
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,596 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,386 |
واکاوی پیامدها، چالشها و استراتژیهای مدیریت کلاس درس مبتنی بر پرورش تفکر انتقادی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 101-80 اصل مقاله (742.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J012.2020.271 | ||
نویسندگان | ||
پیمان قنبریان قلندر* 1؛ محمد امجد زبردست2؛ کیوان بلندهمتان3 | ||
1علوم تربیتی .دانشکده علوم انسانی و اجتمای .دانشگاه کردستان.شهر سنندج | ||
2گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی .دانشگاه کردستان.شهر سنندج | ||
3گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی . دانشگاه کردستان . شهر سنندج | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر واکاوی پیامدها، چالشها و استراتژیهای آموزش انتقادی در علوم انسانی میباشد. برای این منظور پیامدهای کلاس مبتنی بر تفکر انتقادی، چالشهای پیش روی اعضای هیئتعلمی در آموزش تفکر انتقادی و استراتژیهای مناسب جهت آموزش تفکر انتقادی در حوزه علوم انسانی پرداختهشده است. رویکرد این پژوهش از نوع کیفی و خود مردمنگاری میباشد. جهت جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفادهشده است. نمونه پژوهش شامل 9 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان میباشد که از طریق نمونهگیری با بالاترین قدرت (بررسی مواردی که پدیدههای موردنظر در آنها بروز بسیار قوی دارد) انتخابشدهاند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مقایسهای صورت گرفته است. جهت تعیین روایی پژوهش از سه روش اعتبار پذیری، انتقالپذیری و تائید پذیری استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش انتقادی باعث میشود نوعی دغدغه و صمیمیت در دانشجویان به وجود آید و سبب پیشرفت تحصیلی دانشجویان نیز میشود. همچنین اعضای هیئتعلمی در آموزش تفکر انتقادی با چالشها و موانعی روبهرو بودند یکی از این چالشها بیانگیزگی و نداشتن دانشپایه در دانشجویان عنوان شد و دومین چالش سیاستگذاریهای غلط آموزش عالی بود. علاوه بر این اعضای هیئتعلمی توجه به فرایندهای مدیریت کلاس و روابط مثبت استاد دانشجو را بهعنوان استراتژیهای و راهبردهای آموزش انتقادی را عنوان کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیامدها؛ چالشها؛ استراتژیها؛ تفکر انتقادی؛ خود مردمنگاری | ||
مراجع | ||
Alivandi Vafa, M. (2005). Investigation of the relationship between critical thinking with academic progress, MA thesis, educational psychology, Alzahra University. asayesh, H., ghorbani, M., safari, R., borghaei, A., rezapour, A., mansoorian, M., & taghavi, A. (2011). Effective factors on educational and research activities of the teachers in Golestan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 11(3), 294-295. Badri Gorgari, R. (2011). Cognitive abilities of personality traits as predictive of critical thinking. New Educational Ideas, 7 (4), 59-76. Bernard, R. M., Zhang, D., Abrami, P. C., Sicoly, F., Borokhovski, E., & Surkes, M. A. (2008). Exploring the structure of the Watson–Glaser Critical Thinking Appraisal: One scale or many subscales?. Thinking Skills and Creativity, 3(1), 15-22. Bing-You, R. G., Lee, R., Trowbridge, R. L., Varaklis, K., & Hafler, J. P. (2009). Commentary: principle-based teaching competencies. Journal of graduate medical education, 1(1), 100-103. Chang, H. (2008). Autoethnography as method. Walnut Creek, Calif.: Left Coast. Clifford, J. S., Boufal, M. M., & Kurtz, J. E. (2004). Personality traits and critical thinking skills in college students: Empirical tests of a two-factor theory. Assessment, 11(2), 169-176. Demirhan, E., & Köklükaya, A. N. (2014). The critical thinking dispositions of prospective science teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1551-1555. DeAngelo, L., Hurtado, S., Pryor, J. H., Kelly, K. R., Santos, J. L., & Korn, W. S. (2009). The American college teacher: National norms for the 2007-2008 HERI faculty survey. Los Angeles: Higher Education Research Institute, UCLA. Ervin, K., & Winfred ,L. (2013). Effects of critical thinking training in on problem solving in university students,International education Journal,18,111-129. Fennimore, B.S. (2002). Student-based classroom management. Translating Kianoush Hashemian, Tehran: Al-Zahra University Press (in Persian). Gandomkar, R., Salsali, M., & Mirzazadeh, A. (2011). Factors influencing medical education in clinical environment: Experiences of Clinical faculty members. Iranian Journal of Medical Education, 11(3), 279-290. Gershenson, S. (2016). Linking teacher quality, student attendance, and student achievement. Education Finance and Policy, 11(2), 125-149. Habibipor, M. (2005). The importance of Critical Thinking in Education, traning growth Technologg,1(178) , 11-23. Hernández-López, L., García-Almeida, D. J., Ballesteros-Rodríguez, J. L., & De Saá-Pérez, P. (2016). Students' perceptions of the lecturer's role in management education: Knowledge acquisition and competence development. The International Journal of Management Education, 14(3), 411-421. Hosaini, J., Haji, F., Niae, M., Nouri, M., Blordi, A., & Negahban, E. (2007). Overview of the clinical faculty evaluation indices, provide an appropriate model for assessing. Huang, M. Y., Tu, H. Y., Wang, W. Y., Chen, J. F., Yu, Y. T., & Chou, C. C. (2017). Effects of cooperative learning and concept mapping intervention on critical thinking and basketball skills in elementary school. Thinking Skills and Creativity, 23, 207-216. Jones, A. (2007). Multiplicities or manna from heaven? Critical thinking and the disciplinary context. Australian journal of Education, 51(1), 84-103. Jones, T. (2017). Playing Detective to Enhance Critical Thinking. Teaching and Learning in Nursing, 12(1), 73-76. Karimian, H. (2017). Critical Thinking Skills in Teachers’ Teaching Methods. Student Research. Sixth Year. First Number, 6(1), 143-163. Khalilzadeh, N., & Soleimanne, A. (2002). Critical Thinking. Tehran: Mehr Publication Amir Al-Momenin. Lohr, S. C. (2004). Student-faculty connections: Grasping the essence of informal interaction (Doctoral dissertation, University of Southern California). Martin, N. K., Yin, Z., & Baldwin, B. (1998). Classroom Management Training, Class Size and Graduate Study: Do These Variables Impact Teachers' Beliefs Regarding Classroom Management Style?. Mehrbi, M. Alipoor, A., & Saeed, N. (2015). the critical thinking of Shiraz Payam Noor University students. Media Magazine, issue 4. P. 19-23. Mitchell, M. M., & Bradshaw, C. P. (2013). Examining classroom influences on student perceptions of school climate: The role of classroom management and exclusionary discipline strategies. Journal of school psychology, 51(5), 599-610. Ortiz, C. M. A. (2007). Does philosophy improve critical thinking skills?. University of Melbourne, Department of Philosophy. Pakmehr, H., & Dehghani, M. (2010). The relations between students' self-efficacy learning and their critical thinking disposition in Tarbiyat Mo'allem University. In The Proceedings of 10th conference of Iran's Curriculum Study Evaluation. Paul, R. (1995). Critical thinking: How to prepare students for a rapidly changing world. Foundation for Critical Thinking. Rastagar, T. (2003). Assessment in the service of teaching. Tehran: Publication of the Educational Educational Cultural Institute. Robinson, R. (1971). Elenchus. In G. Vlastos. Philosophy of Socrates, Notre Dame: University of Notre Dame Press. Rouhi, G., Hoseini, S. A., Badeleh, M. T., & Rahmani, H. (2008). Educational motivation and its relationship with some factors among the students of Golestan University of Medical Sciences. Strides in Development of Medical Education, 4(2), 77-83. Schmidt, H., Van der Arend, A., Moust, J., Kokx, I., & Boon, L. (1993). Influence of tutors' subject-matter expertise on student effort and achievement in problem-based learning. Academic Medicine, 68(10), 784-791. Silva, E. (2009). Measuring Skills for 21st-century Learning, Phi Delta Kappan, Bloomington, 90 (9): 630-635. Tashi, S., Mortazavi, F., Yazdani, S., & Mottaghipour, Y. (2013). Evaluating Critical Thinking Skills in Medical Students Isfahan University of Medical Sciences Iran. Strides in Development of Medical Education, 9(2), 170-178. Tsui, L. (2008). Cultivating critical thinking: Insights from an elite liberal arts college. The Journal of General Education, 200-227.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 817 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 755 |