
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,622 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,400 |
بررسی تاثیر نشانههای شهری بر مسیریابی کودکان (نمونه مورد مطالعه: محله سجاد مشهد) | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 43، مرداد 1401، صفحه 87-98 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2022.970 | ||
نویسندگان | ||
شیما عابدی* 1؛ ساناز سعیدی مفرد2 | ||
1دانشجوی دکترا شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران. | ||
2استادیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
مسیریابی توانایی شناسایی موقعیت مکانی و رسیدن به مقصد، حرکت در محیطهای فضایی است. این موضوع در خصوص کودکان که معمولاً استقلال و تجربه کافی در جابهجایی در محیطهای شهری را ندارند، بسیار حائز اهمیت است. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر نشانههای شهری بر مسیریابی کودکان در فضای شهری تدوین گردیده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر کاربردی و پیمایشی است. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران و تکمیل پرسشنامه توسط 106 نفر از کودکانی که در بازه سنی 12-8 سال هستند، انجام گردیده است. در تحلیل دادهها به منظور ارزیابی تأثیر نقش نشانهها در مسیریابی کودکان پس از جمعآوری دادهها، اطلاعات حاصل با روش تحلیل عاملی تأییدی و با استفاده از نرمافزار Amos مورد تحلیل قرار گرفتند. همچنین برای تحلیل دادههای کیفی به بررسی نقاشیهای کودکان پرداختهشده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که تفاوت در گروههای سنی کودکان باعث تفاوت در میزان تأثیرگذاری نشانهها در مسیریابی کودکان میگردد. همچنین عناصر کالبدی و نشانهها در فضاهای شهری در مسیریابی کودکان در محدوده مطالعاتی پژوهش بسیار تأثیرگذارند. ازجمله ویژگیهای اشاره شده کودکان هشت ساله در فرآیند مسیریابی میتوان به فضای سبز و فرم ابنیه اشاره نمود. کودکان 9-10 ساله به فرم کالبدی و تمایز ساختمانها در فرآیند مسیریابی توجه دارند. کودکان 10-12 ساله به ساختمانهایی اشاره دارند که در آنها تنوع رنگی بیشتر و ساختمانهایی که فرم معماری متمایزتری نسبت به سایر ساختمانها دارند. کودکان 10-12 ساله از معابر و ساختمانهای شاخص در مسیریابی استفاده مینمایند. بررسیهای صورت گرفته تأثیر کالبد متمایز در رفتار مسیریابی کودکان را نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
کودک؛ نشانه شهری؛ مسیریابی؛ محله سجاد مشهد | ||
مراجع | ||
Azmoudeh, M(2012). Memari va tarahi baraye kodakan[Architecture and Design for Children], Elm va Danesh Publications [in Persian]. Bahm, C. R., Domingo, T., Falana, A., Hampton, N., Hedayati, M., & Maurat, R. (2016). The role of cognitive maps in familiarity and wayfinding. IConference 2016 Proceedings. Bala, H. A. (2016). Landmarks in urban space as signs. Current Urban Studies, 4(04), 409.. Bentley, L., Alcock, A., Murrain, P., McGlynn, S. and Smith, G. (1985). Responsive environments: A manual for designers. Oxford: Butterworth Architecture. Burles, F., Liu, I., Hart, C., Murias, K., Graham, S. A., & Iaria, G. (2020). The Emergence of Cognitive Maps for Spatial Navigation in 7‐to 10‐Year‐Old Children. Child development, 91(3), e733-e744. Chang, R., Butkiewicz, T., Ziemkiewicz, C., Wartell, Z., Pollard, N., & Ribarsky, W. (2008). Legible simplification of textured urban models. IEEE Computer Graphics and Applications, 28(3), 27-36.. Chen, C. H., Chang, W. C., & Chang, W. T. (2009). Gender differences in relation to wayfinding strategies, navigational support design, and wayfinding task difficulty. Journal of environmental psychology, 29(2), 220-226. Dalton, R. C., Hölscher, C., & Montello, D. R. (2019). Wayfinding as a social activity. Frontiers in psychology, 10, 142. Damayanti, R., & Kossak, F. (2016). Examining spatial identity of kampungs through young adults’ perception in Surabaya–Indonesia. Journal of Architecture and Urbanism, 40(1), 18-28. Demirbaş, G. U. D. (2001). Spatial familiarity as a dimension of wayfinding (Doctoral dissertation, Bilkent Universitesi (Turkey)). Dijkstra, J., de Vries, B., & Jessurun, J. (2014). Wayfinding search strategies and matching familiarity in the built environment through virtual navigation. Transportation Research Procedia, 2, 141-148. Farokhi, M., & Hashemi, M. (2011). The analysis of children's drawings: social, emotional, physical, and psychological aspects. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2219-2224. Filomena, G., Verstegen, J. A., & Manley, E. (2019). A computational approach to ‘The Image of the City’. Cities, 89, 14-25. Gale, N., Golledge, R. G., Halperin, W. , & Couclelis, H. (1990). Exploring Spatial Familiarity. The Professional Geographer, 42(3), 299-313. Galvao, M. D. L., & Schwering, A. (2018, August). Spatial Distribution of Local Landmarks in Route-Based Sketch Maps. In Spatial Cognition XI: 11th International Conference, Spatial Cognition 2018, Tübingen, Germany, 5(2) 5-8. Golledge, R. G., Jacobson, R. D., Kitchin, R., & Blades, M. (2000). Cognitive maps, spatial abilities, and human wayfinding. Geographical review of Japan, Series B., 73(2), 93-104. GÜNEŞ, E., & OLGUNTÜRK, N. (2020). Color as a Visual Cue for Pointing Task Performance in Young Children. Online Journal of Art and Design, 8(1). Harris, L. J. (1981). Sex-relate d variations in spatial skill .In L.S. Liben, A. H. Patterson & N. Newcombe, (Ed s).Spatial Representation and Behavior across the Life-sp an. New York: Academic Press, pp. 83-125. Helvacıog, E., & Olguntürk, N. (2011). Colour contribution to children's wayfinding in school environments. Optics & Laser Technology, 43(2), 410-419.. Hunt, E. R., Kendall, C., Stanbury, E., Sendova-Franks, A. B., & Franks, N. R. (2018). Complementary landmarks facilitate ant navigation. Behavioural processes, 157, 702-710. Jansen-Osmann, P., & Fuchs, P. (2006). Wayfinding behavior and spatial knowledge of adults and children in a virtual environment: The role of landmarks. Experimental Psychology, 53(3), 171. Jansen-Osmann, P., & Wiedenbauer, G. (2004). Wayfinding performance in and the spatial knowledge of a color-coded building for adults and children. Spatial cognition and computation, 4(4), 337-358. Johar Teymouri, E, Islamic Religion, A, Alipour, H, (2013)Barasi rahkarahy rafe niaz kodakan dar fazay omomi mahale ba takeed bar paydari ejtemaee [Study of solutions to meet the needs of children in the public area of the neighborhood with emphasis on promoting social sustainability], Conference on Architecture and Sustainable Urban Planning with a focus on indigenous architecture to sustainable city Mashhad. [in Persian]. Koseoglu,E.Onder,DE.(2011). Subjective and objective dimensions of spatial legibility. Social and Behavioral Sciences.30,1191-1195. Lingwood, J., Blades, M., Farran, E. K., Courbois, Y., & Matthews, D. (2015). The development of wayfinding abilities in children: Learning routes with and without landmarks. Journal of environmental psychology, 41, 74-80. Löwen, H., Krukar, J., & Schwering, A. (2019). Spatial learning with orientation maps: The influence of different environmental features on spatial knowledge acquisition. ISPRS International Journal of Geo-Information, 8(3), 149. Lynch, K, (1960). The Image of the City. The MIT Press: Massachusetts Institute of Technology. Mabhout, M , Younesi, Z, Hosseini, M. (2013) shahre ideale kodakan irani nemone moredi mashhad moghadas [The Ideal City of Iranian Children, A Case Study of Holy Mashhad] , Conference in Search of the City of Tomorrow, Tehran. [in Persian]. Massimo De Marchi, M (2015)TransitTrace: Facilitating UrbanWayfinding via an Ambient Display Visualization, Corso di Laurea Magistrale in Ingegneria Informatica Dipartimento di Elettronica, Informazione e Bioingegneria. Montazerolhodjah, M., Sharifnejad, M., & Pourjafar, M. (2018). The Characteristics of Distinctive Urban Elements in Citizens’ Cognitive Maps (Case Study: The City of Isfahan. .37-47 28(1), [in Persian]. Norgate, S. H., & Ormerod, M. G. (2012). Landmarks in tourist wayfinding: a review. Proceedings of the Institution of Civil Engineers-Urban Design and Planning, 165(2), 79-87. Özgece, N., Edgü, E., & Taluğ, M. (2015). Exploring children’s perceptions and experiences of outdoor spaces. In 10th International Space Syntax Symposium (Vol. 125, pp. 1-15). Rabbaa, J. A., Morris, A., & Somanath, S. (2019, July). MRsive: An augmented reality tool for enhancing wayfinding and engagement with art in museums. In International Conference on Human-Computer Interaction pp. 535-542 Raubal, M., & Winter, S. (2002, September). Enriching wayfinding instructions with local landmarks. In International conference on geographic information science (pp. 243-259). Springer, Berlin, Heidelberg. Schwering, A.; Krukar, J.; Li, R.; Anacta, V. & Fuest, S. (2017): Wayfinding Through Orientation, Spatial Cognition & Computation, 17(4), 273-303. Segal, R. (2015). Playfinding: child-friendly wayfinding as a tool for children’s independent mobility in the Exchange District of Winnipeg, Manitoba (Master's thesis). Sharma, G., Kaushal, Y., Chandra, S., Singh, V., Mittal, A. P., & Dutt, V. (2017). Influence of landmarks on wayfinding and brain connectivity in immersive virtual reality environment. Frontiers in psychology, 8, 12-. Shia, I, (2006)amade sazi shahr baraye kodakan [Preparing the city for children], Shahr Publishing [in Persian]. Sindokht Rezaei Liapaee, Reza Askarizad2, Fariba Alborzi, (2020) Investigation of Physical Factors Affecting the Wayfinding of Educational Spaces Children aged 7-12 years old in Rasht, North of Iran, Int J Pediatr 2020; 8(1): 10689-704 Stankiewicz, B. J., & Kalia, A. A. (2007). Acquisition of structural versus object landmark knowledge. Journal of Experimental Psychology-Human Perception and Performance, 33(2), 378-390. Verghote, A., Al-Haddad, S., Goodrum, P., & Van Emelen, S. (2019). The effects of information format and spatial cognition on individual wayfinding performance. Buildings, 9(2), 29. Willis, K. S. (2009). Wayfinding situations (Doctoral dissertation, Dissertation, Weimar, Bauhaus-Universität Weimar, 2009). Ziyi Dong,(2018) Gender Difference in Situation Awareness when Receiving Wayfinding Direction by Landmarks and Headings, A Thesis Project Florid | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,014 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 508 |