| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 381 |
| تعداد مقالات | 3,732 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,976,512 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,370,619 |
تحلیلی جامعهشناختی سینمای کمدی در دهۀ نود (مورد مطالعه: فیلم تگزاس) | ||
| جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
| مقاله 4، دوره 2، شماره 3، مهر 1399، صفحه 85-70 اصل مقاله (1.02 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J016.2021.983 | ||
| نویسندگان | ||
| پرنیا رضی پور* 1؛ علی رحمانی فیروزجاه2؛ فرح ترکمان3 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل | ||
| 3استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| سینمای کمدی در ایران تاریخچهای طولانی و مخاطبانی بسیار دارد. نگاهی به لیست پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران نشان میدهد که این ژانر سینمایی همواره با استقبال گستردۀ اقشار اجتماعی گوناگون روبرو بوده است و جذابیت ویژهای برای ذایقۀ هنری مخاطبان مختلف داشته است. مطالعات برونآکادمیک و نقدهای ژورنالیستی بسیاری دربارۀ این فیلمها انجام گرفته، اما فقدان مطالعات جامعهشناختی در این حوزه بهطرزی نخنما مشهود و محسوس است. هدف این پژوهش از مطالعۀ جامعهشناختی سینمای کمدی ایران، و بهطور مشخص فیلم تگزاس، پاسخ به پرسشهایی از این دست است که این ژانر سینمایی غالباً از چه شگردها و تمهیداتی برای جذب مخاطب استفاده میکند و عمدتاً کدام نوع مسائل اجتماعی را بازنمایی میکند؟ رویکرد پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است و از روش تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه و تحلیل فیلم استفاده کرده است. نتایج تحلیل نشان میدهد که در این فیلم بیشتر از عناصر کلیشهای و مقوله ناهماهنگی برای جذب مخاطب بهره گرفته شده است و معیار انتخاب و بازنمایی مسایل اجتماعی بر اساس عرف عام بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلید واژگان : ژانر کمدی؛ ذایقۀ مخاطب؛ تحلیل محتوا؛ عرف عام؛ کایشه؛ شگرد | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 831 |
||