
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,575 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,380 |
واکاوی مؤلفههای هویتی در نمایش میر نوروزی از منظر نظریهی میخاییل باختین | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 9، شهریور 1399، صفحه 25-39 اصل مقاله (827.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J013.2020.492 | ||
نویسندگان | ||
خسرو سینا* 1؛ مهدی مرادی2 | ||
1عضو پیوسته پژوهشکده کردستان شناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه سوره، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه کوششی است برای تحلیل و واکاوی مراسم میر نوروزی به مثابه شکلی از نمایش مقاومت، با استناد به مفهوم کارناوال میخاییل باختین. به همین منظور ضمن تبیین اندیشههای باختین در برساخت مفهوم کارناوال و با استناد به مفاهیمی چون چندصدایی، خنده، بدنهای گروتسک و نیز فلسفه کُنشی به چگونگی شکلگیری و بازنمایی این مفاهیم در نمایش میر نوروزی پرداخته شد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که این مفاهیم بر بعد هویتی نمایش اجتماعی-سیاسی میر نوروزی دلالت دارد و میتوان آن را شکلی از کارناوال با کارکرد اجتماعی و سیاسی دانست. به این معنی که هر کدام از بازیگر-تماشاگران این نمایش همزمان توان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از سایر شخصیتهای دیگر این نمایش را دارند. به این معنا که هر کس، صداهای دیگران را میشنود و هر فرد، به گونهای اجتنابناپذیر، شخصیت دیگری را شکل میدهد. در نمایش میر نوروزی مشارکتکنندگان در قالب یک کل دیده میشوند که توان مقاومت و تغییر وضعیت خود و دیگری را دارند. این تأثیرگذاری از طریق مفاهیم باختینی تفسیر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
باختین؛ کارناوال؛ کنش سیاسی؛ میر نوروزی؛ نمایش خیابانی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
منابع
احمدی، بابک. (1378). ساختار و تأویل متن. تهران: نشر مرکز.
ایوبیان، عبیدالله. (1341). «میرنوروزی (یکی از مراسم کهن در کردستان)». دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، شماره 60 (14 صفحه - از 99 تا 112).
آگامبن، جورجو. (1395). وضعیت استثنایی. ترجمه پویا ایمانی. تهران: نقشجهان
بنیامین، والتر. (1387). عروسک و کوتوله. ترجمه مراد فرهادپور و امید مهرگان. تهران: گام نو.
تودورف، تزوتان. (1377). منطق گفتگویی میخاییل باختین. ترجمه داریوش کریمی. تهران: نشرمرکز.
رضایی دشت ارژنه، محمود. (1388). «هستیشناسی میر نوروزی با تکیه بر بیتی از حافظ». مطالعات ایرانی، شماره 15 (22 صفحه - از 75 تا 96).
رضی، هاشم. (1358). گاهشماری و جشنهای ایران باستان. تهران: انتشارات فروهر.
رمضانی، ابوالفضل و انیسه یزدانی. (1394). «بررسی سه مضمون باختینی کارناوال، گفتوگوگرایی و کرونوتوپ در نمایشنامهی سر فرود آورد تا پیروز شود یا اشتباهات یک شب اثر الیور گلدسمیث». پژوهش ادبیات معاصر جهان، شماره 72 (30 صفحه - از 245 تا 274).
ساموئل، ولز. (1378). «نمایش آیین و آیین نمایش». مترجم: سحر قدیمی. تئاتر، شماره 41 (10 صفحه - از 160 تا 169)
سیلوراستاین، شل. (1391). مجموعه آثار سیلوراستاین. ترجمه سارا فروغی، تهران: انتشارات سبزان.
سینا، خسرو. (1392). «جستاری بر اسطورههای باروری و قربانی در آیینهای نمایشی کردستان». نشریه نمایش، سال پانزدهم (5 صفحه از صفحه 28تا 32).
شفیعی، اسماعیل و مهدی اعتمادسعید. (1394). «بررسی نمودهای آراء و نظریات باختین در تئاتر استانیهفسکی». هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 2 (12 صفحه - از 61 تا 72).
عاشورپور، صادق. (1376). «میرنوروزی (میرمیرین)»، سینما تئاتر، شماره 25 (6 صفحه - از 64 تا 69).
عربزاده، جمال و همکاران. (1394). «تحلیل نقاشیهای پیتر بروگل بر اساس اندیشه میخاییل باختین». کیمیای هنر، شماره 14(22 صفحه - از 31 تا 52).
غلامحسینزاده، غریب رضا و نگار غلامپور. (1378). میخاییل باختین: زندگی، اندیشهها و مفاهیم بنیادین. تهران: نشر روزگار.
فریزر، جیمز جرج. (1382). شاخه زرین. ترجمه کاظم فیرزومند. تهران: نشر آگاه.
قزوینی، محمد. (1323). «میر نوروزی». نشریه یادگار، سال اول، شماره 3 (4 صفحه – از 13 تا 16).
کریمیان سردشتی، نادر (1377). «میر نوروزی». کتاب ماه هنر، شماره 5 (3 صفحه - از 13 تا 15).
گاردنیر، مایل. (1381). «تخیل معمولی باختین». ترجمه یوسف اباذری. فصلنامه ارغنون، شماره 20(34 صفحه - از 33 تا 66).
مسعودی، شیوا. (1389). «تبیین جامعهشناختی عناصر کارناوالیته در نمایشهای عصر ناصری». جامعهشناسی هنر و ادبیات، شماره 1 (30 صفحه - از 167 تا 196).
معروفی، سیروس. (1379). «مراسم میرنوروزی در کردستان». کتاب ماه هنر، شماره 29 و 30 (1 صفحه - از 68 تا 68).
موللی، کرامت. (1387). مبانی روانکاوی: فروید و لاکان. تهران: نشر نی.
میسون، بیم. (1380). تئاتر خیابانی و انواع دیگر نمایشهای بیرونی. ترجمه شیرین بزرگمهر. تهران: انتشارات دانشگاه هنر.
نولز، رونلد. (1391). شکسپیر و کارناوال: پس از باختین. ترجمه رؤیا پورآذر. تهران: نشر هرمز.
یزدی، نرگس و منصور ابراهیمی (1390). «بررسی انگارههای کارناوالی در نمایشنامه یرومئو و ژولیت از دیدگاه باختین». هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 43 (8 صفحه - از 51 تا 58).
Brandist, Craig. (2002). The Bakhtin Circle: Philosophy. Culture and Politics London, Sterling, Virginia: Pluto Press.
Hill, Jane H. (1986) .The Refiguration of the Anthropology of Language (review of Problems of Dostoevsky's Poetics) Cultural Anthropology, Vol. 1, No. 1, pp. 89–102
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,099 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 836 |