه مرحله ای، 60 نفر از معلمان مدراس دخترانه و 60 نفر از معلمان مدارس پسرانه در شهر یزد در به عنوان نمونه انتخاب گردیدند و پرسشنامه «بررسی ماهیت هوش» ، «پرسشنامه سبک تدریس بر اساس هوش موفق استرنبرگ» و «مقیاس احساس کارآمدی معلمان» در اختیار نمونه ها قرار گرفت. پس از ارزیابی اولیه، 40 نفر از مربیان مدارس دخترانه و 44 نفر از مربیان مدارس پسرانه معتقد به نظریه ذاتی هوش به گونه تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. به این ترتیب برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه هوش موفق در گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. داده ها با استفاده از شاخص های توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیری بررسی شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برنامه آموزشی بر سبک تدریس با ضریب اتا 78/0، افزایش احساس کارآمدی با ضریب اتا 67/0 و تغییر نظریه های ضمنی هوش با ضریب اتا 71/0 در معلمان مدارس دخترانه و برنامه آموزشی بر سبک تدریس با ضریب اتا 72/0، افزایش احساس کارآمدی با ضریب اتا 78/0 و تغییر نظریه های ضمنی هوش با ضریب اتا 65/0 در معلمان مدارس پسرانه موثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک تدریس؛ نظریه ضمنی هوش؛ احساس کارآمدی؛ نظریه هوش موفق؛ آموزش | ||
مراجع | ||
Aldred, C. (2011). The impact of implicit theories of intelligence on professional decision making. Journal of Behavioral Studies in Business.4(3): 2-17. Blackwell ,LS., Trzesniewski, KH., & Dweck, CS.(2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: a longitudinal study and an intervention. Child Development Journal. 78,(1):246-63. DOI: 10.1111/j.1467-8624.2007.00995.x Burnette, J., Boyle, E., VanEpps, E., Pollack, J., & Finkel, E. (2012). Mindsets Matter: A Meta -Analytic Review of Implicit Theories and Self-Regulation. Psychological Bulletin. Cabello, R., & Berrocal, P .(2015). Implicit theories and ability emotional intelligence.Frontiers in Psychology, 22(6):700. DOI: 10.3389/fpsyg.2015.00700 Capa, Y. (2005). Factors influencing first-year teachers’ sense of efficacy. Unpublished doctoral dissertation. The Ohio State University. College of education. Collie, R. J. (2010). Social and emotional learning and school climate: Predictors of teacher stress, job satisfaction and sense of efficacy. Unpublished master thesis. The University of British Columbia. The Faculty of Graduate Studies. Dupeyrat, C., & Marine, C. (2005). Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults. Contemporary Educational Psychology, 30 (1): 43–59. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2004.01.007 Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social- cognitive approach to Motivation - personality. Psychological Review. 95(2): 256-273. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.95.2.256 Erabshybani,KH., and Akhundi,N.(2018). Validation and Verification of Factor Structure of Teaching Strenberg Intelligence Questionnaire (TSI-Q) in teachers. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. 5(9):49-60 [In Persian]. Feldstein, L.E. (2017). Teacher Self-Efficacy and Implicit Theories of Intelligence: Implications for Novice Teacher Retention. College of William and Mary - School of Education, In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Education Hajizadeh, A., & Asghari, M. (2015). Methods and statistical analyzes by looking at research methodology in biological and hygienicsciences, Tehran, Academic Jihad, 2 Edition, 2 printing [In Persian]. Haron, S., Wan Marzuki, W. J., and Baba, M. (2010). The influence of school climate towards counselor’s self-efficacy. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 445-448. DOI:10.1016/j.sbspro.2010.07.120 Hong, Y., Chiu, C., Dweck, C., Lin, D., & Wan, W. (1999). Implicit theories, attributions, and coping: A meaning system approach, Journal of Personality and Social Psychology, 77(3): 588-599. DOI:10.1037/0022-3514.77.3.588 Hughes, G. D. (2012). Teacher retention: Teacher characteristics, school characteristics, organizational characteristics, and teacher efficacy. The Journal of Educational Research, 105(4): 245–255. doi:10.1080/00220671.2011.584922 Kaufman,S., & Singer, J. (2004). Applying The Theory of Successful Intelligence to Psychotherapy Training and Practice. Imagination Cognition and Personality , 23)4): 325-355. DOI: 10.2190/TJEJ-K6GE-AUAV-EEYC Khalegkhah, A., Najafi, H., & Babolan, A. (2018). The Meta-Analysis of Teaching Quality Survey. Journal of Research in Teaching. 6(1): 144-161[In Persian] Lev, S., & Koslowsky, M. (2009). Moderating the collective and self-efficacy relationship. Journal of Educational Administration, 47(4):452-462. DOI: 10.1108/09578230910967437 Lund, J., and Stains, M. (2015). The importance of context: an exploration of factors influencing the adoption of student-centered teaching among chemistry, biology, and physics faculty. International Journal of STEM Education, 2,13. DOI: https://doi.org/10.1186/s40594-015-0026-8 Lynott, D., & Rutgers,A.E. (1994).Teachers Implicit Theories Intelligence and Their Educational Goals, The Journal of Research and Development in education,27(4): 253-264 Martin, A.J., & Elliot, A.J. (2016). The role of personal best (PB) goal setting in students’ academic achievement gains. Learning and Individual Differences, 45, 222-227. DOI: 10.1016/j.lindif.2015.12.014. Meristo, M., & Eisenschmidt, E. (2014). Novice teachers’ perceptions of school climate and self-efficacy. International Journal of Educational Research, 67, 1-10. DOI: 10.1016/j.ijer.2014.04.003 Mickovska, A. (2009). A Comparative Analysis of Macedonian and English Teachers' Implicit Theories of Pupils' Intelligence and Motivation. Journal of European Psychology Students, 1(1): 1-10. DOI:10.1037/e537222013-004 Palos, R. M. (2013). Teaching for Successful Intelligence Questionnaire (TSI-Q) –a new instrument developed for assessing teaching style. Journal of educational science and psychology.1, 159-178. Plaks, J.E ., & Chasteen, A.L. (2013). Entity versus incremental theories predict older adults' memory performance. Psychol Aging. 28(4): 948-57. Doi: 10.1037/a0034348. Epub 2013 Oct 14. Poliquin, A.M. (2010). Exploring preservice teachers' views of intelligence. University of Nevada, Las Vegas, Educational Psychology Commons Pourahmad, A., SHekhifini, A. A., Nalipour, H., & Izadi, S. (2018). Identify Factors Affecting the Application of Lesson Study of Mathematics In Elementary Schools Mazandaran Province. Journal of Research in Teaching. 6(2): 131-148 [In Persian]. Ringle, S. W. (2014). Relations Between Teachers' Implicit Theories of Intelligence, Standardized Achievement Testing, and Classroom Goals. Saif, A.A.(2007). Educational psychology. Tehran, Agah, 17 Edition, 17 printing [In Persian]. Saki, R., Nematti, H., & Rezaei,M., (2014). Investigation of the Relationship between Self-efficacy and Empowerment inComparison with Job Performance among the State High school Female Teachers in Tehran. Journal of Research in Education. 1(5):32-51 [In Persian]. Staiger, D. O., & Rockoff, J. E. (2010). Searching for effective teachers with imperfect information. Journal of Economic Perspectives, 24(3): 97–118. DOI: 10.1257/jep.24.3.97 Sternberg, R. J.(2002). Raising the Achievement of All Students: Teaching for Successful Intelligence. Educational Psychology Review. 25(14): 383-393 Sternberg, R. J., Grigorenko, E. L., & Zhang, L.F. (2008). Styles of learning and thinking matter in instruction and assessment. Perspectives on Psychological Science, 3(6): 486-506. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1745-6924.2008.00095.x Sternberg, R. J., Jarvin, L., & Grigorenko, E. L. (2011). Explorations in Giftedness. Cambridge University Press. Sternberg,R. J. (2005). The Theory of Successful Intelligence. Journal of Psychology. 39 (2): 189-202. DOI: https://doi.org/10.1177/026142940001500103 Sternberg, R., & Grigorenko, E. (2002). The Theory of Successful Intelligence as a Basis for Gifted Education. Gifted Child Quarterly.46(4):265-277. DOI: https://doi.org/10.1177/001698620204600403 Sternberg, R., & Grigorenko, E. (2003).Teaching for Successful Intelligence: Principles, Procedures, and Practices. Journal for the Education of the Gifted. 27(3): 207–228. DOI: https://doi.org/10.1177/016235320302700206 Sternberg, R., Kaufman, S., & Grigorenko, E. (2011). Applied intelligence (Translate by: Masude Babazadeh). Tehran, Savalan. (1949) [In Persian]. Watt, H. M., & Richardson, P.R. (2015). A motivational analysis of teachers’ beliefs. International handbook of research on teachers ‘beliefs. New York, NY: Routledge, 191-211 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 995 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,410 |