
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,376 |
بررسی عوامل تأثیرگذار بر پرورش کارآفرینان در دانشگاه (مورد مطالعه: پژوهشهای انجامگرفته در ایران) | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 3، مهر 1400، صفحه 172-146 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه طباطبایی* 1؛ عباس عباس پور2؛ حمید رحیمیان3؛ سعید غیاثی ندوشن4؛ فرنوش اعلامی5 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی. پست الکترونیک | ||
2استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران. | ||
4استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران. | ||
5استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی عوامل تأثیرگذار بر پرورش کارآفرینان در دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شده است روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی است و به دلیل بهکارگیری روش فرا تحلیل و با توجه به ماهیت دادهها در زمره پژوهشهای کمی قرار میگیرد. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش مقالات موجود در پایگاههای علمی معتبر میباشد. تعداد پژوهشهای انتخاب شده برای انجام فرا تحلیل ده پژوهش میباشد. بهمنظور گردآوری دادههای موردنیاز برای فرا تحلیل از یک فرم کدگذاری استفاده شده است. این فرم معادل پرسشنامه یا فرم مصاحبه در انواع دیگر تحقیقات میباشد که درواقع با ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجام شده در حوزه پرورش کارآفرینان، با استفاده از روش فرا تحلیل و نرمافزار جامع فرا تحلیل CMA2 تعداد 10 پژوهش انجام شده در این حوزه در ایران را مورد بررسی قرار داده است که از این تعداد 5 تحقیق از آزمون تی استیودنت و 3 تحقیق از آزمون همبستگی و 2 آزمونZ استفاده کرده است. نتیجه فرا تحلیل عوامل مؤثر بر پرورش کارآفرینان نشان داد که؛ آموزش با اندازه اثر 67/0، زیرساختها با اندازه اثر 623/0 و ارتباط با صنعت و دانشگاه با اندازه اثر 563/0 دارای بیشترین اثر در پرورش کارآفرینی در دانشگاهها بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی؛ پرورش کارفرینان؛ دانشگاهها؛ فراتحلیل | ||
مراجع | ||
Aghajani, H., & SaberKhalili, O. (2012). A conceptual model of gem indices in entrepreneurship, Proceedings of the National Conference on Entrepreneurship and Knowledge-Based Business Management, University of Mazandaran.(in Persian) Amini, M., Tamannaifar, M. R., & Gholami Alavi, S. (2013). Evaluating Students' Entrepreneurial Capabilities; Reflection on Higher Education Curriculum Missions, Journal of Entrepreneurship Development, 6 (1), 145-164. (in Persian) Antoncic, B., & Hisrich, R. (2001). Intrapreneurship: Construct refinement and cross-cultural validation. Journal of Business Venturing, 16 (5), 495–527. Audretsch, D. (2007). The entrepreneurial society. Oxford: Oxford University Press. Bazargan, A. (2000). Internal evaluation as an approach to revitalize university systemsthe case study of Iran. Higher Education Policy, 13 (2), 173-180. Behfar, S. (2013). Meta-analysis of Organizational Readiness Surveys of Organizations in Iran. Master of Science Degree in Public Administration. Management of Information Systems. Allameh Tabatabaei University. (in Persian) Bygrave, W., & Minniti, M. (2000). The social dynamics of entrepreneurship. Entrepreneurship: Theory and Practice, 24 (3), 25–36. Carrie, A., Fritz, A. C., & Mantooth, J. L. (2005). Challenges expressed by cooperating teachers when working with student teachers in agricultural education: A Delphi study. Proceeding of 21st American Associations for Agricultural Education, Southern Region Conference, Louisiana, 19 (77), 195-204. Cohen, J. (1998). Statistical power analysis for the behavioral sciences (second edition). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Cooper, A. C. (2003). Entrepreneurship: The past, the present, the future. In Z. ACS & D. B. Audretsch (Eds.), Handbook of Entrepreneurship research. London: Kluwer, Academic Publishers. David A., Kirby, Maribel Guerrero, & David Urbano. (2011). Making Universities More Entrepreneurial: Development of a Model. Canadian Journal of Administrative Sciences 28, 302-316. Del Palacio, I., Solé, F., & Montiel, H. (2006). University spin-off programmes: How can they support the NTBF creation? International Entrepreneurship and Management Journal, 2(2), 157–172. Egger, M., Smith, G. D., & Altman, D. G. (2001). Systematic Reviews in Health Care-Meta-Analysis in context; BMJ Publishing Group. Etzkowitz, H. (1983). Entrepreneurial Scientists and Entrepreneurial Universities in American Academic Science. Minerva, 21, 198–233. Ghazi Tabatabai, M., & Vdadhir, A. (2010), Meta-analysis in Social and Behavioral Research. Tehran: Tehran Municipality Office of Social and Cultural Studies. (in Persian) Ghorbanizadeh, W. (2013), meta-analysis or software guidance CAM2 Tehran: Sociologists. (in Persian) Gibb, A. (2005). Towards the Entrepreneurial University. Entrepreneurship Education as a lever for change. England: National Council for Graduate Entrepreneurship.Journal of Business Venturing, 5 (1), 63–76. Glass, G.V. (1978), primary, secondary, and Meta – analysis of research Educational Researcher, 5: 3-8. Guerrero, M., & Urbano, D. (2011). The development of an entrepreneurial university. The Journal of Technology Transfer. Advance online publication. doi: 10.1007/s10961-010-9171-x Hooman, H, A. (2000). A practical meta-analysis guide to scientific research. Tehran: Samt. (in Persian) Inzelt, A. (2004). The evolution of university–industry–government relationships during transition. Research Policy, 33 (6–7), 975–995. Jacob, M., Lundqvist, M., & Hellsmark, H. (2003). Entrepreneurial transformations in the Swedish University system: the case of Chalmers University of Technology. Research Policy, 32(9), 1555–1569. Kirby, D. A. (2012). Creating entrepreneurial universities in the UK: Applying entrepreneurship theory to practice. Journal of Technology Transfer, 31 (5), 599–603. Laukkanen, M. (2014). Exploring Alternative Approaches in High level Entrepreneurship Education: Creating Micro-mechanisms for Endogenous Regional Growth. Entrepreneurship and Regional Development, 12, 25–47. Lazzeretti, L., & Tavoletti, E. (2005). Higher Education Excellence and Local Economic Development: The Case of the Entrepreneurial University of Twente. European Planning Studies, 13 (3) 475–493. Li, S. (2010). The effectiveness of corrective feedback in SLA: A meta- analysis. Language Learning, 60, 309-365. Little, J.H., Corcoran, J., Pillai, V., Systematic Reviews, & Meta- Analysis. (2008). Published by Oxford University Press. Luca. Marcela Rodica, Cozan. Ana- Maria (2011)." Involvement it Entrepreneurial", Traning and Personality, 30, 1251-1256. Macaskill, Petra, Walter, Stephen, Irwig, Les. (2000). A comparison of methods to detect publication bias in meta-analysis; STATISTICS IN MEDICINE. 20,641- 654. McNay, I. (1995). From Collegial Academy to Corporate Enterprise: The Changing Cultures of Universities. In Schuller, T. (Ed.), The Changing University? (pp. 105–115). Buckingham: SRHE/Open University Press. Miclea, M. (2004). Learning to Do as a Pillar of Education and Its Links to Entrepreneurial Studies in Higher Education: European Contexts and Approaches. Higher Education in Europe, 39 (2), 221–231. Ortega, L. (2011). Doing synthesis and Meta- analysis in applied linguistics. Invited workshop at Tsing Hua University, Taipei, June 8, 2011 Ray, D.M. (2013) Teaching Entrepreneurship in Asia: Impact of a pedagogical innovation. Entrepreneurship, Innovation and Change, 6 (3), 193–227. Rosenthal R., & Dimatteo M.R., (2001), Meta-Analysis: Recent Developments in Quantitative Methods for Literature Review; Annual Review of Psychology, 52 (2), 59-82. Rosenthal, R. (1994). Parametric measures of effect size. In The Handbook of Research Synthesis. Edited by Cooper, H. and Hedges, LV, Eds. New York: Russell Sage Foundation. 231-44. Saljughi, K. (2013). The Role of Entrepreneurial Education in Educational Systems 1404 Islamic Republic of Iran, Journal of Science and Technology Policy, 2 (2), 85-110. (in Persian) Schulte, P. (2004). The Entrepreneurial University: A Strategy for Institutional Development. Higher Education in Europe, 29 (2), 187–191. Sharifzadeh, Ahmad, & Abdollahzadeh, Gholamreza, & Sharifi, Mehdi (2014). Practices and Criteria for Developing Entrepreneurship Education Program in Higher Education in Agriculture, Planning in Higher Education, 27, 36-50. (in Persian) Sharifzadeh, M., & Sharif, Abdollahzadeh, Gh. (2015). Components of Entrepreneurship Education Development in Agricultural Higher Education System, Journal of Agricultural Education Management Research, 32, 57-42. (in Persian) Sporn, B. (2001). Building adaptive universities: Emerging organisational forms based on experiences of European and US universities. Tertiary Education and Management, 7 (2), 121–134. Thompson, B., & Snyder, P. A. (1997). Statistical significance testing practices. Journal of Experimental Education, 66, 75-83. Thorn, P., Ribeiro-Soriano, D., & Urbano, D. (2011). Socio-cultural factors and entrepreneurial activity: an overview. International Small Business Journal, 29 (2), 105–118. Tijssen, R. (2007). Universities and industrially relevant science: Towards measurement models and indicators of entrepreneurial orientation. Research Policy, 35, 1569–1585. Vegas, K.C. (2005). The Effectiveness of Functional Behavior Assessment Based behavioral Interventions for Reducing Problem Behaviors: A Meta-analysis. Doctoral Dissertation of Philosophy, University of Utah. Williams, G. (2003). The Enterprising University: Reform, Excellence and Equity. Buckingham: The Society for Research into Higher Education and Open University Press. Wolf, F. (1986). Meta-Analysis: Quantitative methods for research synthesis. Beverly Hills, CA: Sage. Zamani, G., Qasemi, J., & Edalati, A. (2011). Explaining the Relationship between Higher Education System Climate and Nurturing Students' Creativity and Entrepreneurship (Case Study: Students of Payam Noor Asalouyeh University), Proceedings of the National Entrepreneurship Conference. (in Persian) Zhao, F. (2015). Academic Entrepreneurship: Case study of Australian Universities. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 5 (2), 91–97. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 770 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |