
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,504 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,349 |
استخراج ویژگی های عناصر اساسی برنامه درسی الگوی اشتاینر (یک مطالعه ترکیبی) | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 4، دی 1399، صفحه 12-1 اصل مقاله (553.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد پورداود* 1؛ محمد رضا یوسف زاده چوسری* 2؛ رضا کچوئیان جوادی* 3؛ قدسی احقر* 4 | ||
1دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا | ||
3استاد یار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4استاد گروه برنامه ریزی درسی، پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش استخراج ویژگی های عناصر اساسی برنامه درسی بر مبنای الگوی اشتاینر بود. روش: روش پژوهش ترکیبی (کیفی-کمّی) بود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی تعداد40نفر از متخصصان رشته برنامهریزی درسی و فلسفه تعلیم و تربیت بودند .با استفاده از روش نمونه گیری ملاکمحور و بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد مشارکت کنندگان تعداد 10 نفر متخصص بودند. جامعهی آماری در بخش کمی 220 نفر از مربیان مراکز پیش دبستانی شهر همدان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها تعداد 135 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. شیوه تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری بود و تحلیل با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شد. برای تحلیل دادههای کمی، از آزمون آماری تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. برای بررسی روایی سازه پرسشنامه، از برآورد کفایت نمونهبرداری (KMO) و آزمون کرویت بارتلت، استفاده شد. یافتهها: با توجه به تحلیل مصاحبهها تعداد 78 کد باز، 4 کد محوری و یک کد انتخابی استخراج شد.از ویزگی های استخراج شده تعداد 10 ویژگی عنصر هدف ، تعداد 8 ویژگی عنصر محتوی ، تعداد 7 ویژگی عنصر روش و تعداد 5 ویژگی عنصر ارزشیابی از تناسب و اعتبار لازم برخو ردار بودند و این تعداد مؤلفهها روی هم 084/55 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین کردند. نتایج این پژوهش می تواند چارچوب و راهنمای عمل نظام مند در زمینه تدوین اهداف، تولید محتوی، روش های آموزش و شیوه ارزشیابی فعالیت های یادگیری مراکز پیش دبستان فراهم سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی اشتاینر؛ عناصر اساسی؛ تحلیل اکتشافی؛ مراکز پیش دبستانی | ||
مراجع | ||
Alavi, M. (2012). Investigating the elements of the philosophy education program for children in preschool. Master Thesis. Allameh Tabatabaei University. Boland, N. (2015). The globalization of Steiner education: Some considerations. Research on Steiner Education, 6, 192-202. Burrows, L. (2013). Shadow play: mindfulness and reflection in Waldorf education. Research on Steiner Education, 4(1), 142-159. Curtis, A .(2004). Elementary and pre-school curriculum.(Translated by Khademi, M., Yousefzadeh, M. R., Fallahi, V., Heidarzadegan, A) Shiraz: Meshkat Ghalam. ghasempour moghaddam, H .(2017). Foundations and elements of the curriculum in Waldorf schools in Germany. Research in Curriculum Planning. 14(27): 1-7. Habibi, P., & Ahmadi Garache, A. M. (2011). Global patterns of preschool education. Tehran. Soroush. Howard, S. (2012). The Essentials of Waldorf Early Childhood Education. published in Gateways, the newsletter of the Waldorf Early Childhood Association of North merica. Larsson, A. L, Alan J. D., and Carol, V. (2012). Twenty Years and Counting: A Look at Waldorf in the Public Sector Using Online Sources. Current Issues in Education, 15(3): 1-24. Moore, L. (2016). Seeking authenticity in a Waldorf classroom. Research on Steiner Education, 7(2), 66-87. Nicol, J. Steiner Waldorf's approach in preschool education. Translated by Aida. M (1395). Tehran: Research Institute for the History of Children's Literature. Randoll, D. & Peters, J. (2015). Empirical research on Waldorf education. Educar em Revista, 56, 28-39. Spodek, B .(2001). Teaching in the early years. Translated by Mohammad Nazari Nejad, H. (2001). Mashhad. Astan Quds Razavi Publications. Wong, J., & Rao, N. (2015). The evolution of early childhood education policy in Hong Kong. International Journal of Childhood Care and Education Policy, 9, 1-16. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 970 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,479 |