
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,573 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,376 |
بررسی تأثیر روش آموزش ناسازی معنایی بر مهارت نوشتن خلاق دانش آموزان سال اول دوره دوم متوسطه | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 134-121 اصل مقاله (810.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد رضا یوسف زاده* | ||
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش بررسی تأثیر روش آموزش مبتنی بر ناسازی معنایی بر مهارت نوشتن خلاق دانشآموزان بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون –پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر سال اول دوره دوم متوسطه ناحیه دو همدان در سال تحصیلی 98-97 بودند که تعداد کل آنها 1021 نفر بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای 32 نفر دانشآموز پسر پایه اول دوره دوم متوسطه بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار اندازهگیری آزمون محقق ساخته بود. این آزمون دارای 20 سؤال بود. برای سنجش روایی ابزار از روایی محتوی CVR استفاده شدوبراین اساس سؤالات در اختیار 12 نفر از معلمان رشته ادبیات فارسی قرار گرفت و.میزان روایی محتوایی 79/. محاسبه شد که براساس جدول لاوشه از روایی محتوایی لازم برخوردار بود. برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و میزان آن 81/. محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون آماری کالموگروف- اسمیرونف، آزمون لوین و تحلیل کوواریانس استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد بین میزان مهارت نوشتن خلاق دانشآموزانی که به روش ناسازی معنایی آموزشدیدهاند با مهارت نوشتن خلاق دانشآموزانی که به روش عادی آموزشدیدهاند، تفاوت معنیدار وجود داشت. بهعبارتدیگر روش آموزش ناسازی معنایی میزان مهارت نوشتن خلاق دانشآموزان را افزایش داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ناسازی معنایی؛ فضای دهنی؛ شیکه معنایی؛ نوشتن خلاق | ||
مراجع | ||
Anae, N. (2014). Creative Writing as Freedom, Education as Exploration: creative writing as literary and visual arts pedagogy in the first year teacher-education experience. Australian Journal of Teacher Education, 39(8),123-142. Arshad Riahi, B. (2020).Creative writing.Ebtekar Newspaper Date 3june (Persian). Balfanz, R., Herzog, L., and MacIver, D. J. (2007). Preventing student disengagement and keeping students on the graduation path in urban middle-grades schools: Early identification and effective interventions, Educational Psychologist, 2 (4), 223- 235. Bali, M. (2018). Critical evaluation of the use of interpretative phenomenological analysis (IPA) in health psychology. Psychology and Health, 21(1),78-108. Bergstro, A. (2007). Writing in Theory and Practice: A Study of Ways of Working with Writing in the 9th Grade, Stockholm, Institute of Education Department of Curriculum Studies and Communication Teaching. Brown, D. (2019).Different types of literacy conflict and how to create conflict in writing,available from,WWW.masterclass.com. Brown, H. D. (2001). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy – 2nd Edition. New York: Longman. Crooks, K., S. (2012). Hidden Student Voice: A Curriculum of A Middle School Science Class Heard Through Currere, A Dissertation of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy. Faramarzi, S. m., Karamalian,H., & Nasrollahi, S. H. (2011). The impact of instructional invention based on linguistic experience approach 0n student writing skills,Modern instructional approaches,6(2),41-60(Persian). Guillén, M. T., F., and Bermejo, M. L. G. (2011). Creative Writing for Language, Content and Literacy Teaching, International Education Studies , 4(5),39-44. Harmer, J. (2004). How to Teach Writing. Essex: Pearson Education Limited New York, Longman. Kalantari,S.,H. (2019). Online writing,How become a professional content producer,Tehran:Soreh Mehr (Persian). McLean, K. C., and Syed, M. (2016). Personal, master, and alternative narratives: An integrative framework for understanding identity development in context. Human Development, 58(6),318–349. Mehrmohammadi, M. (2010).Recognition of concept and explain the imagination status in curricula and instruction with emphasis on primary level, psychological and educational studies,1(11),9-25(Persian). Mozoni,R. (2019).The ice love sun, Tehran: Center of children and adolescence mental education(Persian). Neamati sorkhi, M. (2019).The impact of flipped learning- teaching method on non Persian student reading and writing skills achievement, journal of teaching Persian languae to non Persian language learners,8(18),251-266(Persian). Organization of educational planning and research. (2019).Writing one,Tehran:minsty of education.,Office of compilation of theoretical secondary and general textbook (Persian). Rafiea, S. A. M. (2008). Imagination extension in child and adolescence religious creation, issues of child and adolescence month book,133,28-37(Persian).
Riclo,G. (1983).Creative writing, translated by creative writing group. (2019).Tehran:akhtran (Persian). Ropo,E. (2017). Curriculum for Identity: Narrative Negotiations in Autobiography, Learning, Education and Internationalizing Curriculum Studies,5(22),139-156. Saeedi heidarabadi, L., Mehdizadeh, H. and Islampanah, M. (2014).The impact of creative writing based on 5B instructional design model on student creative writing, Tehran: the first national conference of education and psychology (Persian). Schultz, K., Ravitch, S., and M. (2013). Narratives of learning to teach: Taking on professional identities. Journal of Teacher Education, 64(1), 35–46.. Shahsavari, M. H. (2016). Moving in fog,How think like as an author, Tehran:Chesmeh(Persian). Smith.H. (2006).Emerging from the experiment: A systematic methodology for creative writing teaching, The international journal for the practice and theory of creative writing,3(1),17-34. Tok,S., and Kandemir,A. (2015).Effects of creative writing activities on students’ achievement in writing, writing dispositions and attitude to English, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174,1635 –1642. Văn Canh. Lê. (2018). My professional journey: An autobiographical narrative. Journal of Foreign Studies, 34(5), 1-11. Witely,K., and Sulman, C.,h. (2008).All thing about creative writing,Translated by Mehdi Ghebraee (2019):Tehran: Soreh Mehr (Persian). Yousefzadeh,M., and karami.Z. (2014).The implications of cognitive flexibility theory for curriculum change,7th national conference of Iranian curriculum studies association,Iran,Kerman. Yousefzadeh,M., and Rahi,G., h. (2019).The status of spatial intelligence in primary school curriculum.Tehran:faculty of psychology and education,Articles of 5th national conference of Iranian educational psychology association (Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 644 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |