
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,602 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,389 |
تفریح مجازی و احکام آن در فقه اسلامی | ||
مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب | ||
دوره 3، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 121-96 اصل مقاله (733.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J016.2020.854 | ||
نویسنده | ||
مرتضی چیت سازیان* | ||
استادیار گروه فقه و حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قرآن وحدیث پردیس تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تفریح مجازی از مقولههای است که در جهان امروزی قشری عظیمی از مردمان را به سوی خود جلب کرده است، لذا با توجه به مبتلیبه بودن آن مقتضی است که از جنبه شرعی موردبررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر با روش تحلیلی - توصیفی و با استناد به منابع کتابخانهای انجامشده است. تفریح مجازی عبارت است از فعالیتی غیر جدی به قصد سرگرمی، وقتگذرانی یا رفع خستگی که در فضای غیرواقعی که همان فضای رایانهای میباشد، انجام میشود. تفریح مجازی شامل بازیهای رایانهای و اینترنت و گفتگوهای اینترنتی (چت کردن) میباشد. در پژوهش حاضر به این نتیجه رسیدیم که بازیهای رایانهای بهطور کلی مباح است مگر اینکه به نحوی باشد که در فقه از آنها نهی گردیده است، مانند قمار و یا باعث ضرر و زیان و مفسده در فرد گردد. در اینترنت و گفتگوهای اینترنتی (چت کردن) نیز اصل اولی اباحه میباشد مگر اینکه استفاده ناصواب از آن گردد. بنابراین استفاده تفریحی از اینترنت و ارتباط برقرار کردن با دیگران از طریق اینترنت (چت کردن) تابع نحوه استفاده این ابزار است، لذا اگر به نحوی از اینترنت استفاده گردد که در آن مفسده و ضرر باشد و یا به نحوی از طریق اینترنت (چت کردن) با دیگران ارتباط برقرار کند و گفتگو کند که در فقه از آن نهی گردیده است، مانند ارتباط برقرار کردن با جنس مخالف حکم حرمت بر آن جاری میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفریح؛ مجازی؛ ضرر؛ بازی؛ اینترنت | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
ابن ادریس، محمد بن احمد. (1387). چاپ اول، موسوعه ابن ادریس الحلی. قم: دلیل ما.
ابن فهد حلی، احمد ین محمد. (1369). المقتصر من شرح المختصر. چاپ اول، قم: آستانة الرضویة المقدسة.
ابن منظور، محمد بن مکرم. (بیتا). لسان العرب. چاپ اول، بیروت: دار لسان العرب.
انصاری، شیخ مرتضی. (1415). المکاسب. چاپ اول، قم: المؤتمر العالمی بمناسبة الذکری المئویة الثانیة لمیلاد الشیخ الأعظم الأنصاری، الأمانة العامة.
انوری، حسن. (1381). فرهنگ بزرگ سخن. چاپ اول، تهران: انتشارات سخن.
تندنویس، فریدون. «جایگاه ورزش در اوقات فذاغت مردم ایران». مجله پژوهش در علوم رفتاری. شماره 4، 131.
حر عاملی محمد بن الحسن، وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، دار احیاء التراث العربی بیروت – لبنان.
حسینی روحانی قمی، سید صادق. (1412). فقه الصادق (علیه السلام). چاپ سوم، قم: موسسه دار الکتاب.
حقوردی طاقانکی،مهدی. (1387). بازیهای رایانهای و عملیات روانی، مجله مطالعات اجتماعی. ش34، 1383.
حلبی، ابو الصلاح. (بیتا). الکافی فی الفقه. چاپ اول، اصفهان: مکتبة الإمام أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) العامة
حلی، جعفر بن حسن. (1408). شرائع الإسلام. چاپ اول، قم: اسماعیلیان.
حلی، حسن بن یوسف. (بیتا). تذکره الفقها. چاپ اول، قم: مکتبه المرتضویه.
خطیبی جعفری، فاخره. هویت مدرن و فضای مجازی. پایانامه کارشناسی ارشد. 87
خمینی، سیدروح الله، مکاسب محرمه مؤسسة إسماعیلیان للطباعة والنشر والتوزیع - قم – إیران.
دهخدا، علیاکبر. (1377). لغتنامه دهخدا. چاپ دوم، تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
زبیدی، محمد بن محد. (1414). تاج العروس فی شرح القاموس. چاپ اول، بیروت: دار الفکر.
الزحیلی وهبة بن مصطفى، الفقه الإسلامی وأدلته، دار الفکر، دمشق
سبحانی تبریزی، جعفر. (1424). المواهب فی تحریر احکام المکاسب. چاپ اول، قم: موسسه امام الصادق(ع).
سرخسی محمد بن أحمد بن أبی سهل شمس الأئمة(1414ه)، المبسوط، دار المعرفة - بیروت بدون طبعة.
سیوطی، جلالالدین عبدالرحمن، الجامع الصغیر فی احادیث البشیر النذیر دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع بیروت.
سبزواری، سید عبدالاعلی. (1413). مهذب الاحکام. چاپ اول، قم: موسسه المنار.
شیرازی ابراهیم بن علی ابواسحاق، (1379) المهذب فی فقه الامام الشافعی، بیروت.
الصابونی محمد علی، روائع البیان تفسیر آیات الأحکام، مکتبة الغزالی، دمشق، الطبعة الثالثة، 1400 هـ .
طباطبایی کربلایی، علی بن محمد علی. (1418). ریاض المسائل. چاپ اول، قم: موسسه آل البیت (علیهم السلام)، لإحیاء التراث.
طباطبایی، محمدحسین، موسوی محمدباقر. (1387). چاپ 11، ترجمه تفسیر المیزان. قم: جامعه مدرسین.
طوسی محمدبن حسن(1378) المبسوط فی فقه الامامیه، مکتبة المرتضویه، تهران.
غزالی محمدبن محمد، احیاء علوم الدین ، قاهره ۱۳۵۲.
فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی. (1406). الوافی. چاپ اول. قم: مکتبة الإمام أمیرالمؤمنین علی(ع) العامة.
مجلسی، محمدباقر. (1403). بحار الأنوار. چاپ سوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
محمدی ریشهری، محمد. (1367). میزان الحکمه. چاپ دوم، قم: مکتب الإعلام الإسلامی.
مفید، محمد بن محمد. (1410). چاپ اول، المقنعة، قم: موسسه نشر اسلامی
مقدسی ابن قدامه، المغنی، (1388ه ق)، مکتبة القاهرة.
الکاسانی الحنفی أبو بکر بن مسعود بن أحمد، بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع علاء الدین،دار الکتب العلمیة،الطبعة: الثانیة، 1406هـ
مکارم شیرازی، ناصر. (1379). الأمثل فی تفسیر کتاب الله المنزل. چاپ اول، قم: مدرسة الإمام علی بن أبیطالب(علیهالسلام).
مکارم شیرازی، ناصر. (1425). أنوار الفقاهة فی أحکام العترة الطاهرة. چاپ اول، قم: مدرسة الإمام علی بن أبیطالب(علیهالسلام).
نجفی محمد حسن (1421)، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت (ع)، قم.
نجفی خمینی، محمدجواد. (1398). تفسیر آسان. چاپ اول، تهران: انتشارات اسلامیه.
نراقی، احمد بن محمدمهدی، مستند الشیعة فی احکام الشریعة، مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث ـ قم
نوری، حسین. (1408). مستدرک الوسائل. چاپ اول. چاپ اول. قم: مؤسسة آل البیت علیهمالسلام لإحیاء التراث. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 532 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 261 |