
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,540 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,360 |
نمود رئالیسم سوسیالیستی در ادبیات کردی: بررسی جایگاه و آثار ابراهیم احمد | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 10، اسفند 1399، صفحه 17-33 اصل مقاله (509.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J013.2020.163 | ||
نویسندگان | ||
بهار کاظمی1؛ جمال احمدی* 2؛ بدریه قوامی3؛ رضا برزویی4 | ||
1دانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
4استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج; ایران | ||
چکیده | ||
اصطلاح رئالیسم، به معنی واقعگرایی، به جنبش ادبی در قرن نوزدهم اطلاق میشود که در انگلستان و فرانسه ظهور کرد. رئالیسم سوسیالیستی نیز گونهای از رئالیسم است که در سده بیستم ظهور یافت و به تحلیل اجتماعی، مطالعه و تجسّم روابط اجتماعی و مسائلی از این قبیل میپردازد. از مهمترین مشخصههای رئالیسم اجتماعی توجّه به انسان و مشکلات او در جامعه است. رمان ژانی گەل(درد ملّت) اثر ابراهیم احمد نمونهی بارزی از آثار رئالیستی ادبیات کردی است. سعی و تلاش نویسنده بر آن است که انسانها و اوضاع و احوال جامعه را آنطور که در زندگی واقعی مردم کردستان عراق به نظر میرسد، بازگو کند. سبک رئالیستی واقعیتها را روشن میسازد، اما نویسنده نباید دیدگاه سیاسی و اجتماعی خود را به وضوح بیان کند. در این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است، با بررسی رمان ژانی گەل به عنوان یک رمان رئالیستی سوسیالیستی و سه اصل بنیادین آن که شامل جهتگیری سیاسی، نگرش ایدئولوژیک و مردمگرایی است، ابراهیم احمد به عنوان نویسنده این رمان نماینده رئالیسم سوسیالیستی در ادبیات کردی معرفی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات کردی؛ رئالیسم؛ رئالیسم سوسیالیستی؛ ابراهیم احمد؛ ژانی گەل | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
منابع
احمد، ابراهیم. (1358). ژانی گەل، ترجمه محمد قاضی و احمد قاضی. تهران: نگاه.
ایگلتون، تری. (1358). مارکسیسم و نقد ادبی. ترجمه محمد امین لاهیجی. تهران: کار.
پاینده، حسین. (1388). «رمان رئالیستی یا سند اجتماعی؟ نگاهی به مدیر مدرسة آل احمد»، جامعه شناسی هنر و ادبیات، ش2، صص. 69-98.
پرهام، سیروس. (1349). رئالیسم و ضد رئالیسم در ادبیات. تهران: نیل.
رندل، جاناتان. (1387). با این رسوایی چه بخشایشی. ترجمه ابراهیم یونسی. تهران: پانیذ.
ساچکوف، بوریس (1362). تاریخ رئالیسم. ترجمه محمد تقی فرامرزی. تهران: تندر.
سید حسینی، رضا. (1371). مکتبهای ادبی. چاپ یازدهم، تهران: نگاه.
شیری، قهرمان. (1387). مکتبهای داستاننویسی ایران، تهران: نشر چشمه.
صادقی، رضا. (1389). «رئالیسم و معیارهای آن»، فلسفه و کلام، فلسفة دین، ش6، صص. 178-214.
فیشر،ارنست. (1349). ضرورت هنر در روند تکامل اجتماعی. ترجمه فیروز شیروانلو، چاپ سوم، تهران: توس.
قادر مام صالح، کمال. (1398). بررسی احوال و آثار ادبی ابراهیم احمد، دانشگاه آزاد سنندج.
کوچرا، کریس. (1377). جنبش ملی کرد. ابراهیم یونسی. چاپ دوم، تهران: نگاه.
گلدمن، لوسین. (1371). جامعهشناسی ادبیات: دفاع از جامعه شناسی رمان. ترجمه محمدجعفر پوینده. تهران: هوش و ابتکار.
لاج، دیوید و همکاران. (1386). نظریههای رمان: از رئالیسم تا مدرنیسم. ترجمه و گردآوری حسین پاینده، تهران: نیلوفر.
نورزاده، مهناز. (1394). «تحلیل و بررسی رمان ژانی گەل (درد ملت) از دیدگاه رئالیسم»، مجموعه مقالات دومین همایش بینالمللی آیندهپژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی.
هادی، روحالله و تهمینه عطایی. (1388). «مبانی زیباییشناختی رئالیسم سوسیالیستی». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تهران، سال 17، ش 64، صص. 126-148. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 884 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 635 |