
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,503 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,349 |
تأثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوۀ قصه گویی بر سازگاری تحصیلی، اجتماعی و هیجانی دانشآموزان | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 2، تیر 1399، صفحه 54-37 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J012.2020.803 | ||
نویسندگان | ||
عزت اله قدم پور1؛ لیلا حیدریانی2؛ جهانگیر کلانتر2؛ غفار نصیری هانیس* 3 | ||
1دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوۀ قصهگویی بر سازگاری تحصیلی، اجتماعی و هیجانی دانشآموزان به انجام رسیده است. روش: این پژوهش یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی ناحیه 4 شهر اهواز در سال تحصیلی 97- 1396 بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای یک مدرسه ابتدایی از بین تمام مدارس ابتدایی ناحیه 4 شهر اهواز بهصورت تصادفی انتخاب شد و در مرحله بعد، 40 نفر بهصورت تصادفی انتخاب گردید و بهصورت تصادفی در دو گروه (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه) جایگزین شدند. مداخله آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهگویی برای گروه آزمایش اجرا شد، درحالیکه گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت ننمود. پس از اتمام جلسات، پسآزمون روی دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک، سازگاری اجتماعی بل و سازگاری هیجانی رابیو و همکاران بود. برای دستیابی به نتایج، از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرمافزار Spss نسخه 22 استفاده شد. یافتهها: پیش از مداخله، میان میانگین نمرات سازگاری تحصیلی، اجتماعی و هیجانی، دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد؛ پس از مداخله میان میانگین دو گروه در سازگاری تحصیلی، اجتماعی و هیجانی تفاوت معناداری دیده شد بهگونهای که میانگین نمرات گروه آزمایش از نمرات گروه گواه بیشتر بود. نتایج نشان داد که آموزش هوش اخلاقی به شیوۀ قصهگویی میتواند موجب بهبود سازگاری تحصیلی، اجتماعی و هیجانی دانشآموزان شود. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش اخلاقی؛ سازگاری تحصیلی؛ سازگاری اجتماعی؛ سازگاری هیجانی | ||
مراجع | ||
Ahmadee, P., Khaademee, E., and Fattahee Bayaat, S. (2009). Social adjustment and use of new technologies among high school sophomores in Tehran. The Journal of New Thoughts on Education, 5(3), 9-36. doi: 10.22051/jontoe.2009.181. [In Persian] Arasteh, H., Azizi Shamami, M., Jafari-Rad, A., and Mohammadi Jozani, Z. (2010). A Study of Ethical Intelligence of Students., 3(Issue 10-11), 201-214. [In Persian] Ardalan (MA), E., and Hosseinchari (PhD), M. (2010). Predicting academic adjustment based on communication skills: the mediation role of self-efficacy. Educational Psychology, 6(17), 1-32. [In Persian]. Akin, A. (2009). Self-efficacy, achievement goals, and depression, anxiety, and stress: A structural equation modeling. Word Applied Sciences Journal, 3 (5): 725-732 Almog, N. (2011). »Academic and social adjustment of university students with visual impairment«. Ph.D. Thesis. School of education. Bar-Ian University. Bao, Z., Zhang, W., Lai, X., Sun, W., and Wang, Y. (2015). Parental attachment and Chinese adolescents' delinquency: The mediating role of moral disengagement Journal of Adolescence, 11(4): 37-47. Borba, M. (2005). The step- by – step plan to building moral intelligence, Nurturing Kids. Collins, W A. (1990). Parent-child relationships in the transition to adolescence: Continuity and change in interaction, affect, and cognition. In R. Monte mayor and G.R. Adams (Eds.), from childhood to adolescence: A transitional period? Advances in adolescent development, 2. Newbury Park: Sage. Das, M J., and Deb, M A. (2013). A comparative study on social adjustment among tribal and non-tribal students. Journal of humanities and social science, 12(3): 29-32. Elliot, S., and Gersham, F. (2003). Social skills interventions for children. Behavior modification. 16: 287-309 Flite, C A., and Harman, LB. (2013). Code of ethics: principles for ethical leadership. Perspectives in Health Information Management; 10: 1-11. Frank, A W. (2014). Narrative ethics as dialogical story‐telling. Hastings Center Report, 44(1):16-20. Ghafari, M., Hajlou, N., and Bairami, S H. (2015). Investigating the relationship between social and moral intelligence and academic performance of medical students Gini, G., Pozzoli, T., and Hymel, S. (2014). Moral disengagement among children and youth: A meta‐ analytic review of links to aggressive behavior. Aggressive behavior, 40(1): 56-68. Golparvar, M., and khaksar, S. (2008). Moral and value factors associated with academic performance. Journal of Education al Psychology Studies, 5(8):73-88. (Persian) Hillary, G., and Brent, M. (1994). Emotional, Social and Academic Adjustment of College Students: A Longitudinal Study of Retention. Journal of Counseling and Holder, M D., and Klassen, A. (2010). Temperament and happiness in children. Journal of Happiness Studies, 11(4): 419-439. Hoyle, R H., Fejfar, M C., and Miller, J. (2000). Personality and sexual risk taking: A quantitative review. Journal of Personality, 68(6): 1203–1231. Hunter, C., and Eder, D. (2010). The role of storytelling in understanding children's Malaysian Youth. Health and the Environment Journal, 2(1): 10. Jahangir Zadeh, M R. (2010). Development of moral intelligence in the child. Kolen M, (Author). Tehran: olomeaslamivatahghighatfarhanghi Centre Publications: 50-1. Lefkowitz, E T. (2003): Predicting adjustment to college: A model of personality, coping strategies, and college adjustment (Doctoral dissertation, Columbia University, (2003). Dissertation abstracts international, 64(6): 29-72 Lennick, D., and Kiel, F. (2008). Moral intelligence: enhancing business performance and leadership success. Pennsylvania: Wharton School Publications: 67-8. Nazemipour, B., Rahiminezhad, A., and Hejazi, E. (2016). Relationship between Identity Styles with Students Adjustment Components: the Mediating Role of Commitment. Educational Psychology, 12(42): 1-21. doi: 10.22054/jep.2016.7335. [In Persian] Mackrell, S V., Sheikh, H I., Kotelnikova, Y., Kryski, K R., Jordan, P L., Singh, S M., and Hayden, E P. (2014). Child temperament and parental depression predict cortisol reactivity to stress in middle childhood. Journal of Abnormal Psychology, 123(1): 106-116. Martin, D E., Rao, A., and Sloan, L R. (2009). Plagiarism, Integrity, and workplace deviance: A criterion study. Ethics and Behavior, 19(1):36-51. Mohammadi, S., Nakhaei, N., Borhani, F., and Roshanzadeh, M. (2013). Moral intelligence in nursing: a cross-sectional study in East of Iran. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 6 (5):57-66. (Persian) Perry-Burney, G D., and Takyi, B K. (2002). Self Esteem, Academic Achievement, and Moral Development Among Adolescent Girls. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 5(2): 15-27 Roeser, R. W., Eccles, J. S., and Sameroff, A. J. (1998). Academic and emotional Rubio, V J., Aguado, D., Hontangas, P M., and Hernández, J. (2007). Psychometric properties of an emotional adjustment measure: An application of the graded response model. European Journal of Psychological Assessment, 23(1): 39–46. Safavi M, Mousavi Lotfi S M., and Lotfi R. (2010). Correlation between Emotional Intelligence and Socio-emotional Adjustment in Pre-University Girl Students in Tehran in 2008. pajoohande. 14 (5):255-261. [In Persian]. Sadatakhavi, Z., Shokri, O., Pourshahriyar, H., and Sharifi, M. (2016). Emotional adjustment, reactivity to perceived stress and lifestyle behaviors. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 11(39): 47-56. [In Persian] Salley, B., Miller, A., and Bell, M. A. (2013). Associations between temperament and social responsiveness in young children. Infant and Child Development, 22(3): 270-288 Seider, S., Gilbert, J K, Novick, S., and Gomez, J. (2013). The role of moral and performance character strengths in predicting achievement and conduct among urban middle school students. Teachers College Record, 115(8):1-34 Spear, L P. (2000). The adolescent brain and age related behavioral manifestations. Superson, A. (2009). The Moral Skeptic. Oxford University Press. 127–159. Thompson, S, F., Zalewski, M., and Lengua, L J. (2014). Appraisal and coping styles account for the effects of temperament on pre‐adolescent adjustment. Australian Journal of Psychology, 66(2): 122-129. Wang, A., and chen, L. (2006). first year students Psychological and behavior Adaptation to college, The role of coping strategies and social support. US-china Education Review, 18: 51-57 Whitted,K.S. (2011).understanding how social and emotional skill defects contribute to school failure. preventing school failure,55(1),10-16. Zahed babelan, A., Ghasempour, A., and Hasanzade, S. (2017). The Role of Forgiveness and Psychological Hardiness in Prediction of Hope. Knowledge and Research in Applied Psychology, 12(45): 12-19. [In Persian]. Zarei H., and MierHashme M. (2012). The relationship between types of thinking styles and academic adjastment among nursing students. Journal Urmia Nursing Midwifery Faculty. 10.URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-945-fa.html. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,640 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 919 |