
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,578 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,381 |
تحلیل جامعهشناختی نقش و جایگاه زنان در موسیقی مردمپسند: ارائه یک نظریه زمینهای | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 47-26 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J016.2020.239 | ||
نویسندگان | ||
نادر رازقی1؛ محمدامین علی زاده2؛ کریم علی نژاد* 3 | ||
1دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2کارشناسی ارشد گروه مطالعات جوانان، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
3دانشجوی دکتری گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش سعی دارد به این پرسش اساسی پاسخ دهد که جایگاه و نقش زنان در موسیقی مردمپسند چگونه بازتاب پیدا کردهاست. روش پژوهش از نوع روشهای کیفی و استراتژی مورد مطالعه نظریهی زمینهای است، ابزار گردآوری داده در این پژوهش مصاحبهی عمیق بوده و همچنین مشاهدهی مشارکتی و مطالعهی اسناد نیز بر غنای تجربی افزوده است. با توجه به ماهیت موضوع و استراتژی تحقیق حاضر، پژوهشگر با 21 نفر از جوانان شهرستان پیرانشهر مصاحبهی عمیق و باز انجام داد که پس از انجام این تعداد مصاحبه دریافت به اشباع نظری رسیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد موسیقی برای زنان رسانهای است که ضمن آنکه میتواند مسائل و مشکلات زنان را منعکس کند بلکه بالاتر از آن زنان میتواند با ورود به میدان تولید موسیقی و با قرار دادن پیامهای انسانی و برابریخواهانه در درون آثارشان هم عامل آگاهیبخش جامعه باشد و هم از طریق تغییر در جهانبینی مردمحورانه، انسانها را بهسوی جهانی برابرتر سوق دهد. موسیقی برای زنان تنها بازتاب وضعیت موجود نبوده، بلکه در خلق جهانی تازه، فارغ از انسدادهای اجتماعی تاریخی، یاریرسان آنها بوده است. این موسیقی است که صدای نابرابرستیزانه و آزادیخواهانهی زنان را در جهان مردسالار فریاد میزند و از تصاحب جایگاه اجتماعی شایستهتری سخن میگوید. در چنین ساختار اجتماعیای موسیقی یکی از رسانههای همهجایی و یکی از مجراهای اساسی انتقال پیام زنان و از محورهای مقاومت خردهفرهنگی آنان است. | ||
کلیدواژهها | ||
انسداد اجتماعی؛ زنان؛ مردسالاری؛ مقاومت؛ موسیقی مردمپسند | ||
مراجع | ||
آبراهامیان، یرواند؛ اشرف، احمد؛ همایون کاتوزیان، محمدعلی. (1390). جستارهایی دربارهی تئوری توطئه در ایران. گردآوری و ترجمه محمدابراهیم فتاحی. تهران: نشر نی. چاپ ششم. احمدی، بابک. (1389). موسیقی شناسی (فرهنگ تحلیلی مفاهیم). تهران: نشر مرکز. شترواس، انسلم و کربین، جولیت. (1390). مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. ترجمه ابراهیم افشار. تهران: نشر نی. بلیکی، نورمن. (1384). طراحی پژوهشهای اجتماعی. ترجمه حسن چاوشیان. تهران: نشر نی. بنت، اندی. (1386). فرهنگ و زندگی روزمره. ترجمه لیلا جو افشانی و حسن چاوشیان. تهران: نشر اختران. دنزین و لینکلن (1384). روش تحقیق کیفی. جزوههای کلاس درسی محمد فاضلی. سیدصدر، ابوالقاسم. (1383)، دایرﺓ المعارف هنر. تهران: انتشارات سیمای دانش. شریعت پناه، ابوبکر. (1390). تحلیل جامعهشناختی مصرف موسیقی توسط جوانان، پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی. دانشگاه کردستان. شفرد، جان. (1390). موسیقی بهمثابه متن اجتماعی. ترجمه جمال محمدی. تهران: نشر طرح آینده، دفتر پژوهشهای رادیو. شوکر، روی. (1384). شناخت موسیقی مردمپسند. ترجمه محسن الهامیان. تهران: مرکز چاپ و انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی. علیزاده، محمدامین. (1391). دخالت دولت در صنعت موسیقی: آری یا نه؟ (نگرشی جامعهشناختی بر چگونگی دخالت دولت در صنعت موسیقی). مجله هنر موسیقی، 15 (131): 198-175. علیزاده، محمدامین. (1392). نگرشی آسیبشناختی به موسیقی پاپ کُردی در ایران، مجله هنر موسیقی، 16 (135): 39-27. تهران. فاضلی، محمد. (1386)، جامعهشناسی مصرف موسیقی. تهران: پژوهشگاه هنر و ارتباطات، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی. فلیک، اووه. (1390). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نشر نی. فینکلشتاین، سیدنی. (1362)، بیان اندیشه در موسیقی. ترجمه محمد تقی فرامرزی. تهران: انتشارات نقش جهان. گیلهام، بیل. (1385). مصاحبه پژوهشی: راهنمای فن مصاحبه علمی. ترجمه محمود عبداللهزاده. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. محمدپور، احمد. (1390). روش تحقیق کیفی: ضد روش 1. تهران: انتشارات جامعهشناسان. Chamberlain, Kerry. (1995). What Is Grounded Theory? Qualitative Research for the Human Sciences in: Http://Kerlins. Net/Bobbi/Research/Qualresearch/Bibliography/Gt.Html Dowd, T. J. (2005). Introduction: The Sociology of Music: Sounds, Songs, and Society. Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1997). Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Routledge. Kofsky, F. (1977). Black Nationalism and the revolution in music. Pathfinder Pr. Machlis, J. (1963). Enjoyment of Music: An Introduction to Perspective Listening. WW Norton. Roy, W. G., & Dowd, T. J. (2010). What is sociological about music? Annual Review of Sociology, 36, 183-203. Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Teachers college press. Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Grounded theory methodology. Handbook of qualitative research, 17, 273-85. Weber, Max, 333: Economy and Society, Edited by Gunther Roth and class wittich VO, 9, University of California press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 621 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,710 |