
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,361 |
تعیین روایی و پایایی پرسشنامه عجینشدگی تحصیلی دانشجویان | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 12، دوره 8، شماره 2، تیر 1399، صفحه 214-197 اصل مقاله (1.74 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد شرفی* 1؛ احسان مبارکی2؛ رضا محمدی3 | ||
1دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3استادیار سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بهمنظور سنجش روایی و پایایی ابزار عجینشدگی تحصیلی دانشجویان انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 95- 96 (17406 دانشجو)میباشند. حجم نمونه با استفاده از روش تعیین حجم نمونه در مدلیابی معادلات ساختاری 550 نفر تعیین شد (550=n).روش پژوهش از نوع همبستگی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه گونوک و کوزو (2015) بود که در بین نمونههای پژوهش بصورت تصادفی طبقهای توزیع گردید. دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و تحلیل مؤلفههای اصلی بررسی شدند. نتایج نشان داد مقیاس یاد شده پس از حذف 6 گویه از طریق تحلیل اکتشافی از شش مؤلفه و 48 گویه تشکیل شده که 931/61 درصد واریانس عجینشدگی تحصیلی دانشجویان را تبیین میکند. همچنین بررسی پارامترهای تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل عجینشدگی تحصیلی دانشجویان با شش عامل و شاخصهای قابل قبول از برازش لازم برخوردار است و برای سنجش میزان عجینشدگی تحصیلی دانشجویان می توان از آن بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
روایی؛ پایایی؛ عجین شدگی تحصیلی؛ پرسشنامه؛ دانشگاه | ||
مراجع | ||
Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument. Journal of school psychology, 44(5), 427-445. Appleton, J. J., Reschly, A. L., & Martin, C. (2012). Research to practice: Measuring and reporting student engagement. Manuscript under review. Astin, A. W. (1984). Student involvement: A developmental theory for higher education. Journal of college student personnel, 25(4), 297-308. Barkley, E. F., & Major, C. H. (2020). Student engagement techniques: A handbook for college faculty. John Wiley & Sons. Burch, G. F., Heller, N. A., Burch, J. J., Freed, R., & Steed, S. A. (2015). Student engagement: Developing a conceptual framework and survey instrument. Journal of Education for Business, 90(4), 224-229. Byrne, B. M. (2013). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: Basic concepts, applications, and programming. Psychology Press. Christenson, S. L., Reschly, A. L., Appleton, J. J., Berman, S., Spanjers, D., & Varro, P. (2008). Best practices in fostering student engagement. Best practices in school psychology, 5, 1099-1120. Christenson, S.L, Reschly, A.L and . Wylie, C (2011). The handbook of research on student engagement,Springer Science, New York. Ella R. Kahu (2013) Framing student engagement in higher education, Studies in Higher Education, 38:5, 758-773 Finn, J. D., & Owings, J. (2006). The Adult Lives of At-Risk Students: The Roles of Attainment and Engagement in High School. Statistical Analysis Report. NCES 2006-328. National Center for Education Statistics. Finn, J. D. (1989). Withdrawing from school. Review of educational research, 59(2), 117-142. Fisher, C. W., & Berliner, D. C. (1985). Perspectives on instructional time. New York: Longman. Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59-109. Ghasemi, M., Amani, H., & Nazemi Moghadam, M.(2017) Studying the Reliability, Validity and Factor Analysis of Student Engagement Scale (Case study: Students of Karaj City). Journal of Measurement & Educational Evaluation Studies, Vol 6, Num 16:187-202. Gunuc, S., & Kuzu, A. (2015). Student engagement scale: development, reliability and validity. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(4), 587-610. Hejazi, E., & Abedeni, Y. (2008). Structural Model of Relationship between Performance-Approach Goals, Academic Engagement and Academic Achievement. Journal of Psychology, 12(3 (47)), 332-348. Hooman, H.(2005). Structural Equation Modeling With LISREL Application. Tehran: SAMT Publication. Kahu, E. R. (2013). Framing student engagement in higher education. Studies in higher education, 38(5), 758-773. Krause, K. L., & Coates, H. (2008). Students’ engagement in first‐year university. Assessment & Evaluation in Higher Education, 33(5), 493-505. Lazin, R., & Neumann, L. (1991). Student characteristics as predictors of drop‐out from medical school: admissions to Beer‐Sheva over a decade. Medical Education, 25(5), 396-404. Martin, A. J. (2007). Examining a multidimensional model of student motivation and engagement using a construct validation approach. British Journal of Educational Psychology, 77(2), 413-440. Newmann, F. M. (1992). Student engagement and achievement in American secondary schools . New York: Teachers College Press. Reeve, J., & Tseng, C. M. (2011). Agency as a fourth aspect of students’ engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 257-267. Samavi, S, A., Ebrahimi, K., & javedan, M.(2017) Relationship between Academic Engagements, Self-efficacy and Academic Motivation with Academic Achievement among High School Students in Bandar Abbas. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. Vol 4, Num 7:71-92 Skinner, E. A., Kindermann, T. A., & Furrer, C. J. (2009). A motivational perspective on engagement and disaffection: Conceptualization and assessment of children's behavioral and emotional participation in academic activities in the classroom. Educational and Psychological Measurement, 69(3), 493-525. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Principal components and factor analysis. Using multivariate statistics, 4, 582-633. Tai, J., Ajjawi, R., Bearman, M., & Wiseman, P. (2020). Conceptualizations and Measures of Student Engagement: A Worked Example of Systematic Review. In Systematic Reviews in Educational Research (pp. 91-110). Springer VS, Wiesbaden. Talebi, S., Zare, H., Rastegar, A., & Hasanpour, A.(2014) Factor structure of the Friedrix Academic Involvement Scale (cognitive, behavioral, and motivational). Quarterly Journal of Research in Educational Systems, 24,1-16. Terry, P. C., Lane, A. M., & Fogarty, G. J. (2003). Construct validity of the Profile of Mood States—Adolescents for use with adults. Psychology of Sport and Exercise, 4(2), 125-139. Trowler, V. (2010). Student engagement literature review. The higher education academy, 11, 1-15. Vytasek, J. M., Patzak, A., & Winne, P. H. (2020). Analytics for student engagement. In Machine Learning Paradigms (pp. 23-48). Springer, Cham Wang, M. T., Fredricks, J. A., Ye, F., Hofkens, T. L., & Linn, J. S. (2016). The Math and Science Engagement Scales: Scale development, validation, and psychometric properties. Learning and Instruction, 43, 16-26. Xerri, M. J., Radford, K., & Shacklock, K. (2017). Student engagement in academic activities: a social support perspective. Higher Education, 1-17. Zajacova, A., Lynch, S. M., & Espenshade, T. J. (2005). Self-efficacy, stress, and academic success in college. Research in higher education, 46(6), 677-706. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 806 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 453 |