
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,578 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,381 |
بررسی روش ها و فنون تدریس از منظر قرآن کریم | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 2، تیر 1399، صفحه 99-80 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J012.2020.328 | ||
نویسندگان | ||
عبدالله رحیمی* 1؛ ابوالحسن بهمنی قائدی2؛ سعید صفی شلمزاری3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته ارشد مدرسی معارف دانشگاه اصفهان، ایران | ||
3استادیار گروه حقوق، دانشکده ادبیات، دانشگاه شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی و جمع بندی شیوه های تدریس در فرایند تعلیم و تربیت از دیدگاه قرآن کریم می باشد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی ـ استنتاجی بوده و با مراجعه به کتب و منابع در دسترس و معتبری که حاوی مطالب مورد نظر در ارتباط با موضوع می باشد، اطلاعات لازم استخراج گردیده است. در این پژوهش، کلیهی منابع و مراجع مرتبط با قرآن کـریم و روش-های تدریس به عنوان جامعه ی پژوهش محسوب شده به علاوه در انجام پژوهش، نمونـه گیـری بـه عمـل نیامده و تمامی منابع و مراجع موجود و در دسترس، اعم از کتب، مقالات و گزارش های پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته است. جمع آوری اطلاعات، به صورت فیش برداری از آیات قرآن کریم و ترجمه آیات، کتب تفسیر، کتب تعلیم و تربیـت اسـلامی و کتـب روش های تدریس و مقالات تربیتی تهیه شده در این زمینه، انجام یافته و سپس بر اساس سؤالات مطرح شده در پژوهش، مورد شناسایی و طبقه بندی قرار گرفت است. نتایج: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که روش های تفکر، پرسش و پاسخ، مباحثه، ایفای نقش، یادسپاری، گردش علمی و تفحص گروهی، نمایشی، آزمایشگاهی ، و همچنین استفاده از مثل و تشبیه، قصه گویی، تذکر و موعظه، و تبشیر و انذار از جمله روش ها و تکنیک های به کار رفته در قرآن کریم می باشد؛ که از بـین آن ها، روش های پرسش و پاسخ، مباحثه، استفاده از مثل و تشبیه، و داستان-گویی بیشتر از سایر روشها مورد استفاده قرار گرفته اند. | ||
کلیدواژهها | ||
آیات تربیتی قرآن کریم؛ روش های تدریس؛ فنون تدریس | ||
مراجع | ||
Ahmadee, P., Khaademee, E., and Fattahee Bayaat, S. (2009). Social adjustment and use of new technologies among high school sophomores in Tehran. The Journal of New Thoughts on Education, 5(3), 9-36. doi: 10.22051/jontoe.2009.181. [In Persian] Arasteh, H., Azizi Shamami, M., Jafari-Rad, A., and Mohammadi Jozani, Z. (2010). A Study of Ethical Intelligence of Students., 3(Issue 10-11), 201-214. [In Persian] Ardalan (MA), E., and Hosseinchari (PhD), M. (2010). Predicting academic adjustment based on communication skills: the mediation role of self-efficacy. Educational Psychology, 6(17), 1-32. [In Persian]. Akin, A. (2009). Self-efficacy, achievement goals, and depression, anxiety, and stress: A structural equation modeling. Word Applied Sciences Journal, 3 (5): 725-732 Almog, N. (2011). »Academic and social adjustment of university students with visual impairment«. Ph.D. Thesis. School of education. Bar-Ian University. Bao, Z., Zhang, W., Lai, X., Sun, W., and Wang, Y. (2015). Parental attachment and Chinese adolescents' delinquency: The mediating role of moral disengagement Journal of Adolescence, 11(4): 37-47. Borba, M. (2005). The step- by – step plan to building moral intelligence, Nurturing Kids. Collins, W A. (1990). Parent-child relationships in the transition to adolescence: Continuity and change in interaction, affect, and cognition. In R. Monte mayor and G.R. Adams (Eds.), from childhood to adolescence: A transitional period? Advances in adolescent development, 2. Newbury Park: Sage. Das, M J., and Deb, M A. (2013). A comparative study on social adjustment among tribal and non-tribal students. Journal of humanities and social science, 12(3): 29-32. Elliot, S., and Gersham, F. (2003). Social skills interventions for children. Behavior modification. 16: 287-309 Flite, C A., and Harman, LB. (2013). Code of ethics: principles for ethical leadership. Perspectives in Health Information Management; 10: 1-11. Frank, A W. (2014). Narrative ethics as dialogical story‐telling. Hastings Center Report, 44(1):16-20. Ghafari, M., Hajlou, N., and Bairami, S H. (2015). Investigating the relationship between social and moral intelligence and academic performance of medical students Gini, G., Pozzoli, T., and Hymel, S. (2014). Moral disengagement among children and youth: A meta‐ analytic review of links to aggressive behavior. Aggressive behavior, 40(1): 56-68. Golparvar, M., and khaksar, S. (2008). Moral and value factors associated with academic performance. Journal of Education al Psychology Studies, 5(8):73-88. (Persian) Hillary, G., and Brent, M. (1994). Emotional, Social and Academic Adjustment of College Students: A Longitudinal Study of Retention. Journal of Counseling and Holder, M D., and Klassen, A. (2010). Temperament and happiness in children. Journal of Happiness Studies, 11(4): 419-439. Hoyle, R H., Fejfar, M C., and Miller, J. (2000). Personality and sexual risk taking: A quantitative review. Journal of Personality, 68(6): 1203–1231. Hunter, C., and Eder, D. (2010). The role of storytelling in understanding children's Malaysian Youth. Health and the Environment Journal, 2(1): 10. Jahangir Zadeh, M R. (2010). Development of moral intelligence in the child. Kolen M, (Author). Tehran: olomeaslamivatahghighatfarhanghi Centre Publications: 50-1. Lefkowitz, E T. (2003): Predicting adjustment to college: A model of personality, coping strategies, and college adjustment (Doctoral dissertation, Columbia University, (2003). Dissertation abstracts international, 64(6): 29-72 Lennick, D., and Kiel, F. (2008). Moral intelligence: enhancing business performance and leadership success. Pennsylvania: Wharton School Publications: 67-8. Nazemipour, B., Rahiminezhad, A., and Hejazi, E. (2016). Relationship between Identity Styles with Students Adjustment Components: the Mediating Role of Commitment. Educational Psychology, 12(42): 1-21. doi: 10.22054/jep.2016.7335. [In Persian] Mackrell, S V., Sheikh, H I., Kotelnikova, Y., Kryski, K R., Jordan, P L., Singh, S M., and Hayden, E P. (2014). Child temperament and parental depression predict cortisol reactivity to stress in middle childhood. Journal of Abnormal Psychology, 123(1): 106-116. Martin, D E., Rao, A., and Sloan, L R. (2009). Plagiarism, Integrity, and workplace deviance: A criterion study. Ethics and Behavior, 19(1):36-51. Mohammadi, S., Nakhaei, N., Borhani, F., and Roshanzadeh, M. (2013). Moral intelligence in nursing: a cross-sectional study in East of Iran. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 6 (5):57-66. (Persian) Perry-Burney, G D., and Takyi, B K. (2002). Self Esteem, Academic Achievement, and Moral Development Among Adolescent Girls. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 5(2): 15-27 Roeser, R. W., Eccles, J. S., and Sameroff, A. J. (1998). Academic and emotional Rubio, V J., Aguado, D., Hontangas, P M., and Hernández, J. (2007). Psychometric properties of an emotional adjustment measure: An application of the graded response model. European Journal of Psychological Assessment, 23(1): 39–46. Safavi M, Mousavi Lotfi S M., and Lotfi R. (2010). Correlation between Emotional Intelligence and Socio-emotional Adjustment in Pre-University Girl Students in Tehran in 2008. pajoohande. 14 (5):255-261. [In Persian]. Sadatakhavi, Z., Shokri, O., Pourshahriyar, H., and Sharifi, M. (2016). Emotional adjustment, reactivity to perceived stress and lifestyle behaviors. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 11(39): 47-56. [In Persian] Salley, B., Miller, A., and Bell, M. A. (2013). Associations between temperament and social responsiveness in young children. Infant and Child Development, 22(3): 270-288 Seider, S., Gilbert, J K, Novick, S., and Gomez, J. (2013). The role of moral and performance character strengths in predicting achievement and conduct among urban middle school students. Teachers College Record, 115(8):1-34 Spear, L P. (2000). The adolescent brain and age related behavioral manifestations. Superson, A. (2009). The Moral Skeptic. Oxford University Press. 127–159. Thompson, S, F., Zalewski, M., and Lengua, L J. (2014). Appraisal and coping styles account for the effects of temperament on pre‐adolescent adjustment. Australian Journal of Psychology, 66(2): 122-129. Wang, A., and chen, L. (2006). first year students Psychological and behavior Adaptation to college, The role of coping strategies and social support. US-china Education Review, 18: 51-57 Whitted,K.S. (2011).understanding how social and emotional skill defects contribute to school failure. preventing school failure,55(1),10-16. Zahed babelan, A., Ghasempour, A., and Hasanzade, S. (2017). The Role of Forgiveness and Psychological Hardiness in Prediction of Hope. Knowledge and Research in Applied Psychology, 12(45): 12-19. [In Persian]. Zarei H., and MierHashme M. (2012). The relationship between types of thinking styles and academic adjastment among nursing students. Journal Urmia Nursing Midwifery Faculty. 10.URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-945-fa.html. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,583 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,666 |